skoge skoge skrev:
När ett fackförbund använder det argumentet för att få företag att teckna kollektivavtal då säger det mycket...
"Har du kollektivavtal behöver du inte betala mer än enligt avtalet"
Så vad är lägsta lönen i Sverige,eller för den delen lönen vid övertidsarbete?
skoge skoge skrev:
När ett fackförbund använder det argumentet för att få företag att teckna kollektivavtal då säger det mycket...
"Har du kollektivavtal behöver du inte betala mer än enligt avtalet"
skoge skoge skrev:
När ett fackförbund använder det argumentet för att få företag att teckna kollektivavtal då säger det mycket...
"Har du kollektivavtal behöver du inte betala mer än enligt avtalet"
Vakna lite
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Så vad är lägsta lönen i Sverige,eller för den delen lönen vid övertidsarbete?



Vakna lite
Jag har redan vaknat...det gjorde jag när mötet var för 10 år sedan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast det blir ett problem när arbetsgivaren använder avtalet som argument för att inte ge lön motsvarande insats.

Under min tid som elektriker så fick ingen på firmorna jag jobbade på någonsin mer lön än ”avtalet”. Trots att ett par stycken inkl. mig ofta ställde upp både kvällar och helger, stressad mellan jobb för att hinna med allt som var inbokat, hjälpte till att hitta vilken grossist som gav bäst pris för material för ett jobb m.m fick vi aldrig mer än de som dök upp 07:15 och åkte hem 15:45 och sket i vad det innebar.

På det fick man betala en ”fackavgift” som när man var lärling uppgick till ungefär 10% av inkomsten… tack för det ”avtalet”.

Nu är jag själv ”chef” och vad avtalet säger spelar mindre roll när jag har lönesamtal. Lön sätts efter prestation. Vissa får mindre än avtalet, och får med sig tydliga åtgärder vad de behöver jobba med, och vissa betydligt mer då de visar sig vara viktiga tillgångar för företaget.
Jag förstår faktiskt inte ens dina argument. Nu är du chef och betalar vissa mindre än avtalet tack vare att du som chef inte lyckas få de svagaste länkarna i firman att prestera så dom är ”värda” minimilön enligt kollektivavtalet. Sen pratar du om dyra fackavgifter. Det är väl högst frivilligt om man vill vara med i facket eller inte.

Du har precis bevisat med din text varför dina anställda borde gå med i facket och kräva kollektivavtal. Att bara premiera stjärnorna på firman är lätt. Det svåra är att höja den svagaste länken i kedjan som finns i alla företag eller idrottslag. Det är det en duktig erfaren ledare förstår och därför lyckas med sitt lag istället för att skylla på rötägg som kommer sent eller slår en sne passning.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 10 till
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Jag förstår faktiskt inte ens dina argument. Nu är du chef och betalar vissa mindre än avtalet tack vare att du som chef inte lyckas få de svagaste länkarna i firman att prestera så dom är ”värda” minimilön enligt kollektivavtalet. Sen pratar du om dyra fackavgifter. Det är väl högst frivilligt om man vill vara med i facket eller inte.

Du har precis bevisat med din text varför dina anställda borde gå med i facket och kräva kollektivavtal. Att bara premiera stjärnorna på firman är lätt. Det svåra är att höja den svagaste länken i kedjan som finns i alla företag eller idrottslag. Det är det en duktig erfaren ledare förstår och därför lyckas med sitt lag istället för att skylla på rötägg som kommer sent eller slår en sne passning.
Din text är full av antagande/gissningar och ordläggande i min mun.

Ett anställningsavtal innehåller både rättigheter och skyldigheter för den anställde. När den anställde upprepade gånger ej uppfyller skyldigheterna i avtalet tas vanligtvis ett antal åtgärder. ETT av dem kan vara att man inte får samma löneökning som någon som sköter detta får. Utöver det görs som jag skrev alltid en åtgärdsplan tillsammans med den anställde hur den ska kunna komma till rätta med det som inte funkar. Den kan innehålla allt möjligt, kontakt med företagshälsovård, coachning, utbildning, alternativa arbetstider m.m. Jag har t.ex. erbjudit träning på arbetstid för en anställd som behövde ta tag i sin hälsa.

Det ligger ju i företagets intresse att ha fungera, välmående anställda så målen är ju gemensamma, det finns ingen
motsägelse här.

Att genom detta dra slutsatsen att man bara premierar stjärnorna är väl magstark. Vem har påstått att det är samma person som ej uppfyller sina skyldigheter. Även det du kallar ”stjärnor” behöver ibland påminnas att samma regler gäller dem som övriga i gruppen.

En grupp är alltid dynamisk och i förändring. Alla kan hamna snett ibland men det ligger faktiskt en hel del personligt ansvar att ta sig tillbaka igen. Från företagets sida kan man bistå med bl.a. de verktyg jag nämnt ovan och att ev. lära av det som hänt, men ansvaret för att uppfylla sin del av avtalet kvarstår alltid för den anställde ( och naturligtvis företaget).

