Hejsan,
Vi har en vägghängd komod i sten ca 50 kg, som vi skall fästa i vägg i badrum. Hur skulle ni gjort det bäst? antog att det skulle finnas rostfria konsoler, men var svårare sagt än gjort att hitta. Gäller även själva bänken för tvättstuga? regla upp längst in eller hur tänker man kring fukt och hållfasthet?

Hyllans mått är 480 mm djup och 250 mm hög,

Edit:
Räcker det med vinkelbeslag för en bänkskiva förövrigt? 2420 x 600, har vägg på kortsidor och ena långsidan.
Orolig att den kommer böja sig i mitten.


Tack på förhand
Ib
 
Redigerat:
BirgitS
Jag har lite svårt att förstå vad det är du vill göra. En kommod är ett skåp med nedsänkt handfat. Är det en sån kommod som ska upp på väggen eller är det bara en stenskiva?

Kommoder brukar komma med anvisningar om hur de ska monteras.

En stenskiva kan inte böja sig på mitten.

Det är nog bra med lite bilder.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Hejsan,
Jag som var otydlig.

1. "kommoden" är specialbeställd och gjord med ett underlimmat handfat. Denna kommer sitta på väggen och är som sagt 250 mm högt samt 488 mm djupt.
Svårt att skicka foto då jag inte har fått den levererad. Jag hade tanken att fästa den i väggen med konsoler som skruvas i vägg, men svårt att hitta dessa i rostfritt stål.
Försöker förstå vad vanligaste sättet att fästa den i väggen är, då jag inte hittar några konsoler för badrum.

2. Den andra är 1 träskiva ek för tvättstugan, den jag är orolig över att den böjs. därav frågan om det räcker med vinkelbeslag i kanterna för att det skall hålla, eller behövs det en konsol i mitten av skivan som är 2420 x 600 mm ?

Tack för svaren!
 
K Kungkurt skrev:
Hejsan,
Jag som var otydlig.

1. "kommoden" är specialbeställd och gjord med ett underlimmat handfat. Denna kommer sitta på väggen och är som sagt 250 mm högt samt 488 mm djupt.
Svårt att skicka foto då jag inte har fått den levererad. Jag hade tanken att fästa den i väggen med konsoler som skruvas i vägg, men svårt att hitta dessa i rostfritt stål.
Försöker förstå vad vanligaste sättet att fästa den i väggen är, då jag inte hittar några konsoler för badrum.

2. Den andra är 1 träskiva ek för tvättstugan, den jag är orolig över att den böjs. därav frågan om det räcker med vinkelbeslag i kanterna för att det skall hålla, eller behövs det en konsol i mitten av skivan som är 2420 x 600 mm ?

Tack för svaren!
Testa att googla på konsol tvättställ så får du upp flera varianter, finns även i rostfritt.
Den långa skivan skulle jag definitivt ha något stöd under mitten av skivan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Testa att googla på konsol tvättställ så får du upp flera varianter, finns även i rostfritt.
Den långa skivan skulle jag definitivt ha något stöd under mitten av skivan.
Hejsan Dublin,
Jo, men dessa är som sagt inte för någon större vikt som jag fattar det? Står aldrig någon vikt iaf på de flesta.
 
BirgitS
Det är ju inte bara 50 kg heller utan infästningen måste klara av åtminstone vikten från någon som tynger ner den också, helst från någon som ramlar och tar tag i skivan för att hålla sig uppe. Jag gissar att du mer behöver tänka att skivan vilar på en ram än bara två konsoler för sten beter sig inte som trä.

Men kolla vad det är för vikt på tvättställen som konsolerna https://www.ifo.se/produkter/mobler...-konsoler-for-tvattstall-ett-par-46-cm/29430/ är avsedda för samt om det står något i monteringsanvisningarna etc.

Har du kollat om stenföretaget har några tips?
 
K Kungkurt skrev:
Hejsan Dublin,
Jo, men dessa är som sagt inte för någon större vikt som jag fattar det? Står aldrig någon vikt iaf på de flesta.
Du får nog kolla med återförsäljarna då. Tänk också på att väggen ska klara den vikten, det är inte bara konsolerna som ska vara rätt dimensionerad.
 
D Dublin skrev:
Testa att googla på konsol tvättställ så får du upp flera varianter, finns även i rostfritt.
Den långa skivan skulle jag definitivt ha något stöd under mitten av skivan.
Var hittar du tvättställskonsoler i rostfritt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.