Vi köpte för ett år sedan en villa som på trädgården har några fasta odlingskragar som omges av vit småsten. Vi har inte brytt oss om den här delen under första året då det fanns viktigare saker att ta itu med. Vita stenarna är nu ganska dassiga.

Min fråga är om det finns något medel man kan spraya på eller annan metod för att få tillbaka stenarnas lyster?
 
  • Närbild av dassiga vita småstenar på marken vid odlingskragar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

wildeside
Högtryckstvätt
 
wildeside wildeside skrev:
Högtryckstvätt
Om jag blåser rakt ned på stenen där den ligger är jag rädd att allt flyger världens väg. Det ligger på en markduk. Ska man plocka bort stenen och lägga det i någon sorts kontainer först kanske?
 
Såg någon av grannarna göra nått sånt terapijobb, de hade ett nät på en skottkärra så att skiten som spolades av inte låg kvar.
 
Skulle också använda mig av högtryckaren, kanske först förbehandling med något rengöringsmedel sen bara blåsa på med högtryckaren.

Är stenarna av storlek gårdsgrus så ligger dom kvar om du inte är allt för nära.
Spola rakt uppifrån och ner.

I framtiden så kratta gruset så kommer inte mossan och alger lika snabbt.
Hur ofta kan jag inte svara på men skulle iaf köra en krattning vår och höst
 
  • Gilla
sebbu
  • Laddar…
Tack för tipsen. Det blir nog något algmedel i plastback och sedan högtryck. Har nog tänkt lägga om markduken under ändå till våren.
 
Har för mig att en bekant som jobbar med gravstenar använde vanlig såpa.

Jag skulle spraya ut medel och sen ta vattenslang eller högtryck, man får kanske upprepa några gånger innan det blir bra
 
Algmedel och odlingskragar låter för mig som en underlig kombination.
Om du gör rent dem nu kommer de i alla fall vara smutsiga till våren och tänker du i alla fall lägga om dem då så skulle jag kratta, spola av och ev upprepa någon gång nu. Eller jag skulle inte göra något alls utan lägga betongplattor till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.