Till syvende sist finns det ju alltid en koppling mellan den anställdes prestation och företagets resultat. Att den anställde hjälps förstå det i olika former anser jag bara är sunt. Vi driver ett företag, ej en ideell förening.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Så osund konkurrens är ok?
Då skall du få se på konkurser.
Är definitionen på osund konkurrens att inte ha kollektivavtal?
Sist jag kollade så har vi föreningsfrihet i Sverige. Det är en del av vårt demokratiska samhälle och att diskriminera någon/några för att nyttja den anser jag är odemokratiskt.

Jag är som sagt inte emot fackföreningar som princip men anser att de ibland går för långt. De är trots allt ingen myndighet utan en intresseorganisation.

Några av företagen ovan i länkarna ovan gav lika eller bättre villkor än kollektivavtalet. Ändå ansåg facket att det var befogat med bojkotter a la maffiastuk. Det ger mig dåliga vibbar av maktfullkomlighet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Nu är det ju så att kollektivavtalet anger lägsta nivåer.
Finns inga hinder för o ge mer i lön mer ev förmåner.
Vet du tex vad lägsta lönen är i Sverige?
Ja.

Läs gärna mitt i lägg igen så förstår du att problemet inte är kollektivavtalet inte har någon övre gräns. Det är att det används som den enda möjliga löneökningen av vissa företag.
 
Du kommer nog hamna hos någon av de största byggbolagen och få en saftig offert är jag rädd. Små och medelstora byggbolag verkar inte prioritera fackanslutning, bra eller dåligt säger jag inget om.
 
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
Även om firman du anlitar har kollektivavtal. Så kommer de att anlita underentreprenörer som inte har det.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Uppdatering! Fick tipset på annat håll om att Byggföretagen har en sajt som löser precis just detta:
https://schysstabyggare.se/

Märkligt att det var så svårt att googla fram.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
H hempularen skrev:
Även om firman du anlitar har kollektivavtal. Så kommer de att anlita underentreprenörer som inte har det.
Exakt. TS får skriva i avtalet med firman att de inte får använda underentreprenörer i så fall. Men de kommer göra det ändå.

TS det som kommer hända är att företaget tänker du är en lättlurad jävel som gärna betalar. Du kommer få betala 30% extra och i slutändan kommer två polacker med skitlön och gör jobbet hos dig. Tro mig.
 
Tyckte jag var finurlig när jag sökte på "ab" på https://byggforetagen.se/om-oss/medlemsforetag/ men de begränsar listan och var ju inte tydligt vilket område företagen verkar inom. Och så klart får man bara AB. Nästa steg hade varit att be om man kan få ett utdrag på hela databasen och ev korsköra mot allabolag.

Men nu kom ju tipset om schysstabyggare.se , tackar!

Angående underentreprenörer så är jag nyfiken på att höra hur det slutar för TS när jobbet väl är gjort.
 
M matsro skrev:
Jag vill hitta en bra firma i Stockholm som kan göra en total badrumsrenovering med kollektivavtal. Byggnads har en tjänst där man kan kolla upp om en specifik firma har kollektivavtal, men det finns så många utan avtal där ute att det inte är framkomlig väg att kolla alla den vägen. Någon som vet en lista där man kan se vilka som gör badrum och som har kollektivavtal? Eller har tips för den delen.
Kolla med Byggnads.
Jag tänker att är JÄTTEVIKTIGT att företagen man anlitar har avtal och följer dem.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast det blir ett problem när arbetsgivaren använder avtalet som argument för att inte ge lön motsvarande insats.

Under min tid som elektriker så fick ingen på firmorna jag jobbade på någonsin mer lön än ”avtalet”. Trots att ett par stycken inkl. mig ofta ställde upp både kvällar och helger, stressad mellan jobb för att hinna med allt som var inbokat, hjälpte till att hitta vilken grossist som gav bäst pris för material för ett jobb m.m fick vi aldrig mer än de som dök upp 07:15 och åkte hem 15:45 och sket i vad det innebar.

På det fick man betala en ”fackavgift” som när man var lärling uppgick till ungefär 10% av inkomsten… tack för det ”avtalet”.

Nu är jag själv ”chef” och vad avtalet säger spelar mindre roll när jag har lönesamtal. Lön sätts efter prestation. Vissa får mindre än avtalet, och får med sig tydliga åtgärder vad de behöver jobba med, och vissa betydligt mer då de visar sig vara viktiga tillgångar för företaget.
Hej
en nyfiken fråga: vilket kollektivavtal var detta? Jag har bara sett avtal som just också tar upp sånt som att övertidsersättning ska utgå kvällar o helger
 
  • Haha
Martin Widqvist
  • Laddar…
Jag pratar om att firman skall ha kollektivavtal. Det garanterar lönenivåer lagar om anställnings skydd, mm.
De firmor som använder det avtalet mot dig som anställd är inte seriösa. Jag tänker även att det är viktigt som anställd att vara med i Facket. Då får man hjälp i sådana situationer. Det är även viktigt att båda parter vet vad avtalen innebär. Det verkar inte vara fallet när man använder avtalet som anledning att inte ge en vettig lön. Då han man lite dålig koll på vad kollektiv avtalet innebär.

Martin
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.