Hej!
Idag så sattes vårt nya bergvärmesystem igång det är kopplat på våra gamla vattenrör, huset är från 1964.
Några timmar senare skulle jag ta ett bad och upptäckte att vattnet var missfärgat gult. Spolat flera halvfulla badkar men det försvinner inte.
Vi har kommunalt vatten och kallvattnet är lika klart som vanligt.
Är det någon som har en idé om varför det blivit så? Vi har aldrig haft det problemet innan bergvärmepumpen kopplades in. Kan det vara fel på installationen, eller ngt i pumpen som inte fungerar som det ska? Eller kan det vara ngt med rören? varmvattnet var avstängt ca ett dygn.
Tänkte kolla med firman som gjorde installationen, men det är ju helg nu så vi lär inte få svar förrän på måndag, så hoppas på er på forumet!
Vågar inte använda varmvattnet så länge som det ser ut så här.

Tack på förhand!
Första bilden visar badkaret med varmvatten och den andra med kallvatten
 
  • Ett badkar fyllt med missfärgat gult vatten efter installation av bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badkar visar missfärgat gult varmvatten efter nytt bergvärmesystem kopplats till äldre rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte ovanligt när vvb har varit tom och/eller kallt. Det är beläggning på vvb som har lossnat. Ingen fara. Man ska aldrig dricka vatten ur en vvb.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det är inte ovanligt när vvb har varit tom och/eller kallt. Det är beläggning på vvb som har lossnat. Ingen fara. Man ska aldrig dricka vatten ur en vvb.
Hej!
tack för svar men varmvattenberedaren är helt ny och sitter i den splitter nya bergvärmeanläggningen IVT 512 Geo. Eller tror du att det kan vara så under en inkörningsperiod även med helt nya varmvattenberedare?

Om det är så att det gäller även nya vvb har du någon aning om hur länge vattnet kommer vara missfärgat? Vi har ju spolat upp några badkar utan att det har blivit mindre gult.
Känner mig inte helt trygg med att tvätta mig i det när det ser ut så, även om jag inte tänker dricka det.
 
R Rudis81 skrev:
Hej!
tack för svar men varmvattenberedaren är helt ny och sitter i den splitter nya bergvärmeanläggningen IVT 512 Geo. Eller tror du att det kan vara så under en inkörningsperiod även med helt nya varmvattenberedare?

Om det är så att det gäller även nya vvb har du någon aning om hur länge vattnet kommer vara missfärgat? Vi har ju spolat upp några badkar utan att det har blivit mindre gult.
Känner mig inte helt trygg med att tvätta mig i det när det ser ut så, även om jag inte tänker dricka det.
Kan eventuellt vara så ändå, låt kranen spola ett tag.
 
S
R Rudis81 skrev:
Hej!
tack för svar men varmvattenberedaren är helt ny och sitter i den splitter nya bergvärmeanläggningen IVT 512 Geo. Eller tror du att det kan vara så under en inkörningsperiod även med helt nya varmvattenberedare?

Om det är så att det gäller även nya vvb har du någon aning om hur länge vattnet kommer vara missfärgat? Vi har ju spolat upp några badkar utan att det har blivit mindre gult.
Känner mig inte helt trygg med att tvätta mig i det när det ser ut så, även om jag inte tänker dricka det.
Fick du ordning på det här?
Vi fick bergvärme installerat idag och nu är varmvattnet gult här med. Trots nåt fyllt badkar.
 
S SueCia skrev:
Fick du ordning på det här?
Vi fick bergvärme installerat idag och nu är varmvattnet gult här med. Trots nåt fyllt badkar.
S SueCia skrev:
Fick du ordning på det här?
Vi fick bergvärme installerat idag och nu är varmvattnet gult här med. Trots nåt fyllt badkar.
Hej! Ja tillslut, men vi fick spola åtskilliga badkar innan det försvann helt.
Så hoppas det löser sig för er med. 😊
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
C
I en äldre anläggning lossnar det alltid förvånansvärda mängder "skit" från rören när man håller på att mecka med dem. Brukar alltid vara noga med att spola ur systemet innan man släpper på vatten till vvb. Så slipper man att allt skitvatten hamnar i vvb där det blir svårt att spola ur.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.