Qolsys, dotterbolag till välkända Visonic har nyligen släppt IQ Panel 2+, som pratar PowerG, bluetooth, z-wave etc.
Någon som har kommit igång med denna som larm i sitt hem och kan berätta hur det funkar?

https://qolsys.com/products/
 
Har varit med och driftat ett par stycken paneler. Verkar vara bra produkter men en hemsida/portal som vid första anblick är lite rörig.
 
R Robin_ skrev:
Har varit med och driftat ett par stycken paneler. Verkar vara bra produkter men en hemsida/portal som vid första anblick är lite rörig.
Ok. Tänker du på hemsida/portalen där man skapar konto och konfigurerar larmet?
 
A Adamski74 skrev:
Ok. Tänker du på hemsida/portalen där man skapar konto och konfigurerar larmet?
precis
 
Dom håller precis på att släppa IQ panel 4, som verkar ha en hel del förbättringar i sig (och dom jobbar på dotterkort för trådat nätverk och zigbee).
Såg också att Garda har panel 2+ i sin lösning, så borde finnas några fler snart som kör Qolsys.

Några andra frågor:
  • Någon som vet om man kan enkelt kan koppla till tex lövestads larmcentral?

  • Hur funkar det med sådana här allt-i-ett lösningar? Man vill väl hålla centralen lite skyddad så nån inte bara går in och slår sönder den och då sätter larmet ur funktion. Går ju så klart att placera den lite skyddad, men då tappar man ju den förbättrade prestandan och får sätta ett sekundärt interface som man mestadels använder.
 
Är Larmpanelen väggmonterad och har ”Tamper protection” skruven på plats och är övervakad av kamera är man väl säker. Skulle det gå att förstöra larmcentralen innan larmet går eller kameran hunnit skickat kort?

Jag satte min PowerMaster-10 i mediaskåpet för jag tyckte inte den skulle vara det första men ser när man kommer innanför dörren. Alla andra diskreta monteringsförslag på vägg nobbades av larminstallatören, men entrekameran råkar även övervaka mediaskåpet så det var helt okay.
 
P Per-ErikJ skrev:
Dom håller precis på att släppa IQ panel 4, som verkar ha en hel del förbättringar i sig (och dom jobbar på dotterkort för trådat nätverk och zigbee).
Såg också att Garda har panel 2+ i sin lösning, så borde finnas några fler snart som kör Qolsys.

Några andra frågor:
  • Någon som vet om man kan enkelt kan koppla till tex lövestads larmcentral?

  • Hur funkar det med sådana här allt-i-ett lösningar? Man vill väl hålla centralen lite skyddad så nån inte bara går in och slår sönder den och då sätter larmet ur funktion. Går ju så klart att placera den lite skyddad, men då tappar man ju den förbättrade prestandan och får sätta ett sekundärt interface som man mestadels använder.
Om jag förstått rätt, så kan Qolsys enbart anslutas till larmcentraler som stöder alarm.com.
Allt-i-ett-system innebär alltid ett sämre fysiskt skydd än proffslarm som har centralenheten separerad från manöverpanelen. Det är även viktigt att larmcentralen aktivt övervakar kommunikationen med larmsystemet för att kunna upptäcka "smash and grab"-attacker.
 
Ok, tänkte på att Garda körde med panel 2+, så då kanske det fanns någon annan möjlighet än alarm.com.

Garda körde tidigare med powermaster 360r, så deras befintliga kunder kör ju redan med PowerG enheter, och Panel 2+/4 stödjer dessa också.
Så garda kan även "uppgradera" sina kunder till nått flashigare.
Men det känns inte som att Panel x/all-in-one är lika bra uppdelade ur säkerhetssynpunkt..
Sen så är iaf Panel 2 godkänd av SBSC som Larmklass R
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är Larmpanelen väggmonterad och har ”Tamper protection” skruven på plats och är övervakad av kamera är man väl säker. Skulle det gå att förstöra larmcentralen innan larmet går eller kameran hunnit skickat kort?

