Denna vinter som kommer vill jag påbörja bygget av ett Attefall, då det är torrt väder.. Det regnar inte i alla fall hoppas jag, även om det kan komma snö. Grundplattan är gjuten och ligger i en starkt lutande terräng. Marknivån för tre hörn ligger över 2.4m, men ”fronten” ligger i nivå med marken.

På en plan mark får nocknivån inte ligga över 4 meter, men mitt blivande Attefall har tre sidor där marknivån är hög. Funderar därför på två våningar. Ska höra med Stadsbyggnadskontoret om reglar, men vill även rådfråga er här på Byggahus innan.

Era erfarenheter? Hur mäter man höjden i en starkt lutande terräng!? Vill få bygget ok och inte svart. Sedan förstår jag också att det inte får se knepigt ut i förhållande till resten på tomten, men vill maxa...
 
Så du har gjutit grundplattan för attefallshuset men inte ansökt om bygglovsbefriadåtgärd? Eller hur ser marknivåerna ut för ert befintliga beslut?

Om marknivån varierar eller sluttar så används beräkningar för medelmarknivån, det finns olika sätt hur dessa ska beräknas men ta kontakt med din kommun och fråga.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Så du har gjutit grundplattan för attefallshuset men inte ansökt om bygglovsbefriadåtgärd? Eller hur ser marknivåerna ut för ert befintliga beslut?

Om marknivån varierar eller sluttar så används beräkningar för medelmarknivån, det finns olika sätt hur dessa ska beräknas men ta kontakt med din kommun och fråga.
Har ansökt om friggebo, men sjukdom (psykisk ohälsa) mm drog ut på tiden och sedan kom regler om Attefall under min sjukdom. Bottenplattan blev gjuten inom bygglovet och har varit skyddad från väder och vind. Sedan kom covid och jag drabbades två gånger... Långtidscovid.

Medelmarknivå, ok! För de fyra sidorna uppskattar jag medelmarknivån till 1.65m över bottebplattan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.