Jag äger en tidigare jordbruksfastighet, numera fritidsfastigheter. Ett hektar skog, är på plankartan markerat som ”Allmän plats, park”.
Vilka skyldigheter och rättigheter innebär detta för mig? Får jag avverka skogen på normalt sätt?
Ska jag vårda skogen på något speciellt sätt?
Finns det andra fördelar, nackdelar med att äga en park? Vad gäller?
 
Claes Sörmland
K Kvisthberg skrev:
Jag äger en tidigare jordbruksfastighet, numera fritidsfastigheter. Ett hektar skog, är på plankartan markerat som ”Allmän plats, park”.
Vilka skyldigheter och rättigheter innebär detta för mig? Får jag avverka skogen på normalt sätt?
Ska jag vårda skogen på något speciellt sätt?
Finns det andra fördelar, nackdelar med att äga en park? Vad gäller?
Park är en reglering för allmän plats. Eftersom det är ett fritidshusområde så antar jag att det rör sig om enskilt huvudmannaskap för allmänna platser. I princip så innebär det mest att du inte kan använda marken för enskilt ändamål t ex bygga saker på den eller driva verksamhet där. I princip kan du sköta marken som passar dig men bygglov och marklov kan endast ges om det är i överenstämmelse med ändamålet park. Du får avverka skogen om du vill.

Parken är ännu inte utförd så ännu finns den inte. Tanken med denna typ av detaljplanering under enskilt huvudmannaskap är att de boende ska kunna utföra (=anlägga) en park på marken i form av en gemensamhetsanläggning. Du som markägare eller någon av fastighetsägarna som önskar förvalta en park ansöker hos Lantmäteriet om en förrättning och myndigheten beslutar om att en gemensamhetsanläggning för park och vilka fastigheter som ska äga den som en samfällighet. Du som markägare får ersättning för intrånget av de som tar över nyttjandet av marken och det åligger dem att finansiera utförandet av parken.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Om den är detaljplanerad som park är det väl en park? Jag skulle nog påstå att du ska sköta den så att den är tillgänglig. Dvs, kal avverkning och föryngring den vägen är inte okej. Men ett skogsbruk som tar hänsyn till att det ska vara en trevlig miljö att vara i är helt okej.
 
Claes Sörmland
Mark detaljplanerad som park under enskilt huvudmannaskap genomförs enligt anläggningslagen. Se PBL 6 kap 1 §:

"Vid enskilt huvudmannaskap tillämpas bestämmelserna om inrättande av anläggning som är gemensam för flera fastigheter i anläggningslagen (1973:1149). I anläggningslagen finns även bestämmelser om underhåll av vägar och andra allmänna platser som har enskilt huvudmannaskap. Lag (2014:900)."

D v s parken uppstår först när ett anläggningsbeslut för en gemensamhetsanläggning med ändamålet park vinner laga kraft. Men det hindrar naturligtvis inte TS som markägare att sköta området med utgångspunkten att den är detaljplanerad för ändamålet park.

Följer istället detaljplanen huvudregeln i PBL med kommunalt huvudmannaskap så genomförs parken enligt 18 § samma kapitel i PBL: "Efter hand som bebyggelsen färdigställs enligt detaljplanen, ska kommunen ordna de gator och andra allmänna platser som kommunen är huvudman för, så att platserna kan användas för deras avsedda ändamål."
 
Jag lyckas inte läsa in det.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag lyckas inte läsa in det.
Jag gissar att det beror på vad du menar med "är det väl en park".

Lagstiftaren och domstolarna brukar inte vara fullt så existentiella. Planläggningen av mark med enskilt huvudmannaskap ger förutsättningar för att tillämpa anläggningslagen så att gemensamhetsanläggningar med ändamål i överenstämmelse med planläggningen kan placeras där.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog påstå att du ska sköta den så att den är tillgänglig. Dvs, kal avverkning och föryngring den vägen är inte okej. Men ett skogsbruk som tar hänsyn till att det ska vara en trevlig miljö att vara i är helt okej.
Var läser du detta att ägare av mark som är detaljplanerad som allmän plats med ändamålet park under enskilt huvudmannaskap måste hålla marken tillgänglig och som en trevlig miljö?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det planlagt som en sak brukar man ju inte få använda marken till annat. Benämningen park är ju rätt bred. Mycket av den mar som är park i tätorter ger snarare intryck av att vara skog. Men det är parkmark och det ställer krav på vad man får och inte får göra.
 
Claes Sörmland
Håller med om att planläggning innebär begränsningar av användningen av den allmänna platsmarken. Och precis som du påpekar så är ändamålet park rätt brett och tolkningsbart.

Ofta beskrivs hur parken ska genomföras och hur den ska se ut i planbeskrivningen. Vid kommunalt huvudmannaskap blir det som ett styrdokument för kommunens organisation som anger hur den ska färdigställa parken för att sedan upplåta till allmänheten.

Men vid enskilt huvudmannaskap så är den juridiskt inte bindande planbeskrivningen mer som en vision. Det är en möjlig lösning som den enskilde huvudmannen kan följa, eller inte. I slutändan är det vad Lantmäteriet finner lämpligt som gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen som avgör hur parken utförs, om alls. Eller så kan kommunen binda en exploatör till ett visst utförande via ett exploateringsavtal och sen ansöka om att göra en gemensamhetsanläggning av det som har utförs hos Lantmäteriet.
 
Redigerat:
Det behöver inte finnas någon gemensamhetsanläggning bara för att det är en park. Det är i allmänhet enbart för att bevara vissa göna ytor. I allmänhet är tanken att dessa ska fortsätta vara ”skog” då kan skogsskötseln fortgå och ägandet kan ligga kvar på stamfastigheten, men skötseln behöver anpassas.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det behöver inte finnas någon gemensamhetsanläggning bara för att det är en park. Det är i allmänhet enbart för att bevara vissa göna ytor. I allmänhet är tanken att dessa ska fortsätta vara ”skog” då kan skogsskötseln fortgå och ägandet kan ligga kvar på stamfastigheten, men skötseln behöver anpassas.
Vid enskild huvudmannaskap sker genomförandet med hjälp av gemensamhetsanläggningar. Du har helt rätt i att det inte är ett krav att gemensamhetsanläggningen genomförs, det är mer en möjlighet för fastighetsägarna i detaljplaneområdet och exploatören.

Detaljplanering med allmän plats, park under enskilt huvudmannaskap är ingen garanti för att en skog får stå kvar. Men man slipper bebyggelse och anläggningar för enskilt ändamål där.

EDIT: Undrar om inte detaljplanerad Natur är det som du tänker på: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...estammelser/anvandning-av-allman-plats/Natur/

Men det är samma situation med ovisshet hur det blir i verkligheten med enskilt huvudmannaskap för sådan mark. Nyckelcitat från länken ovan: "Det går däremot inte att med stöd av PBL reglera att en skötselplan ska följas."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.