När marksten lades för 7 år sedan på garageuppfarten fuskade plattläggarna med underlaget och att fixera kanterna. Det ser vi tyvärr resultatet av nu då markstenen har flyttat på sig ca 2-4 cm.

Har nu knackat tillbaka markstenen, lyft bort stenen som var "ramen" där var det jord under. Har grävt bort jord.

Vill ju inte förstöra den befintliga markstenen... Hade det varit en "normal" markläggning hade man börjat med kanterna, men hur löser jag detta nu?

Vilket moment bör jag göra för att få ett stabilt underlag och kant?
 
  • Garageuppfart med marksten delvis lyft för reparation bredvid en utgrävd kant och lösa trottoarplattor på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageuppfart med bortlyft marksten och en grävd kant visande underlagets tillstånd efter plattläggarnas arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders.Johansson skrev:
När marksten lades för 7 år sedan på garageuppfarten fuskade plattläggarna med underlaget och att fixera kanterna. Det ser vi tyvärr resultatet av nu då markstenen har flyttat på sig ca 2-4 cm.

Har nu knackat tillbaka markstenen, lyft bort stenen som var "ramen" där var det jord under. Har grävt bort jord.

Vill ju inte förstöra den befintliga markstenen... Hade det varit en "normal" markläggning hade man börjat med kanterna, men hur löser jag detta nu?

Vilket moment bör jag göra för att få ett stabilt underlag och kant?
 
  • Illustration av rätt och fel kantsäkring för beläggning med synliga och osynliga kanter och förklarande texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
A Anders.Johansson skrev:
När marksten lades för 7 år sedan på garageuppfarten fuskade plattläggarna med underlaget och att fixera kanterna. Det ser vi tyvärr resultatet av nu då markstenen har flyttat på sig ca 2-4 cm.

Har nu knackat tillbaka markstenen, lyft bort stenen som var "ramen" där var det jord under. Har grävt bort jord.

Vill ju inte förstöra den befintliga markstenen... Hade det varit en "normal" markläggning hade man börjat med kanterna, men hur löser jag detta nu?

Vilket moment bör jag göra för att få ett stabilt underlag och kant?
köp kantsten och gräv ner och gjut på utsidan. Det håller Aldrig att snåla och bara lägga plattor. Du måste minst sätta storgatsten i betong. Jord är inget bra mothåll.
 
  • Gilla
Anders.Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.