Hej,

Jag har köpt en lokal jag framåt tänker inhysa ett gym i. Lokalen är äldre men i OK skick.
För att göra allt enligt konsten alla regler så ä min gissning att jag kommer behöva förstärka golvkonstruktionen.

Är det någon här inne som känner till de formella kraven för bärighet på gymgolv?

/ Robin
 
Räkna med en utbredd last på 4 kN/kvm. Dubbelt upp mot ett bostadsutrymme.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Räkna med en utbredd last på 4 kN/kvm. Dubbelt upp mot ett bostadsutrymme.
Tack. Har du någon källa som kan säkerställa detta?

Robin
 
Det står i konstruktionsreglerna (EKS). Finns på Boverkets hemsida. Gruppen heter C4: Utrymmen där fysiska aktiviteter kan förekomma, t.ex. danslokaler, gymnastiksalar, teaterscener.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
För stykelyft så räkna på ca 1,7-1,8 ton för en plattform på 4x4 m. Det är plattform, lyftare, fem klovare, lastad stång, ställning och viktställ med kvarvarande vikter. Har man mindre plattform så brukar viktställen stå någon annanstans.
Att man släpper stången i mark ökar belastningen men det är sällan någon hög höjd och man har förhoppningsvis dämpning i plattformen.
Tyngdlyftning kan vara vikt från högre höjd men då är lyftaren själv och det är sällan över 150 kg i Sverige.
Maskiner är sällan särskilt tunga och går inte heller att koncentrera på en mindre yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.