A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man renoverar ett slott eller annat, så förstår jag att det kostar en hel del, men en vanlig villa? Nope. Det köper jag inte. Man kan absolut räkna på pris per enhet (i mitt fall så handlar det tex även om 2 fullglasdörrar och ändå är priset inte högre än absolut max 4 kkr per enhet utslaget). Det är treglas med argon (då det inte kostar speciellt mycket mer). Så nej, det som redovisats som jag läst är fantasi- och ockerpriser. Ingenting annat.
Räknar du 4kkr per fönster inklusive arbete eller var fönster?
 
  • Gilla
Emoyenis
  • Laddar…
Gothian skrev:
Räknar du 4kkr per fönster inklusive arbete eller var fönster?
Monterat och klart. Dock utan lister då jag stod mitt i renovering, men egentligen ingick det i priset. Alltså jag tror ärligt inte att det ens var 4 kkr per enhet. Det är troligen 3-3,5 kkr per enhet.
 
A
Låter som du gjort en jävla bra deal.
 
richardtenggren
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man renoverar ett slott eller annat, så förstår jag att det kostar en hel del, men en vanlig villa? Nope. Det köper jag inte. Man kan absolut räkna på pris per enhet (i mitt fall så handlar det tex även om 2 fullglasdörrar och ändå är priset inte högre än absolut max 4 kkr per enhet utslaget). Det är treglas med argon (då det inte kostar speciellt mycket mer). Så nej, det som redovisats som jag läst är fantasi- och ockerpriser. Ingenting annat.
Alla har olika smak och intressen :)
Hur stora är dina fönster?

Vi har uteslutande fönster som har Yx20 höjd, dvs kräver härdat glas på insidan. Bredden varierar då mellan Y=5,8,15,18. Så en del ”halvstora” fönster. Några av de större har även härdad utsida.
Nu har vi fasta fönster för utseendet och hålla ner kostnaden, men vi har även valt egen färg.
Dina fönster kanske är rätt standard?
 
Gothian skrev:
Låter som du gjort en jävla bra deal.
Det kanske jag gjorde, men då gjorde en vän till mig en lika bra. Han bytte 10 eller 11 enheter och det landade på under 30 kkr.
Jag hävdar att folk accepterar ockerpriserna och det medför att firmorna bara fortsötter skrattar hela vägen till banken. Helt ärligt...ser ni inte hur bizarrt mycket pengar en halv miljon är på en vanlig villa???
 
A
De håller jag med om men va ska man göra om alla har hyfsad lika offert. Mina gick på 160k för 10 fönster + en dörr inkl installation
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Alla har olika smak och intressen :)
Hur stora är dina fönster?

Vi har uteslutande fönster som har Yx20 höjd, dvs kräver härdat glas på insidan. Bredden varierar då mellan Y=5,8,15,18. Så en del ”halvstora” fönster. Några av de större har även härdad utsida.
Nu har vi fasta fönster för utseendet och hålla ner kostnaden, men vi har även valt egen färg.
Dina fönster kanske är rätt standard?
Varierande såklart, men 1000*1200 på flera av dem. Jag satte ett par fasta men majoriteten lut- och öppningsbara.
 
Gothian skrev:
De håller jag med om men va ska man göra om alla har hyfsad lika offert. Mina gick på 160k för 10 fönster + en dörr inkl installation
Man vänder sig till grannkommunen, sedan grannlandskapet. Någonstans finns det någon som är vettig.
 
Gothian skrev:
De håller jag med om men va ska man göra om alla har hyfsad lika offert. Mina gick på 160k för 10 fönster + en dörr inkl installation
Jag kan också säga att i så fall hade jag åkt till Polen själv och handlat Drutex-fönster och sedan lejt någon snickare på timpeng och fått dem monterade. Aldrig i livet att jag hade betalat 160 kkr för någonting som kanske kostar en fjärdedel. Glöm det.
 
richardtenggren
Vi är nog många som aldrig i livet skulle sätta in plastfönster från Polen också ;)

Jag skulle gärna ha Velfac, Schüco eller Hajom, men sån är jag ;)
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Kan även finnas krav färg, vilket vi haft och även utseendemässigt hur mycket karm/båge bygger.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi är nog många som aldrig i livet skulle sätta in plastfönster från Polen också ;)

Jag skulle gärna ha Velfac, Schüco eller Hajom, men sån är jag ;)
Nej, visst är man fönsterfetischist eller -konnässör och ekonomisk masochist så absolut...go for it (jag antar att tillverkarna du nämnde är dyra, för jag har absolut ingen aning om "marknaden"). Jag tror och vågar sätta pengar på att de du nämnde inte presterar märkbart bättre, utan kanske tom sämre med tanke på underhåll som krävs (om de nu är träfönster). Från 10 meters håll ser du inte vad det är för fönster på huset.

"Vi köper saker vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på människor vi inte bryr oss om.".
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan även finnas krav färg, vilket vi haft.
Det kan med största säkerhet beställas det också.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kan med största säkerhet beställas det också.
Vet du om det går att få valfri kulör och vad det då kostar, eller gissar du bara nu.;)
Fönster är viktig del av husets utseende som helhet, vilket kan ha ett värde.
 
A AndersS skrev:
Vet du om det går att få valfri kulör och vad det då kostar, eller gissar du bara nu.;)
Fönster är viktig del av husets utseende som helhet, vilket kan ha ett värde.
Då jag inte varit i behov av det själv så har jag inte förhört mig om det, men man kunde göra en vansinnig massa val om man ville. Jag litade på montören och det blev hur bra som helst. Googla drutex och se vad folk skriver vettja :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.