Hej!

Jag hoppas att någon kan bekräfta at jag tänker rätt kring en installation av helt nya ADAX-element.

Första bilden visar den befintliga 3-fasinstallationen. Brun=L1, vit=L2, svart=fasledare, gul-grön= jord. Till elementet kopplas L1 via den bruna ledningen och L2 via den blåa. Elementets jord förbinds med jordplinten. Den svarta ledningen neutraliseras och kopplas till sockerbiten. Mina frågor: a) ska dubbla L1, L2 och fasledningen fortsatt vara dubbla även i det nya elementet, b) varför är dessa och även jorden dubbel?

Såvitt jag förstår ska den bruna och den vita ledningen kopplas till ADAX kopplingsdosans L1 och L2 (dosans högra sida). Jordkoppling behövs inte eftersom elementet är dubbelisolerat (bild 4).

Nu har jag den svarta (eller möjligen) svartvita över och jordledningen kvar att ansluta. Min fråga i samband med det är: kan jag ansluta jorden till ADAX- kopplingsdosans vänstra jordmärka plint och fasledaren till platsen märkt 1 eller 2? Om inte, kan jag använda sockerbitar alternativt Thormans toppklämma, Torix?

Bild 2 visar Adax kopplingsdosa

Bild 3 visar Adax kopplingsschema för 220 V respektive 380-400 V installation.

Stort tack till någon som bekräftar eller modifierar mina tankegångar!

Lsa


Elanslutningsbox med flera ledningar och plintar för en 3-fasinstallation mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom ADAX värmeelementets kopplingsdosa med märkta anslutningar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematiska illustrationer av kopplingsdosa för en Adax-elementinstallation för 220-240V och 380-400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ADAX värmeelements etikett med modellinfo "Neo H 06 WT White", effekt "600W" och tillverkningsuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lundek
  • Laddar…
M Maklare skrev:
a) ska dubbla L1, L2 och fasledningen fortsatt vara dubbla även i det nya elementet, b) varför är dessa och även jorden dubbel?
Ja, det är en vidarekoppling till nästa element, en "in" och en "ut".
M Maklare skrev:
Såvitt jag förstår ska den bruna och den vita ledningen kopplas till ADAX kopplingsdosans L1 och L2 (dosans högra sida).
Ja, båda bruna respektive båda vita.
M Maklare skrev:
Jordkoppling behövs inte eftersom elementet är dubbelisolerat (bild 4).
Nä men den måste skarvas i dosan så att nästa elementdosa fortfarande får skyddsjord.
M Maklare skrev:
kan jag ansluta jorden till ADAX- kopplingsdosans vänstra jordmärka plint
Ja
M Maklare skrev:
och fasledaren till platsen märkt 1 eller 2?
Ja, alltså de två svarta till samma plint.
 
  • Gilla
elisabeth.grundberg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är en vidarekoppling till nästa element, en "in" och en "ut".

Ja, båda bruna respektive båda vita.

Nä men den måste skarvas i dosan så att nästa elementdosa fortfarande får skyddsjord.

Ja

Ja, alltså de två svarta till samma plint.
Tackar så mycket för vänligheten!!!/Lsa
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä men den måste skarvas i dosan så att nästa elementdosa fortfarande får skyddsjord.
Om man inte har någon vidarekoppling och det är en nyinstallation av detta element, måste man ändå dra en jord till jordskruven i dosan fast den inte har någon koppling till elementet eller räcker det med att dra två faser till elementet som det ser ut i beskrivningen?
 
Ja+nej. Varje inkopplingspunkt ska ha en fungerande skyddsjordsledare framdragen. Detta för att den ska finnas till hands om man senare byter till en skyddsjordad radiator.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja+nej. Varje inkopplingspunkt ska ha en fungerande skyddsjordsledare framdragen. Detta för att den ska finnas till hands om man senare byter till en skyddsjordad radiator.
Är det ett lagkrav? Annars kan man väl dra fram den vid behov om det uppstår.
 
