Jag ska lägga klinker i mitt badrum.
I duschhörnan har jag, inte helt otippat, fixat ett fall ner mot brunnen.
Jag har placerat brunnen så att jag inte behöver inte dela några klinkers för att passa in mot brunnen.

Har läst att man kan göra en "kuvertbrytning", d.v.s skära plattorna diagonalt utgående från klinkerramens fyra hörn för att på så sätt enklare anpassa plattorna efter fallets skålform.

Nu är mina plattor ganska små, 10x 10cm.
Är det smart att ändå klyva dom, eller funkar det bra att låta dom vara hela?

Tar tacksamt emot goda råd
/Badkarl
 
Det beror ju på ditt fall´s vinkel. Men 10x10 ska absolut funka i ett "bra"(1:50) fall tycker jag.
 
Ja, herregud, upp till 20x20 går ju att lägga i ett normalt fall. Däromkring eller större än så, då kan man börja prata om kuvertfall. Men 10x10 följer vilket fall som helst jättefint.
 
JohanOLinda skrev:
Det beror ju på ditt fall´s vinkel. Men 10x10 ska absolut funka i ett "bra"(1:50) fall tycker jag.
Tack för ditt svar.

Jag har gjort brantare fall eftersom jag ska ha "öppningsbara duschdörrar".
Fallet ligger därför på ~1:20 (2cm på 40cm).
Känns det fortfarande komfortabelt med hela plattor?
 
Jag kommer sätta 15x15-plattor i duschen och när jag har lagt ut dem på golvet ser jag inga problem med att få till dem snyggt och jämt i mitt spacklade fall. Testa och lägg ut dem, verkar det som om du får till det utan att något hörn spretar upp för mycket så är det lugnt. Det handlar ju bara om estetik.
 
OK. Jag kör väl på med hela plattor och hoppas att jag får till det utan att något hörn sticker upp för mycket.

Tack för alla svar!
 
Det går ju trixa lite med mer fix om det skulle tryta. Mer fix på rätt ställe... givetvis inte så mycket att fallet försvinner, men ditt fall på 1:20 är ju fortfarande på tätskitet.

Det där löser du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.