Gammal ved- och oljepanna omvandlad till pelletsbrännare med synliga rör och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal panna med rör och mätare, indikerar lågt tryck, eventuell påfyllningsplats för vatten sökes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna med mätare och reglage, potential för påfyllning av vatten är oklart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi bor i 1 1/2 plan m källare. De sista åren har det inte gått att lufta elementen inget tryck, varken vatten eller luft kommer. Vissa element är kalla, förmodar att de är fulla med luft. Pannan är en gammal ved o oljepanna som idag används till pellets.

Nu till min fråga, vart fyller jag på mera vatten(vilken ”ratt/kran” skall jag vrida på) till pannan så trycket ökar, just nu är det nere på 0,25

Hoppas få svar, är nybörjare i det här, förr gjorde svärfar detta men nu vet vi inte hur han gjorde!

tack på förhand
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Åsa Lund
Det brukar vara en liten ratt motsvarande den blå, vinklade saken i första bilden. Man fyller på med kallvatten så kolla var kallvattenrören går och leta efter en vinklad ventil.
Stäng av cirkulationspumpen, fyll på vatten i systemet under tiden du kollar trycket, lufta elementen, fyll på och lufta tills all luft är ute och du har fått rätt tryck i systemet. Sedan kan du starta pumpen igen.

Lycka till!
 
Det är inte ett svar på frågan, men den där nedfallsslangen till pelletsen är verkligen dags att byta.
Tanken med slangen är att den ska brinna av ifall den blir för varm, så att inte skruven fortsätter att mata en övertänd pelletsbrännare. Med den där mängden tejp fungerar inte den säkerhetsfunktionen längre. Ny slang köps på exempelvis pbs.nu.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hej!
Ja jo, har faktiskt precis beställt en ny slang man tager vad man haver, silvertejp funkar ofta i nöd
P PatrikJo skrev:
Det är inte ett svar på frågan, men den där nedfallsslangen till pelletsen är verkligen dags att byta.
Tanken med slangen är att den ska brinna av ifall den blir för varm, så att inte skruven fortsätter att mata en övertänd pelletsbrännare. Med den där mängden tejp fungerar inte den säkerhetsfunktionen längre. Ny slang köps på exempelvis pbs.nu.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Åsa Lund
Har du testat att vrida på den lilla blå och lyssna om det strömmar vatten i röret? Och om trycket ändras i systemet?
 
Har inte provat än, ska iväg på bio strax så jag testar senare, men du ska tro att jag är sugen på att testa, får bli kvälls/nattjobbet sen, har provat o ratta lite men den verkar sitta rejält, så jag provar efter så jag inte orsaka olycka innan bion återkommer när jag provat Verkligen tacksam för ditt tips, håller tummarna på att det skall gå vägen
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du testat att vrida på den lilla blå och lyssna om det strömmar vatten i röret? Och om trycket ändras i systemet?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Har rattat ut den blåa men inget händer, känner även att det är där kallvattnet går, kan det va så att det finns nån sprint eller nåt som kan ha hängt sig i den blåa? Eller är det fel kran, den svarta ovanför vad är det tro?
 
Den svarta ventilen ovanför tycker jag ser ut som säkerhetsventilen för varmvattenberedaren. Brukar vara på 9 bar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Åsa Lund
Följ ledningarna och kolla om du hittar nån mer vinklad kran
 
När vi rattade på den blåa så försvann varmvattnet till kranarna, kom inget när man vred om till varmvatten, så öppnade den igen så nu funkar det, men det återstår fortfarande var kranen finns
 
Åsa Lund
Min morfar hade en Diom. Där stod man ett par meter ifrån pannan när man vred om kranen och fyllde på vatten. Men man stod så man kunde se trycket på mätaren. Där var det ett ensamt rör, utan märkning, som var draget från golv till tak med ventilen i ögonhöjd.
Ta fler foton?
 
Ledningen i taket som din blåa ratt är ansluten till, följ den till höger om pannan mot accumulator tanken, gissar på att ditt påfyllningsvred är i dom trakterna.
 
Wihooo hittade, följde röret som gick bakåt, och där osynligt satt det en liknande blå ratt. Så nu funkar alla elementen igen,

Stort tack till alla för engangemang och tips
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gött att höra, bra jobbat!
Hur många omgångar fick du lufta och fylla på innan du kunde starta pumpen igen?
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bara två gånger, rena magin när elementet blev varmt sen, har varit kallt flera år å så gick det så snabbt
Åh nytt rör sitter på plats nu
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.