Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 701 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 777 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Blandas/förväxlas det inte lite väl "hej-vilt" mellan tomt och fastighet i den där quizen...

Tomt är inte samma sak som fastighet

Tomt är inte detsamma som fastighet. Fastighet är inte definierat i PBL. En fastighet är enligt NE ett bestämt markområde som utgör fast egendom. All mark är indelad i fastigheter och dessa framgår av Lantmäterimyndighetens fastighetsregister. Fastighetens gränser framgår av en karta eller av markeringar i terrängen. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Definitionen av tomt i PBL har ingen direkt koppling till fastighetsindelningen. En tomt kan sammanfalla med en fastighet men en tomt kan även vara en del av en fastighet. En tomt kan även sträcka sig över flera fastigheter. Det kan även finnas flera tomter på en och samma fastighet. Till skillnad från fastighet är det alltid en bedömning vad som är en tomt enligt definitionen i PBL. (Nationalencyklopedin, uppslagsverk - lång, fastighet. Hämtad 2018-06-18)

Exempel på tomters förhållande till fastighet
En tomt kan utgöra samma markområde som en fastighet. Det är exempelvis vanligt för bostadshus i tätbebyggt område.

En tomt kan även utgöra endast en del av en fastighet. Det är exempelvis vanligt för bostadshus på jord- eller skogsbruksfastigheter eller andra stora fastigheter.

Det kan finnas flera tomter på en och samma fastighet. Det kan exempelvis förekomma vid en radhuslänga där varje radhus har en egen tomt men radhuslängan ligger på en och samma fastighet. Ett annat exempel är fritidshus på arrendetomter.

En tomt kan sträcka sig över flera fastigheter. Oftast är inte en tomt på flera fastigheter men det kan förekomma. Det kan exempelvis vara två små fastigheter som båda används som tomt till ett bostadshus.

Källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 033 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"

Är inte fråga 2 felställd? Ett servitut kan ju vara på något annat än en väg, exempelvis en brygga eller en parkeringsplats?
 
M
Ett servitut är per definition inte en väg, det kan vara elledningar, vatten, avlopp osv. Vara till last eller förmån. Så svaret på frågan är fel då väg inte är definitionen av ett servitut.
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 418 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 419 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
Inte lätt att veta hur mycket småhus det finns...?
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 678 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 815 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Kramla
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 856 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 669 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 352 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"

Dom två sista förstörde allt, sista frågan är ju mer en onödigt kunnande fråga
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 804 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter". Varför skulle de ha med fråga 10?:cry:
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 810 andra personer som har gjort quizet "Koll på fastigheter"
Reklamfri :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.