Hej, i somras köpte vi ett enplanshus på 88 kvm. Huset är en fd sommarstuga som är tillbyggd. Planlösningen är långsmal och sovrummen är i sutteräng med en liten trappa ner. Planlösningen anser jag är något av en utmaning. Badrummet är idag väldigt litet, och tvättstugan är i källaren som man bara når utifrån. Därtill finns en yta i huset på ca 4-5 kvm (kontor på planritning) som bara blir en död yta utan funktion. Jag vill inte ha det öppet där egentligen. Prio ett är att bygga om/till huset så att vi kan flytta upp tvätt- och tork och göra hallen större. Planen är att tvättmaskin och torktumlare blir i samma utrymme som badrummet. Badrummet är litet idag och behöver byggas ut eller placeras någon annanstans. Prio två är att göra något åt den döda ytan (kontorsdelen) som inte används till något. Jag vill ändå utnyttja ytan och inte bara slå ut väggen, med tanke på att det bara finns två sovrum idag. Enklast möjliga är såklart att bygga ut badrum och hall på befintlig plats, MEN huset ligger redan nära vägen som det är så har ni andra tips och bra idéer på alternativa planlösningar välkomnas de tacksamt.
 
  • Planritning av ett enplanshus med långsmal planlösning, inkluderande kök, vardagsrum, kontor, badrum och två sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Flytta entrén till den andra hallen intill sovrummen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Eller om man vill ha en större hall gör om kontoret till hall. För att få ett till sovrum (eller kontor) kan man göra en tillbyggnad t.ex. på den del av altanen som är bredvid "kontoret" eller bredvid det vänstra sovrummet.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Flytta entrén till "kontor" och ha hall där, ta bort nuvarande entrédörr, slå ihop hall och bad till "bad med tvätt", sätta igen dörren mellan nuv hall och kök, ny dörr mellan hopslagna "bad med tvätt" ut till "allrum/matplats" och ny entrédörr till hallNy (gamla kontor).
Lite rörigt...men jag tror det är någorlunda begripligt?
 
Åsa Lund
Vad har ni bestämt er för att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.