H Harald Blåtumme skrev:
De lär inte vara särskilt vanliga idag om det är L/L VP du funderar kring. Till och med vår äldsta LLVP från 2005 (IVT) levererar 2.3 kW värme vid -15 med en COP på 2.2... och vår moderna Daikin Caldo levererar ca dubbla effekten vid den temperaturen och 4 kW vid -25..
Det är mer usla produkter och okunniga ägare som står för detta. Hur många kan ange COP av sveriges villaägare tror du?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Högt elpris. Spikarna är ju dock kvar eftersom folk bara räknar total elkostnad över året. Några dygn eller veckor tom där det i princip är COP=1 märks ju knappt då.
Ja du ser, vi är nog överens om vilken mekanism det är som har fått väldigt många att kasta ut sina elradiatorer.
Och nu med ännu högre elpris så konverterar nog ytterligare några till annan uppvärmning, så det blir liksom typ automatiskt som du vill, det är bara att ta det lite lugnt, inte hetsa upp sig så mycket.

Det kommer nog alltid finnas kvar någon med direktverkande elradiatorer, ty i vissa hus kommer inget annat vara vettigt/möjligt/tillåtet. Men de sista som vi inte kommer åt spelar nog på det hela ingen större roll.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Löjlig jämförelse eftersom priserna på Ica inte ändras varje timme.
Aha, det är derivatan på priset som gör att det inte går att jämföra ... Intressant, jag försöker komma på varför ..

Hur långsamt måste elpriset ändras för att du tycker den jämförelsen ska fungera? Eller hur snabbt ska ICA's priser ändras ... :thinking:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du ser, vi är nog överens om vilken mekanism det är som har fått väldigt många att kasta ut sina elradiatorer.
Och nu med ännu högre elpris så konverterar nog ytterligare några till annan uppvärmning, så det blir liksom typ automatiskt som du vill, det är bara att ta det lite lugnt, inte hetsa upp sig så mycket.

Det kommer nog alltid finnas kvar någon med direktverkande elradiatorer, ty i vissa hus kommer inget annat vara vettigt/möjligt/tillåtet. Men de sista som vi inte kommer åt spelar nog på det hela ingen större roll.
Det har varit dyrt med direktverkande i 20 år redan.
Det behövs högre trösklar i prisnivåer för att resterande ska vakna.
Det är den enkla sanningen.
 
Mikael_L
Den som köper mycket av något, brukar kunna få mängdrabatt.
Du vill med statlig styrning åstadkomma motsatsen, dvs helt tvärs emot all vanlig marknadslogik, det lär ta ände med en förskräckelse ...
 
Det gäller ju inte på välfungerande marknader. Så för el har du inte mängdrabatt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som köper mycket av något, brukar kunna få mängdrabatt.
Du vill med statlig styrning åstadkomma motsatsen, dvs helt tvärs emot all vanlig marknadslogik, det lär ta ände med en förskräckelse ...
Nope. Köp hur mkt du vill och få rabatt.
Men, betala också för extrakostnaderna som du genererar genom att köpa när stofilerna alla vill samtidigt.
Det är inte konstigare än att du väljer huvudsäkring egentligen. Bara att det läggs till en tidsfaktor kopplat till marknaden.
 
Jag tror på ännu fler värmepumpar istället. Där jag bor (på västkusten) var det endast fem dygn som inte hade plusgrader förra vintern. Året före det tolv dygn. Eltillskottet som behövs är ytterst litet när tempen håller sig på plussidan.

Oavsett om bostadsägarna skaffar sig LLVP, FLVP, LVVP, BVVP eller någon annan variant så minskar elbehovet jämfört med alternativet att inte byta uppvärmning från ren el. Alla incitament för att skaffa sig en värmepump är därför bra.

Om man dessutom har en ackumulatortank, ja då kan man köpa elen till uppvärmning när den är billigast. Case closed.

