Jag underar på att sätta in en normcentral med JFB för lite uttag i min lada. Inga djur längre, men dammigt och jävligt och skall användas som garage/verkstad. 16A 3-fas och några enfas borde räcka. Huvudsäkringen sitter på utsidan, så jag tänker sätta den här centralen på insidan på andra sidan väggen.

Finns det något lämplig som är färdigt? Eller sätter man en helt vanlig i ett separat metallskåp kanske.

Det blir utanpåliggande installation genomgående.
 
Beror ju även lite på om det är uppvärmt eller kallt och fuktighet osv

/Andreas
 
Är ju ingen större kostnadsökning att montera en i IP65 som är dammtät och spolsäker så Jag skulle inte gå lägre. Då behöver du inte krångla med ett metallskåp, om du inte vill ha metall som mekaniskt skydd.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tänk på att om du nyttjar säker gård får enbart UL94-godkänt/D-märkt material användas.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Eldon och Garo har lantbrukscentraler i rostfritt, Garos är vitmålad, osäker på Eldons....
 
Spelsberg har i plast. Lite mer lättarbetat och billigare. Tror även fibox har en UL94-godgänd.
 
Såg att nima hade i plast som var godkända för lantbruk, sökte lite på byggahus.se.
 
Väcker liv i denna tråden då jag är på jakt efter en men lyckas inte riktigt i mitt sökande.
Trodde jag hittade en lämplig:
https://www.elbutik.se/product.html/normakpsling-ak-28-2x14-mod-ip65-els-spelsberg?category_id=1850
".....UL94-V5 godkänd, lämplig för installation i lantbruk"
Men på tillverkarens hemsida https://www.spelsberg.se/normkapslingar/ak-air-normkapsling-14-70-moduler/73342801/
"Brännbarhetsklass enligt UL94 HB", alltså inte alls V5.

Någon som har några konkreta förslag på plast enligt UL94-V5 eller metall i lite högre IP-klass, IP-65 tom.?
Eller ska man köra på Spelsberg ändå och ha gott om avstånd till brännbart material?
Inkommande kabel till centralen kommer vara avsäkrad med 20A och 300mA S JFB.
 
E
Kör plåtkapsling så slipper du tänka på brännbarhetsklassningen
 
E
Både Eldons NRGA (NRGB för kapsling med både gängsäkringar och DIN-skena) och Garos kapslade plåtcentraler är färdiga normcentraler som passar ypperligt i lantbruk. Komplettera bara med rätt sorts flänsar.
 
Tackar så mycket för infon båda!
 
C
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Den blir bra, har allt du vill ha, förutom ett lågt pris.
Det känns lite i början, men sen brukar man i många år vara nöjd mitt sitt val, istället för att ångra sig lite då och då senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.