Ja, det är ett krav i elinstallationsreglerna SS 436 40 00, 412.2.3.2.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är ett krav i elinstallationsreglerna SS 436 40 00, 412.2.3.2.
Nyfiken fråga. Gäller detta specifikt för elradiatorer eller även för vägguttag? Frågan har relevans i mitt fall i en äldre elinstallation där det från början fanns skyddsjordade elradiatorer 400V men numera sitter det dubbelisolerade elradiatorer. Vägguttagen är av ojordad typ.
 
Det gäller alla slags inkopplingspunkter i alla slags rum, dosor såväl som uttag. Det är det korta svaret som man ska lägga på minnet.

Men så finns det gamla befintliga anläggningar som nyttjar skyddsåtgärden isolerad miljö. Där ska ingenting skyddsjordas, så drog man normalt inte fram någon skyddsjordsledare till inkopplingspunkterna.

Erland pratar om nyinstallation, dvs en ny ledning. Det bör alltså inte handla om ett gammalt isolerat rum för då ligger man väldigt nära till att tvingas konvertera rummet till dagens standard. Sådana rum är numera +30 år gamla så det kanske är dags för renovering.

Men om man nu ändå drar fram en ny ledning i ett sådant rum så skulle jag givetvis dra med en skyddsjordsledare, som eventuellt inte är inkopplad i matande ände. Handlar det om ett uttag så är det nog bra att lämna den oansluten för att undvika misstag. Uttag får bytas utan behörighet, men då byte till samma sort (ojordat/jordat). Men folk kanske även får för sig att byta en fast ansluten radiator, och råkar ha inhandlat en skyddsjordad variant. Där finns inte alternativet att dra fram skyddsjordsledaren vid behov, det sker inte.

Så vilka är förutsättningarna i ditt fall?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det gäller alla slags inkopplingspunkter i alla slags rum, dosor såväl som uttag. Det är det korta svaret som man ska lägga på minnet.

Men så finns det gamla befintliga anläggningar som nyttjar skyddsåtgärden isolerad miljö. Där ska ingenting skyddsjordas, så drog man normalt inte fram någon skyddsjordsledare till inkopplingspunkterna.

Erland pratar om nyinstallation, dvs en ny ledning. Det bör alltså inte handla om ett gammalt isolerat rum för då ligger man väldigt nära till att tvingas konvertera rummet till dagens standard. Sådana rum är numera +30 år gamla så det kanske är dags för renovering.

Men om man nu ändå drar fram en ny ledning i ett sådant rum så skulle jag givetvis dra med en skyddsjordsledare, som eventuellt inte är inkopplad i matande ände. Handlar det om ett uttag så är det nog bra att lämna den oansluten för att undvika misstag. Uttag får bytas utan behörighet, men då byte till samma sort (ojordat/jordat). Men folk kanske även får för sig att byta en fast ansluten radiator, och råkar ha inhandlat en skyddsjordad variant. Där finns inte alternativet att dra fram skyddsjordsledaren vid behov, det sker inte.

Så vilka är förutsättningarna i ditt fall?
Tack för svaret. Uppfattat. I mitt fall är det två sovrum som har renoverats gissningsvis 40 år gamla där som sagt elradiatorer med skyddsjord framdragen och inkopplad har bytts ut mot dubbelisolerade. Vägguttagen är fortsatt ojordade och saknar framdragen skyddsjord. Jag skulle betrakta dessa sovrum som "isolerad miljö" numera vilket inte var fallet när det fanns skyddsjordade elradiatorer tidigare. Ingen ny kabeldragning gjordes i samband med renoveringen, rätt eller fel.
 
Rätt. Då har du inte rört den fasta installationen, och behöver inte röra den. Regeln ovan gäller inte när man byter ut ansluten apparat, den är tvärtom tänkt just för de fall då man byter ut en förbrukare.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.