Vi har ackumulatortank med 2 st elpatronen. Den ena blir varm men den andra blir det inte. Det är ström på alla 3 faser fram till patronen men händer inget.
Vad kan vara fel på den? Ska man ta en rörläggare för att byta den eller en elektriker för att mäta upp den?
 
  • Termostat för elpatron i isolerat utrymme med synlig glasull och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du kollat att övertempskyddet inte löst ut?...
(lossa på den röda pluppen och tryck in den knappen under)
och vet inte om det är så bra att hålla den på 90C, men där gör du som du vill...
 
Ja, den knappen har jag testat, den har löst på den andra nån gång, men den verkar inte löst.
Brukar inte vara på 90, jag som testat vrida lite när jag testat
 
En Backer patron , den har en termostat som är 2 polig och en fas går förbi termostaten och ligger direkt på patronen. Inget ovanligt med dessa burkar att det blir varmt och ledningar mellan termostat och patron brinner av. Bryt strömmen, dra vredet rakt ut, lossa skruvarna uppe och nere. ta en ficklampa och se hur det ser ut innanför termostat och överhetningsskydd. Är väldigt tajt där, så det gäller att verkligen se från olika sidor. Kan även vara termostaten som sagt upp sig, hur är det , klickar den när du vrider från noll till max.
 
B
Är det spänning ända fram till elementet, efter skydd/termostat?

Jag hade mätt det innan man byter, så man vet om det är elementet det är fel på eller något av det andra
 
Ström till plinten där kabeln kommer in, får plocka isär igen i morrn och följa kablarna.

Japp, termostaten klickar till när man vrir ner den
 
Även överhettningsskyddet hat en förmåga att säga upp sig på Backer. Grejerna sitter skruvade fast på ståltrådar som är instuckna i hål på kåpans botten. Lite svårt att komma åt att mäta, kan lätt bli en kortis med proberna för instrumentet. Mät (summer/ringklocka ) mellan dom 3 blecken uppe och dom 3 nere på överhettningsskyddet, där ska det vara kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.