Om folk däremot inte förstår elpriset som incitament för att göra sin uppvärmning billigare, ja då är det ju ett problem för dem som köper dyr el.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
Man har lägre elpris vid större förbrukning
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det gäller ju inte på välfungerande marknader. Så för el har du inte mängdrabatt.
Jag tror att större industrier har "mängdrabatt" ...
Att de betalar mycket mindre per kWh än vi privatpersoner ...
Men det kan vara helt andra komponenter som skapar den situationen. Att de har egna ställverk med högspänning in, och kanske annat.
Sen kanske de inte alls har billigare, kanske bara något jag trott. Så jag försöker inte säga emot dig, inte riktigt ordentligt i alla fall ... :)

Men i övrigt skrev jag generellt, jag tänkte inte bara på el som vara, och lika generellt har du rätt i att mängdrabatt tyder på en icke perfekt marknad.
 
Nu pratade jag om elen. Inte nätavgifter eller tex skatter som blir annat för elintensiv industri.
 
Mikael_L
Lågt pris just nu, 14 öre. I hela Sverige och norra Norge.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Norge t.o.m nettoimporterar, de säljer till UK (säkert dyrt) sen sparar de väl vatten i sina magasin, genom att köpa billigt från Sverige och t.o.m från Danmark och Tyskland, så kan de sen fortsätta att sälja dyrt från sin vattenkraft när det slutat blåsa.

Sverige säljer massor, billigt. Vi borde dra ner på produktionen i dammarna och spara vatten för kommande tider, så vårt elpris gick upp något så vi istället köper billig vindkraft från Danmark och Tyskland idag, som vi sen kan sälja dyrare en annan dag. Men våra dammar är kanske fulla, vad vet jag ...
Det skulle också ge både vindkraftsägarna och kärnkraftverken lite mer hållbar lönsamhet, just nu är det inte speciellt lönsamt att producera.

Just nu går alla 6 Svenska reaktorblock i 100% (mellan 95% och 100%), och det blåser hyggligt, vind står för 17% av vår produktion just nu, samt att det är söndag, allt sammantaget håller nere priset.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror på ännu fler värmepumpar istället. Där jag bor (på västkusten) var det endast fem dygn som inte hade plusgrader förra vintern. Året före det tolv dygn. Eltillskottet som behövs är ytterst litet när tempen håller sig på plussidan.

Oavsett om bostadsägarna skaffar sig LLVP, FLVP, LVVP, BVVP eller någon annan variant så minskar elbehovet jämfört med alternativet att inte byta uppvärmning från ren el. Alla incitament för att skaffa sig en värmepump är därför bra.

Om man dessutom har en ackumulatortank, ja då kan man köpa elen till uppvärmning när den är billigast. Case closed.

Om folk däremot inte förstår elpriset som incitament för att göra sin uppvärmning billigare, ja då är det ju ett problem för dem som köper dyr el.
På ställen där det inte lönar sig med bvp eller liknande ens efter införande av mitt likformighetssystem, så kommer givetvis enklare lösningar som LL vp att fortsätta vara ett alternativ.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu pratade jag om elen. Inte nätavgifter eller tex skatter som blir annat för elintensiv industri.
Elhandlare har givetvis mängdrabatt. Det är ju dessa vi får gå till när vi vill binda priset.
Du verkar inte kunna något alls om marknadsekonomin.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lågt pris just nu, 14 öre. I hela Sverige och norra Norge.
[länk]

Norge t.o.m nettoimporterar, de säljer till UK (säkert dyrt) sen sparar de väl vatten i sina magasin, genom att köpa billigt från Sverige och t.o.m från Danmark och Tyskland, så kan de sen fortsätta att sälja dyrt från sin vattenkraft när det slutat blåsa.

Sverige säljer massor, billigt. Vi borde dra ner på produktionen i dammarna och spara vatten för kommande tider, så vårt elpris gick upp något så vi istället köper billig vindkraft från Danmark och Tyskland idag, som vi sen kan sälja dyrare en annan dag. Men våra dammar är kanske fulla, vad vet jag ...
Det skulle också ge både vindkraftsägarna och kärnkraftverken lite mer hållbar lönsamhet, just nu är det inte speciellt lönsamt att producera.

Just nu går alla 6 Svenska reaktorblock i 100% (mellan 95% och 100%), och det blåser hyggligt, vind står för 17% av vår produktion just nu, samt att det är söndag, allt sammantaget håller nere priset.
Die dumme Schweden. Lite kul att Eon mfl ju är just tyska. Kooonstigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.