J
Vi har 10 år gammalt ej omslipningsbar parkett som blivit slitet i köket (borde vara förbjudet att lägga sådant skitgolv). Jag vill gärna lägga in rutigt marmoleum golv i köket då det tål vardagsliv med småbarn och passar in i lägenheten som är från 50-talet. Dock är jag inte supersugen på att riva upp golvet då det kan finnas asbest under (med tanke på val av kvalité på golvet så tror jag inte förra ägaren har sanerat), det förekommer asbest under golv i lägenheterna i huset.

Nu till frågan, kan man limma marmoleum modular direkt på parketten om man rengör den ordentligt innan? Den bygger ju bara någon mm och skulle spara oss mycket besvär med att riva upp golv som även kök delvis står på. Någon som testat?
 
BirgitS
Med tanke på att parkettgolv rör sig med årstiderna låter det inte bra att limma en matta ovanpå. Om man förhindrar rörelserna kan brädor spricka eller det kan bli resningar där brädorna möts och sånt kommer nog att kännas genom linoleumet.

Däremot om parketten har kunnat ligga där utan problem i 10 år så borde underlaget under det vara acceptabelt för linoleum, vilket då skulle innebära att ni inte behöver göra något som riskerar att asbest frigörs. Det är ju först när man bearbetar ett asbesthaltigt material som asbest frigörs och kan ställa till med skada.
 
  • Gilla
Johannabygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.