Jag har just monterat ett Ikea Platsa system som förvaringslösning till vår hall. Innan vi köpte det sökte jag här på forumet efter recensioner om det men hittade inga. Därför tänkte jag ge mina synpunkter.

Positivt
Lätt att rita upp på hemsidan. Finns många kombinationer att göra.
Prisvärt. Finns nog inget liknande system som är billigare.
Väldigt enkelt att montera. Här har Ikea gått ifrån sitt skruv-mayhem. De enda skruvarna som behövdes var för att fästa rälsen till lådor.

Negativt
Finishen såklart. Redan vid montering har vi fått avskav. Undrar hur det ser ut efter ett par år då...
Lådorna känns lite lätta/ihåliga. Kan bero på att de är tomma just nu...
Leveransen. Många stommar var slut i varuhusen närmast oss. Men det är säkert ett övergående problemen.

Slutsats
En prisvärd lösning med många valmöjligheter. Dessutom enkel att montera. Frågan är hur kvaliteten är efter ett par års användning.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/platsa-system-37894/
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Mats-S
Köpte IKEA "PAX - Komplement" till vår ombyggda hall, helt OK för att vara i en hall ... men inredningen till det är tokslut i hela Sverige, har väntat på glashyllor och glaslådor i nästan 3 månader nu .... :mad:

Men efter att i somras ha satt upp ett komplett Ballingslöv i köket kan man ju konstatera att det är en avgrunds skillnad i kvalitet och finish mellan IKEA och Ballingslöv. Köpte två st frisidor från Ballingslöv för att få lite mer stil på sidorna på garderoberna i hallen, enorm skillnad efter det.

J juanxxx skrev:
Lådorna känns lite lätta/ihåliga. Kan bero på att de är tomma just nu...
Nope, en låda från Ballingslöv är som att stänga en självstängande kassaskåpsdörr ... en lätt putt med fingret och den går igen ljudlöst :)

... man får vad man betalar för, IKEA är absolut bra nog i vissa fall ... men i andra ... neeeeee ;-)
 
Redigerat:
Halloj.
Tittar också på att motera IKEA Platsa som förvaring vid sänggavel. Till min förvåning läste jag dock att IKEA avråder från att vägghänga stommarna som är 55 djupa. Någon som ändå hängt och har erfarenhet av detta?
Är det att konstruktionen är klen, eller handlar det om att väggskenan som man köper till är underdimensionerad?

M v h

/Frippe
 
Mats-S Mats-S skrev:
Köpte IKEA "PAX - Komplement" till vår ombyggda hall, helt OK för att vara i en hall ... men inredningen till det är tokslut i hela Sverige, har väntat på glashyllor och glaslådor i nästan 3 månader nu .... :mad:

Men efter att i somras ha satt upp ett komplett Ballingslöv i köket kan man ju konstatera att det är en avgrunds skillnad i kvalitet och finish mellan IKEA och Ballingslöv. Köpte två st frisidor från Ballingslöv för att få lite mer stil på sidorna på garderoberna i hallen, enorm skillnad efter det.


Nope, en låda från Ballingslöv är som att stänga en självstängande kassaskåpsdörr ... en lätt putt med fingret och den går igen ljudlöst :)

... man får vad man betalar för, IKEA är absolut bra nog i vissa fall ... men i andra ... neeeeee ;-)
Platsa är en lågprisserie
Mats-S Mats-S skrev:
Köpte IKEA "PAX - Komplement" till vår ombyggda hall, helt OK för att vara i en hall ... men inredningen till det är tokslut i hela Sverige, har väntat på glashyllor och glaslådor i nästan 3 månader nu .... :mad:

Men efter att i somras ha satt upp ett komplett Ballingslöv i köket kan man ju konstatera att det är en avgrunds skillnad i kvalitet och finish mellan IKEA och Ballingslöv. Köpte två st frisidor från Ballingslöv för att få lite mer stil på sidorna på garderoberna i hallen, enorm skillnad efter det.


Nope, en låda från Ballingslöv är som att stänga en självstängande kassaskåpsdörr ... en lätt putt med fingret och den går igen ljudlöst :)

... man får vad man betalar för, IKEA är absolut bra nog i vissa fall ... men i andra ... neeeeee ;-)
Platsa är en lågprisserie från Ikea med enklare gångjärn och lådmekanismer. Mer rättvist är att jämföra Ikeas kök Metod med Ballingslöv.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
F Frippego skrev:
Halloj.
Tittar också på att motera IKEA Platsa som förvaring vid sänggavel. Till min förvåning läste jag dock att IKEA avråder från att vägghänga stommarna som är 55 djupa. Någon som ändå hängt och har erfarenhet av detta?
Är det att konstruktionen är klen, eller handlar det om att väggskenan som man köper till är underdimensionerad?

M v h

/Frippe
Jag har också tänkt montera platsa som är 55cm djupa på väggen. Fungerade det bra för dig? De är inte för klena?
 
markpa markpa skrev:
Jag har också tänkt montera platsa som är 55cm djupa på väggen. Fungerade det bra för dig? De är inte för klena?
Jag har satt fast stommarna med vinkeljärn istället för den upphängningsskena som finns att köpa till stommarna. I och med att stommarna inte är massiva utan mestadels ihåliga får man tänka till lite hur man sätter vinkeljärnen. Stommarna håller inte heller formen så lätt, så ha lite koll så att de inte blir skeva...
:)
Jag har även fäst stommarna i varandra för stabilitetens skull.
/F
 
  • Gilla
markpa
  • Laddar…
Nu har vi haft vår möbel i två år och de fungerar bra. Inga problem har uppstått.

Det märks ju att det är lågpris. Lätta skåpsdörrar som känns lite klena och inte stänger ordentligt.

Helt ok möbel helt enkelt.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.