Fotografen Fotografen skrev:
Fråga från kön: hur är det med livslängden? De gamla Grundfos tex höll i evighet, den äldsta jag ser i drift där jag vet hur gammal den är kom upp 1982, i december.
Alla nyare pumpar är känsliga för magnetit. Jag rekommenderar alltid att montera ett magnetitfilter vid byte av värmeanläggning eller byte av cirkpump.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Så som mitt system är "tänkt" och som jag upplever att det fungerat, så kommer det fortsätta må bra med ett relativt lågt flöde..
Elementen är inmätta att klara sig på låg temperatur, men ändå ha god värmeeffekt..
då jag kör med Vedeldning, så skiftar vatten-temperaturen mellan 80-25grader (emot shunten)
Så elementens termostater får arbeta med att öppna för fullt flöde till nästan helt avstängt..
Därav känns tryckstyrning av pumpen som klokt..

Alpha3 ska kunna styras hur den arbetar (utan extra tillbehör) så jag får se om man kan justera in så att den arbetar och kan ta hänsyn till ex. att värmen i acc-tanken troligen är slut..

Min trasiga DAB har "bara" gått 8år.. och den trodde jag skulle hålla för evigt..
trodde att den var "the old style" och helt "basic".. men jag ska öppna den och se vad som har gett upp.. och om jag lätt kan renovera den så blir det en "utbytes pump"

Alpha3 för de svenska priserna, är helt otänkbart.. men nu har jag en påväg för 2000:- och den extrapengen den kostar, är billig underhållning i appen och styrning ;)
Sedan får man ju hoppas att den klarar +7år
och att de fjuttiga 18w räcker när systemet vill ha full fart (om jag nu mot förmodan skulle behöva det)
 
Var hittade du den?
 
Lycka till med pumpen, hoppas den håller längre än min. På det stora hela är det deprimerande att mycket av den nya elektronik som adderas på de flesta produkter har väldigt begränsad livslängd och i dagsläget verkar leverantörerna ointresserade att laga. Min alpha2 hade kostat 20 spänn i delar att laga och ca 30 min jobb för den som kan löda kretskort. Det är verkligen inte en hållbar utveckling för planeten, jag tror de flesta har liknande erfarenheter
 
  • Gilla
Xylan och 1 till
  • Laddar…
R Rubicon skrev:
Lycka till med pumpen, hoppas den håller längre än min. På det stora hela är det deprimerande att mycket av den nya elektronik som adderas på de flesta produkter har väldigt begränsad livslängd och i dagsläget verkar leverantörerna ointresserade att laga. Min alpha2 hade kostat 20 spänn i delar att laga och ca 30 min jobb för den som kan löda kretskort. Det är verkligen inte en hållbar utveckling för planeten, jag tror de flesta har liknande erfarenheter
Håller helt med!
Då jag är tidigare konstruktör, så vet jag att det går att få elektronik/komponenter att hålla +50år, dock blir det rätt mycket dyrare..
så som regel gör man en "risk bedömning" i vad de ska tåla och en uppskattad livslängd..

Dock så får jag horn i pannan och talar flytande franska om det händer MIG! ;)


Enklast förklarat har vi ett tvårör-system.. med två centralt placerade hubbar, där varje rum är anslutet till.. i något rum, där elementen/Rummet "vill det" så har vi 1-rör-system..
-Sedan kommer det bli ett golvvärme vatten system, som kommer ha egen styrning/pump..
 
Xylan Xylan skrev:
Håller helt med!
Då jag är tidigare konstruktör, så vet jag att det går att få elektronik/komponenter att hålla +50år, dock blir det rätt mycket dyrare..
så som regel gör man en "risk bedömning" i vad de ska tåla och en uppskattad livslängd..

Dock så får jag horn i pannan och talar flytande franska om det händer MIG! ;)


Enklast förklarat har vi ett tvårör-system.. med två centralt placerade hubbar, där varje rum är anslutet till.. i något rum, där elementen/Rummet "vill det" så har vi 1-rör-system..
-Sedan kommer det bli ett golvvärme vatten system, som kommer ha egen styrning/pump..
Skickar med tipset från min vvskille. Stäng aldrig av pumpen, den kan fastna vilket är ok på äldre pumpar som man kan dra igång mekaniskt men på nya pumpar finns det risk att elektroniken pajar direkt om pumpen sitter fast. Vet inte om det stämmer
 
Åsa Lund
R Rubicon skrev:
Skickar med tipset från min vvskille. Stäng aldrig av pumpen, den kan fastna vilket är ok på äldre pumpar som man kan dra igång mekaniskt men på nya pumpar finns det risk att elektroniken pajar direkt om pumpen sitter fast. Vet inte om det stämmer
Nja, den versionen jag hört är att man inte ska stänga av cirkulationspumpen ett längre tag under sommaren.
 
R Rubicon skrev:
Skickar med tipset från min vvskille. Stäng aldrig av pumpen, den kan fastna vilket är ok på äldre pumpar som man kan dra igång mekaniskt men på nya pumpar finns det risk att elektroniken pajar direkt om pumpen sitter fast. Vet inte om det stämmer
Alpha3'an kommer jag ha "på" permanent.. med respektive program, beroende på årstid och liknande..

Min "nuvarande" har jag initialt extern temp automatik på.. ungefär som man har på golvvärmen, då pumpen stängs av om rums värmen uppnåtts..
Det "fungerade".. och hushållde värmen klart bättre än "på jämt"..
Men den styrtekniken får ju ta de stora strömuttag som elmotorn vill ha vid uppstart, och är det avlagringar som gör starten tyngre så går de sönder.. Självklart kan ju även pumpens egna motorkomponenter ge upp om de inte klarar det..

Alpha3 har "mjukstart", och då slipper man de högre start-strömmarna.. dock gör det generellt att motorn blir svagare i uppstarten.. nu finns det olika "kurvor" man kan ha för att få maximal styrka med minsta strömuttag..
Fördelen den har är ju (i mitt fall) att Alphan har lägre lägen med klart lägre flöde än min tidigare.. vilket gör att "helt avstängd" inte behövs.. därav troligen mindre av/på

Nu hade jag inte tänkt det, men jag vet inte hur Alphan skulle trivas där man slår av och på pumpen, med att "rycka sladden".. ;)

Alphorna har ju "sommarläge", och då motioneras de en gång per dygn..
och det är väl tänkt för att inte avlagringar ska samlas på enskilda platser..
 
Xylan Xylan skrev:
Nu hade jag inte tänkt det, men jag vet inte hur Alphan skulle trivas där man slår av och på pumpen, med att "rycka sladden".. ;)
Det är om något vad man ska undvika på de nyare typerna pumpar. Finns ju heller ingen anledning att göra så. Och se som lordi skrev till att vattnet är vettigt så inte magnetit mm sätter igen eller låser pumpen vid längre uppehåll. Bor man lite mer lantligt kan det också vara läge att kolla om man ev behöver överspänningsskydd.
 
De har ett sommarläge som motionerar den dagligen. Den har ett ”ryck läge” som ska provocera igång den om den fastnar. Den brinner inte upp om den fastnar. Den har keramisk axel, så den bör inte ha problem med magnetiska partiklar.
 
Jag har en grundfors alpha, den har hängt med i snart 10 år utan problem. Jag har grova rör, en tum i stan och 22mm koppar i slingor till alla raddar. Så lågt tryck. Den ligger normalt och drar runt 5-7w. Jag har även en avstängningsautomatik som stänger av den när inget värmebehov finns.
 
  • Gilla
Xylan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.