Hej,
Har ett nybyggt garage med två st Teckentrup-portar (även dom helt nya givetvis) har stora problem med läckage, inte bara under bottenlisten utan även vid sidolisterna. När portarna är stängda bildas hål mellan botten och sidolisterna och vattnet fullkomligt väller in i garaget när det regnar, ringde supporten på teckentrup och påtalade problemet och fick till svar att "ja dom är så tyvärr, portar läcker alltid" du får limma dit gummibitar eller något liknande..
Blev väl inte helt nöjd med det svaret när man lagt nästan 50k på ett par portar
Har fogat alla anslutningar mellan portskenor och plåtar runt portöppning och även i botten på portskenorna, tryckte även in små bitar av disktrasor i hålen som nödåtgärd men dom läcker som såll ändå.
Någon som råkat ut för något liknande?
 
  • Vattenpölar på garagegolv orsakat av läckage vid stängd garagedörr med synlig botten- och sidolista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage på garagegolv med sladd och vägg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport med läckageproblem visar en vattenpöl på golvet och fuktskador längs bottenlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande garageport med synlig glipa vid bottenlisten och sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckage vid botten av en stängd Teckentrup garageport, med synligt vatten och märkesetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist…
Fixa så plattan lutar utåt med början lite på insidan
 
Skumt
Jag har en port från Skånska byggvaror för en bråkdel av priset som varken läcker in eller med synligt ljusläckage som man ser på dina bilder.
Har du gjort en formell reklamation?
 
Det där kan väl inte vara ok? Man ser ju rakt ut...
 
  • Gilla
Boman37
  • Laddar…
Det ser ut som VIP-ingång till mössen det där.
Något måste ha gått galet till.
 
  • Gilla
Boman37 och 1 till
  • Laddar…
Köpte Wisniowski (med reservation för stavningen) på sunus.se och det ser klart mycket tätare ut hos oss också. Är det mörkt ute och tänt i garaget ser man inget ljusläckage ut.

MEN, skulle jag spola vatten så hade det säkerligen läck igenom undertill. Enda lösningen där är nog att se till att plattan lutar utåt som vi redan har eller att som deras support tipsar, ha en liten gummlist på golvet så att det lilla som hamnar på plattans utsida inte tar sig in. Det räcker säkert med ett par mm hög list.

Ofta har man ju en ingjuten metall-list i plattan som porten ska täta mot om det är väderutsatt. Denna sticker dessutom ofta upp några mm så det blir en barriär.

Dock ser det ju väldigt utätt ut även på sidorna vilket torde resultera i rejält värmeläckage. Vi har en tjock port med rumstemperatur på insidan så sådana springor eller rent av öppningar hade kostat multum i värmeförluster!
 
  • Gilla
Boman37
  • Laddar…
Vet inte var de lyckats med där.
En takskutport är aldrig hundra tät i hörnen, men skaplig ska den vara. Närbild på en blå garageport med otät hörna och synliga löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boman37
  • Laddar…
Om du trycker utåt på porten längst ner, går det att vicka på porten eller sitter den stabilt? Ser ut att vara lite långt avstånd till skenan men framförallt så ser det galet ut med den stora glipan längst ner på sidan, där kommer du få in möss och diverse djur. Fixa pronto.
Var mer exakt läcker vattnet in, är det under mitten av porten, på sidan vid skenorna eller överallt?
 
N Nyfiknast skrev:
Om du trycker utåt på porten längst ner, går det att vicka på porten eller sitter den stabilt? Ser ut att vara lite långt avstånd till skenan men framförallt så ser det galet ut med den stora glipan längst ner på sidan, där kommer du få in möss och diverse djur. Fixa pronto.
Var mer exakt läcker vattnet in, är det under mitten av porten, på sidan vid skenorna eller överallt?
Vattnet läcker in ute i kanterna, vattnet följer kanten längst ner på nedersta bladet och in genom hålen man ser.. nej porten glappar inte den är utjusterad mot kantlisten. Det som är väldigt märkligt är att bottenlisten är så mycket smalare är portbladet så bottenlisten "bullar" inte ut mot kantlisten och gör tätt när den är stängd..
Jag tänker kräva att dom åtgärdar detta för det är inte ok att sälja en så dyr produkt och sen säga vi vet att det är så.. jag har ju köpt portarna genom en bygghandel som jag har god kontakt med så jag hoppas att dom hjälper mig med detta.
 
  • Teknisk ritning av garageportssektioner med markeringar på 0 mm och 9 mm avstånd mellan bottenlisten och kantlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Vet inte var de lyckats med där.
En takskutport är aldrig hundra tät i hörnen, men skaplig ska den vara.[bild]
Det där ser mycket bättre ut!
 
F FDT skrev:
Trist…
Fixa så plattan lutar utåt med början lite på insidan
Jag har skaffat en gummilist som jag skall limma fast på plattan som bromsar vattnet under bottenlisten..
 
Raskus Raskus skrev:
Skumt
Jag har en port från Skånska byggvaror för en bråkdel av priset som varken läcker in eller med synligt ljusläckage som man ser på dina bilder.
Har du gjort en formell reklamation?
Reklamation är på g.. :confused:
 
A
Boman37 Boman37 skrev:
Reklamation är på g.. :confused:
En vän hade samma problem. De åkte ut och justerade porten så den åkte ner lite mer och tätade.
 
  • Gilla
Boman37
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
En vän hade samma problem. De åkte ut och justerade porten så den åkte ner lite mer och tätade.
Jag hoppas dom gör så här med :D
 
Som sagt, sådär ska det inte se få se ut, jag har inget synligt ljus runt mina 3m-portar från doorhan.

Dock är det, som någon här ovan nämnde, viktigt att golvet lutar utåt. Portens lister blir aldrig så täta att de i längden kan hålla ute ett vattentryck som vill rinna inåt.
När man gjuter en platta för garage så är det viktigt att se till att hela ytan där porten ska sitta har lutning utåt, och det gäller även den yta på plattan som portens bottenlist tätar mot.
 
  • Gilla
Boman37
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.