Jag har en slät innerdörr av gammal standard. Jag har kontrollmätt dörren mot en guide, se foto. Som synes stämmer alla mått utom höjden. Kan jag jag lösa detta genom att kapa den nya dörren i höjdled (om ja, skall jag då kapa i över eller underkant?) eller vilken lösning skulle ni valt?

En guide med mått jämfört med faktiska mått på en slät innerdörr noterade på en tabell bredvid en illustrerad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad är ditt D-mått kan inte vara 1093
 
Du har rätt! Jag får D-måttet att vara 1993 mm. Så den är lite kortare än 2015.

(Jag tror att min dörr är kapad lite i underkant. Tittar jag på en annan dörr (till ett annat angränsande rum) så är D-måttet där 2000 mm, och jag tror inte att den är kapad i underkant).

Hur tolkar jag denna information? Kan jag köpa en dörr av gammal standard och kapa den 32 mm i höjdled? Och är det då bäst att kapa i underkant?
 
K kia2 skrev:
Och är det då bäst att kapa i underkant?
troligen men det avgör gångjärnen placering, du får måtta på gångjärnen vilket som blir bäst
 
T tergo skrev:
troligen men det avgör gångjärnen placering, du får måtta på gångjärnen vilket som blir bäst
Tack för svar. Det låter på dig som om jag då kan återanvända de gamla karmarna - det sparar ju en massa jobb. Är det något annat jag behöver tänka på? Dörrbladet är ofalsat.
 
Jag skulle bara kapa 22 mm om måtten i tabellen stämmer. :cool:
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.