Hej!
Vi har en rak källartrapp i furu som avslutas med en liten sväng och nu att vi inför att ställa ner en fullhöjsfrys..

Det jag funderar över är om det ens går.. eller, hur man tar reda på om det går eller ej, samt om det går - vad som är bästa sättet..

Det enda som vi hittills burit ner är en 80 cm bred teakdörr, och det var rätt så tight just i svängen ner till källaren (sista fyra trappstegen)

Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om minst farliga sättet att få ner en sådan pjäs?
 
S
Skruva bort handledare i trappan och skruva av dörren på frysen är mina tips.
Kö inte för hög frys så är det lättare att svänga runt.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Skruva bort handledare i trappan och skruva av dörren på frysen är mina tips.
Kö inte för hög frys så är det lättare att svänga runt.
Jo, det tänkte jag göra - men tänker på om det räcker för att få ner en normalhög kyl ändå..
 

Bästa svaret

S
Om ni kan ta ett höjdmått i svängen så borde det gå att få en uppfattning hur högt det kan vara. Skillnaden mot en dörr är ju att man inte kan gena i svängen så ni behöver antagligen ha frysen på högkant i svängen.

Jag har baxat ner en frys i vår källare men vår trappa svänger upp så då är det mer höjd i svängen.
Jag köpte ett 70 cm brett och 175 cm högt frysskåp. Har bara 190 cm höjd i källaren och man behöver plats på höjden att tippa upp det också.
 
Bygga en attrapp i kartong att provbaxa kan väl vara ett förslag.
Glöm inte att frysen ska stå upprätt några timmar innan du startar om den lutats.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Bygga en attrapp i kartong att provbaxa kan väl vara ett förslag.
Glöm inte att frysen ska stå upprätt några timmar innan du startar om den lutats.

/Höghus
tanken har slagit mig faktiskt.. är ju onekligen ett enkelt sätt att ta reda på något som blir väldigt besvärligt annars…
 
H husmor21 skrev:
tanken har slagit mig faktiskt.. är ju onekligen ett enkelt sätt att ta reda på något som blir väldigt besvärligt annars…
Själv sågade jag ut en skiva i masonit för att se om jag kunde få väggskivorna i Cembrit jag tänkt mig till källaren ner i trappan. Brant, smal och 90 grader sväng, men det gick bra.

/Höghus
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.