Hej
jag är snickare och startar eget vid sidan av mitt arbete som anställd.
Jag gör detta genom frilansfinans.

Jag gör nu mitt första jobb som blev att jag fick tillverka en produkt hemma, som jag ska leverera till kunden.

Jag undrar hur jag ska ta betalt för leveransen?
Ska Min timpenning rulla på precis som när jag arbetar med snickeri eller ska det vara nån milersättningen som är utanför timpenningen?
samma fråga kommer dyka upp när jag åker till och från nån kund och gör ett jobb där.

vad säger ni?
 
Det beror strängt taget på hur hög timpenning du tar och vad som ingår i den.

Jag brukar inte ta betalt för normal pendling på kortare avstånd men blir det långa avstånd eller mycket extrakörande då skall jag ha någon form av betalt för det.
 
BirgitS
Det bör man ju ha med i avtalet som man kommer överens om innan arbetet börjar.

Vad är nu avtalat när det gäller ditt första jobb?
 
Det beror väldigt mycket på vad man har sagt och lovat.

Jag håller en låg timpenning i min bisyssla men jag säger rent ut från första början att kostnader som tillkommer både material och transporter och extraarbete vill jag ha betalt för enligt självkostnadspris så min låga timpenning faktiskt blir min när skatt och försäkringar och sådant är betalat.

Kunder som själva är praktiskt sinnade verkar tycka om den politiken för det finns ingen luft i mina priser och de får exakt vad de betalar för. Bara skälig timlön för timmar som jag verkligen har arbetat och omkostnader och material och nötning på utrustning enligt självkostnadspris. Materialkostnader redovisade med bifogade kvittokopior om de vill se svart på vitt vad jag har lagt ut. Sådant uppskattas har jag märkt.

Kunder som inte själva är praktiskt sinnade brukar vilja ha fast pris där allt ingår utan att riktigt veta vad "allt" innebär och då säger jag att jag måste baka in en hel del luft i priset om det skall gå runt för det tillkommer alltid någon oväntad kostnad. Sedan hör jag inte av dem igen.

Kunniga praktiskt sinnade kunder är de bästa!
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Det vanliga är att hantverkare som arbetar på löpande räkning, tar timpeng även för restid till och från kunden. Plus någon form av tillägg för bilkostnaden. Den omkostnaden tas det betalt för efter lite olika modeller. Antingen en (ofta rätt hög) km. ersättning, eller en kostnad för "sevice bil", alltså en fast avgift per besök. Eller båda delar samtidigt.
 
Man brukar ha en lägre timpeng i bilen.
Tex tar mitt företag 795 för mig när jag jobbar och 550 när jag sitter i bilen. För själva bilen tar de 50 per mil.
Jag är dock servicetekniker och bilen en verkstad/reservdelslager.
Hade egen firma tidigare, och körde samma upplägg.
 
H heimlaga skrev:
Det beror strängt taget på hur hög timpenning du tar och vad som ingår i den.

Jag brukar inte ta betalt för normal pendling på kortare avstånd men blir det långa avstånd eller mycket extrakörande då skall jag ha någon form av betalt för det.

450 exklusive moms.
Vad som ingår? Tiden för min profession tänkte jag.
Har du lite exempel på vad som mer skulle kunna ingå?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör man ju ha med i avtalet som man kommer överens om innan arbetet börjar.

Vad är nu avtalat när det gäller ditt första jobb?
Ja absolut. Men eftersom det är mitt första jobb, så sådant dyker upp på vägen som man borde tänkt på innan, vilket jag vill ta med mig till nästa avtal.
Avtalet är att ska producera en produkt, 450 kr exklusive moms tar jag.
Jobbet är klart. Ska leverera produkten nästa vecka.
Så då dök den frågan upp.
 
Den körning du gör i kundens intresse ska du ta betalt för, både tiden det tar och milersättning.

Sen kan man diskutera summor i all evighet, men det ska iaf täcka dina kostnader.
Har du en ny leasingbil är det enkelt att ta betalt per dag för servicebil men inga mil inom visst antal km. Det kan vara en bra modell.

Men det viktigaste är transparens och att kunden är medveten om din modell av debitering innan arbetet börjar.
 
H
K Kraxen skrev:
Ja absolut. Men eftersom det är mitt första jobb, så sådant dyker upp på vägen som man borde tänkt på innan, vilket jag vill ta med mig till nästa avtal.
Avtalet är att ska producera en produkt, 450 kr exklusive moms tar jag.
Jobbet är klart. Ska leverera produkten nästa vecka.
Så då dök den frågan upp.
Ta upp detta med kunden vid beställing, kan eller vill de hämta själv? Kör du ut så måste du ta ut timpenning och milersätting, då kan kunden välja själv och får en större förståelse. Bilen kostar inte bara i bensin. Vill de inre betala, så avstå den kunden, du kan ju inte stå att jobba gratis. Skriv sen en orderbekräftelse inkl. Moms om det är en privatperson.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
,
K Kraxen skrev:
Ja absolut. Men eftersom det är mitt första jobb, så sådant dyker upp på vägen som man borde tänkt på innan, vilket jag vill ta med mig till nästa avtal.
Avtalet är att ska producera en produkt, 450 kr exklusive moms tar jag.
Jobbet är klart. Ska leverera produkten nästa vecka.
Så då dök den frågan upp.
Jag föreslår att du kollar upp Hantverkarformuläret, som har tagits fram av branschorganisationer och Konsumentverket, för framtida avtal.

I så fall verkar det rimligt att debitera tiden för utkörning.

Alla prisuppgifter till en privatperson ska vara inklusive moms enligt lag.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.