Hej

Vi äger ett 90-tals villa vars garage är klassad som skyddsrum. Vi tänkte ansöka hos MSB att avveckla garaget som skyddsrum .

Är det någon som har gjort samma resa och fått igenom detta ?
 
Troligtvis blir det nej på detta då skyddsrummet är för nytt.
 
Jag tror att det generellt är svårt att avveckla skyddsrum i dag. De har kommit mer i fokus igen.
 
Säg till om du lyckas, har ett själv från 85, sista besiktningen var 2003
 
Hur ser dom ut är det speciella dörrar å fönsterluckor.
 
  • Gilla
Mano Nordin
  • Laddar…
Jag är av msb certifierad besiktningsman av skyddsrum sen 2009 och har arbetat frekvent med skyddsrum sen dess, har ni några frågor eller vill ha ett yttrande/statuskontroll av skyddsrummet så kan jag vara behjälplig!
 
David Sandborg David Sandborg skrev:
Jag är av msb certifierad besiktningsman av skyddsrum sen 2009 och har arbetat frekvent med skyddsrum sen dess, har ni några frågor eller vill ha ett yttrande/statuskontroll av skyddsrummet så kan jag vara behjälplig!
Jag sökte lite på skyddsumskartan då dyker en symbol upp på vår fastighet men adressen är fel, vilken är rakt över gatan, vad som är rätt vet jag inte.
Det ska finnas en länk där man kan felanmäla det hela, men hittar den inte.

Det finns ett bergrum under lägenhetskomplexet så det kan nog finnas ett där då det är bergrum med garage.
 
A Andy78 skrev:
Jag sökte lite på skyddsumskartan då dyker en symbol upp på vår fastighet men adressen är fel, vilken är rakt över gatan, vad som är rätt vet jag inte.
Det ska finnas en länk där man kan felanmäla det hela, men hittar den inte

Det finns ett bergrum under lägenhetskomplexet så det kan nog finnas ett där då det är bergrum med garage.
A Andy78 skrev:
Jag sökte lite på skyddsumskartan då dyker en symbol upp på vår fastighet men adressen är fel, vilken är rakt över gatan, vad som är rätt vet jag inte.
Det ska finnas en länk där man kan felanmäla det hela, men hittar den inte.

Det finns ett bergrum under lägenhetskomplexet så det kan nog finnas ett där då det är bergrum med garage.


Det är en av sakerna vi hjälper MSB att uppdatera skyddsrumskartan så den skall stämma!
 
David Sandborg David Sandborg skrev:
Det är en av sakerna vi hjälper MSB att uppdatera skyddsrumskartan så den skall stämma!
Håller du till i Stockholm?
 
A Andy78 skrev:
Håller du till i Stockholm?
ja
 
David Sandborg David Sandborg skrev:
Jag är av msb certifierad besiktningsman av skyddsrum sen 2009 och har arbetat frekvent med skyddsrum sen dess, har ni några frågor eller vill ha ett yttrande/statuskontroll av skyddsrummet så kan jag vara behjälplig!
Som besiktningsman har du varit med om att avveckla fastighet som skyddsrum ? Vilka var orsakerna att ansökan beviljades ?
 
S Sigge88 skrev:
Som besiktningsman har du varit med om att avveckla fastighet som skyddsrum ? Vilka var orsakerna att ansökan beviljades ?
Att tidigare fått en beviljad avveckling av skyddsrum har varit om det legat utanför primära områden och kommunen har utfärdat rivningslov för fastigheten. Ett annat exempel kan vara att fastighetsägaren har fått riva förr att bygga ett nytt i en ny byggnad.
 
David Sandborg David Sandborg skrev:
Att tidigare fått en beviljad avveckling av skyddsrum har varit om det legat utanför primära områden och kommunen har utfärdat rivningslov för fastigheten. Ett annat exempel kan vara att fastighetsägaren har fått riva förr att bygga ett nytt i en ny byggnad.
Tror att jag uttryckte mig lite fel , jag var ute efter att ta bort klassificering av garaget som skyddsrum inte att riva det helt åt hållet .
 
Varför skulle man gå med på det?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man gå med på det?
Ja varför inte? inte som att det verkar bry sig idag ned besiktningar o dyl.

Skulle bli överlycklig om jag kunde såga upp framsidan och sätta en bredare port. Får ju knappt in bilen för hålet är för tajt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.