Jag satte min PowerMaster-10 i mediaskåpet för jag tyckte inte den skulle vara det första men ser när man kommer innanför dörren. Alla andra diskreta monteringsförslag på vägg nobbades av larminstallatören, men entrekameran råkar även övervaka mediaskåpet så det var helt okay.
Tamper protection kommer ju skydda till viss del, och då kan man säkert få larmet utlöst så länge enheten är funktionell..

Men tänker om man tex skulle vilja använda skärmen för att larma av med kod.
Isf vill man inte att larmet ska gå bara för att man går fram till skärmen..

Så frågan är väl hur skyddade dom är om man går in och drar en slägga/(större)sten rakt in i skärmen istället för att försöka riva ner den från väggen så tamper protection triggas.

Alternativet som jag ser det är väl att ändå sätta en panel direkt innanför dörren där man får larma av, utan att kunna gå fram till enheten.
 
Larmpaketen brukar alltid innehålla en extra larmknappsats.

Om man har sin IQ panel 4 stående med bordsstöd så räcker det väl att släppa ner den i en hink vatten… :oops:
Man har väl 20-30 sekunder på sig om man kommer in via ytterdörren, men annars går ju larmet direkt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Larmpaketen brukar alltid innehålla en extra larmknappsats.
Ja, man brukar ju ha det. Men denna verkar inte jobba så.
Fast då hade man tappat några av sakerna som säljer in, tex: bild på den som larmar av, dubbelriktad kommunikation (inte mycket nytta om man har den undangömd) etc..
Dom listar inte heller någon knappsats bland tillbehören, men dom verkar ha en remote skärm till som man kan köpa till..
 
Nej, man köper nog inte den larmpanelen för att gömma den i ett skåp. Var det 4W bluetooth högtalare i den också?
https://www.alarmgrid.com/products/qolsys-iq-panel-4-verizon-powerg-433
Qolsys has plans to release a new remote keypad for this system. Currently, the IQ Panel 4 can support up to four (4) wired keypads using the Corbus connection of the DSC PG9WLSHW8 Power G Wired to Wireless Converter. In addition, it can support up to five (5) PowerG WS9LCDWF9 Wireless Keypads, and up to three of the current Qolsys IQ Remote WIFI keypads. With all these available options, you're sure to find the perfect configuration for your system and any remote arming stations or touchscreen keypads you may need.

Read more: [länk]
https://www.alarmgrid.com/products/dsc-pg9wlshw8
https://www.alarmgrid.com/products/dsc-ws9lcdwf9
https://www.alarmgrid.com/products/qolsys-iq-remote
Länkarna fanns i klippet,
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, man köper nog inte den larmpanelen för att gömma den i ett skåp. Var det 4W bluetooth högtalare i den också?
Ja, och man kunde köpa till "subwoofer"-skal/fäste också..

Men, men med PowerG alternativen så kan man iaf få en panel. Och då kan man ju placera blåtandshögtalar/hemautomations/larm-enheten i ett larmat men centralt ställe.
Blir väl en lite annorlunda installation, och man får hoppas att en tjuv tror att det bara är en högtalare och inte har sönder den..
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, man köper nog inte den larmpanelen för att gömma den i ett skåp. Var det 4W bluetooth högtalare i den också?
[länk]

[länk]
[länk]
[länk]
Länkarna fanns i klippet,
Jag försöker hitta en rimlig säljare av den nya panelen i Sverige, någon som kan rekommendera någon? Ett företag jag pratade med vill ha över 15000 för panelen där jag redan har utrustning med min älsre powermaster. Så jag är ju bara ute efter att byta ut den och en app som funkar
 
Jag är i samma sits att jag vill byta ut våran Visonic Powermaster 10 enhet mot nån annan enhet och som jag sen kan styra själv och få larm till telefonen via en app för jag tycker det är löjligt dyrt med 15000 kr för en "platta" plus kostnaden för larmtjänsten.
Så sitter nån på information hur och vad jag behöver och kan dela med sig av det vore jag jätte tacksam!
/JRydh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.