Vi har ett kallgarage där jag alltid förvarar min båt. Båten används året runt och under senhöst och vinter kommer den ofta hem blöt på insidan. För att torka ur allt har jag hittills använt vanliga byggfläktar, men som ni förstår är det väldigt ineffektivt i ett kallgarage på vintern. För att få det mer effektivt funderar jag på om det går att isolera tak och väggar. Detta är inte för att jag alltid vill ha ett varmt garage utan för att luften från värmefläktarna, vid behov, skall stanna kvar och torka upp båten efter användning. Det ena problemet är att fukten givetvis måste ta vägen någonstans, och det andra är att garaget är byggt som ett kallgarage.

Just nu är väggarna byggda på följande sätt: Regelverk, plywoodskivor, ytterpanel. Det går alltså inte att få en luftspalt på utsidan. Min tanke var att lägga i isolering i regelverket och sätta på gips med luftspalt på insidan. Detta gör att fukten inte stannar i isoleringen iaf.

Det finns inget innertak idag, bara takstolar och fritt upp till yttertaket. Min tanke vara att dra upp OSB och lägga isolering på dem.

Min fråga är om detta fungerar eller om det till slut kommer bli fuktskador och mögel? Kanske fungerar om man har någon typ av fläkt mot yttersidan? Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut.
 
  • Person monterar plywoodskivor på kallgaraget med öppen port och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en rejäl luftavfuktate så klarar du detta. Min luftavfuktate håller dessutom temperaturen på 10+ grader.

Du bör ha fuktbroms i väggarna innanför isoleringen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med en rejäl luftavfuktate så klarar du detta. Min luftavfuktate håller dessutom temperaturen på 10+ grader.

Du bör ha fuktbroms i väggarna innanför isoleringen.
Plasta mot yttersidan? Eller mot gipset?

Vad har du för avfuktare?
 
Byggplast/fuktspärr mot gipset/insidan/varma sidan.
Samma i taket; byggplast mot OSB/insidan/varma sidan.
 
Tack, behövs någon luftspalt eller är det bara att smälla på gipset?
 
Luftspalten i ytterväggar är framförallt till för att låta panelen torka ifall man målar med täta plastfärger. Så om du undviker det så går det bra. Lite svårt att se på bilden vad det är målat med nu men det ser i alla fall inte ut som en tät plastfärg.
 
Ah okej, oklart vad det är för färg. Ska målas om nästa år, får se till att det inte är en tät plastfärg då.

Hur kraftiga avfuktare tror ni krävs?
 
C cgpro-se skrev:
Tack, behövs någon luftspalt eller är det bara att smälla på gipset?
Luftspalt är alltid på utsidan, aldrig på insida, och som nämndes till för att fasader målade med plastfärger ska kunna torka ut så de inte ruttnar upp.

C cgpro-se skrev:
oklart vad det är för färg. Ska målas om nästa år, får se till att det inte är en tät plastfärg då.
Det finns inga plastfärger som inte är täta. Det är slamfärger och linoljefärg, samt även rödtjära, som är naturligt fuktskyddande och fuktöppna. Är det målat med ngn form av plastfärg tidigare så behöver den slipas/skrapas bort. Eller så lever du med det och är beredd på att så småningom kommer nederdelen av panelen att behöva bytas.
 
Tack för svar, jag trodde det var p.g.a. att isoleringen inte skulle bli möglig/ruttna som man hade luftspalt. Jag ska försöka ta reda på vad det var för färg på panelen.
 
Det är iofs också väsentligt att isoleringen inte blir blöt, liksom syll och stomme. Isolering tappar mkt av sin funktion om den blir blöt, och trä mår ju inte heller bra av det... Om inte fasaden läcker som ett såll så brukar dock t ex asfapapp skydda isoleringen hyfsat väl mot normala inträngande fuktmängder vid t ex slagregn eller markskvätt.
Det är emellertid också för uttorkningen som en luftspalt eller fuktgenomsläpplig färg underlättar och snabbar upp upptorkningen. Ju fortare det torkar upp desto mindre är risken för mögel och röta.

Hur fuktutsatt fasaden är har också betydelse såklart. Sol, blåst/slagregn samt markskvätt medför mkt hög/skadlig fuktbelastning.

Det är alltid denna balansgång mellan hur det bör vara och vad som känns rimligt att göra rent praktiskt när man uppgraderar befintliga byggnader.
 
  • Gilla
cgpro-se
  • Laddar…
Hur blev det tillslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.