Jag vill hitta en bra firma i Stockholm som kan göra en total badrumsrenovering med kollektivavtal. Byggnads har en tjänst där man kan kolla upp om en specifik firma har kollektivavtal, men det finns så många utan avtal där ute att det inte är framkomlig väg att kolla alla den vägen. Någon som vet en lista där man kan se vilka som gör badrum och som har kollektivavtal? Eller har tips för den delen.
 
  • Gilla
anna1978 och 6 till
  • Laddar…
En nyfikel fråga, varför är det så viktigt för dig att firman har kollektivavtal? Är det inte kvaliten på jobben de gjort som är det väsentliga?
 
  • Gilla
Micke..f och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En nyfikel fråga, varför är det så viktigt för dig att firman har kollektivavtal? Är det inte kvaliten på jobben de gjort som är det väsentliga?
Självklart måste det hålla bra kvalitet. Men finns nog många som kan göra bra saker, och då föredrar jag en firma som har kollektivavtal. Visar på seriositet och bra villkor för de anställda vilket spelar roll för kvalitet. Vill dessutom ha kollektivavtal för att undvika lönedumpning och sopiga villkor i arbetslivet generellt. Och nej, det är inte så att alla som saknar kollektivavtal har dåliga löner och villkor, men ser man det större så blir det stor skillnad mellan en bransch där många har kollektivavtal eller där få har det. Jag vet vad jag vill ha när jag själv jobbar så vill inte det ska vara sämre för andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 24 till
  • Laddar…
M matsro skrev:
Självklart måste det hålla bra kvalitet. Men finns nog många som kan göra bra saker, och då föredrar jag en firma som har kollektivavtal. Visar på seriositet och bra villkor för de anställda vilket spelar roll för kvalitet. Vill dessutom ha kollektivavtal för att undvika lönedumpning och sopiga villkor i arbetslivet generellt. Och nej, det är inte så att alla som saknar kollektivavtal har dåliga löner och villkor, men ser man det större så blir det stor skillnad mellan en bransch där många har kollektivavtal eller där få har det. Jag vet vad jag vill ha när jag själv jobbar så vill inte det ska vara sämre för andra.
Absolut aldrig någonsin i denna tråd läst något liknande inlägg att du söker en firma med kollektivavtal. Seriös inställning måste jag säga även fast det givetvis finns företag med bra villkor även utan KA.
Tyvärr har jag inget tips på hur man enkelt kollar upp detta. Värt att tänka på är att enmansföretag inte kan ha kollektivavtal utan det krävs minst 1 anställd.
Lycka till med sökandet och jag hoppas verkligen du finner det du söker.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 4 till
  • Laddar…
M matsro skrev:
Självklart måste det hålla bra kvalitet. Men finns nog många som kan göra bra saker, och då föredrar jag en firma som har kollektivavtal. Visar på seriositet och bra villkor för de anställda vilket spelar roll för kvalitet. Vill dessutom ha kollektivavtal för att undvika lönedumpning och sopiga villkor i arbetslivet generellt. Och nej, det är inte så att alla som saknar kollektivavtal har dåliga löner och villkor, men ser man det större så blir det stor skillnad mellan en bransch där många har kollektivavtal eller där få har det. Jag vet vad jag vill ha när jag själv jobbar så vill inte det ska vara sämre för andra.
Min erfarenhet av kollektivavtal är tyvärr att det håller tillbaka lönen. Chefen/företaget får ett bra argument att hålla tillbaka lönen då de kan hänvisa till ”det är avtalet”. Det blir med andra ord inget värt att ställa upp och göra det där lilla extra för man får ändå bara enligt ”avtalet”.

Nu har jag som tur är en chef som förstår att lön ska följa prestation och inte avtalet. I våra lönesamtal så nämns inget vad något avtal säger utan vi går på vad det jag gör är värt för företaget. Detta har inneburit snitthöjningar på över det dubbla vad avtalet ger under de senaste 10-åren samt en grym motivation och ambition i arbetet.

Sedan har vi maffiametoderna som fack ibland använder sig mot mindre företagare, t.ex;

https://www.foretagarna.se/nyheter/...kel-fackets-krav-skjuter-saras-bageri-i-sank/

https://www.food-supply.se/article/view/235518/bageri_tar_strid_mot_facket

https://uvell.se/2015/04/28/med-ett-schysst-jarnror/
https://uvell.se/2015/04/28/med-ett-schysst-jarnror/
https://uvell.se/2016/01/09/livs-vevar-igen/

För att inte tala om när de försöker tvinga på en försäkringar. De bara skickar hem en faktura där det står att de förhandlat fram en ”bra” försäkringar för mig. Att jag överhuvudet taget inte vill befatta mig med försäkringsbolaget i fråga skiter de i. Efter 3 påminnelsefakturor så fick jag iaf att brev där det stod att försäkringen jag inte tecknat och inte ville ha hade ”sags upp”…

Jag är inte emot facken i sig, men det känns som de ibland håller på med helt fel saker…
 
Redigerat:
  • Gilla
HBerggren och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Medlemsföretag | Byggföretagen (byggforetagen.se)
T tergo skrev:
Medlemsföretag | Byggföretagen (byggforetagen.se)
Tack! Det hjälper. Men helst skulle man ju vilja ha uppdelat på område.
 
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet av kollektivavtal är tyvärr att det håller tillbaka lönen. Chefen/företaget får ett bra argument att hålla tillbaka lönen då de kan hänvisa till ”det är avtalet”. Det blir med andra ord inget värt att ställa upp och göra det där lilla extra för man får ändå bara enligt ”avtalet”.

Nu har jag som tur är en chef som förstår att lön ska följa prestation och inte avtalet. I våra lönesamtal så nämns inget vad något avtal säger utan vi går på vad det jag gör är värt för företaget. Detta har inneburit snitthöjningar på över det dubbla vad avtalet ger under de senaste 10-åren samt en grym motivation och ambition i arbetet.

Sedan har vi maffiametoderna som fack ibland använder sig mot mindre företagare, t.ex;

[länk]

[länk]

[länk]
[länk]

För att inte tala om när de försöker tvinga på en försäkringar. De bara skickar hem en faktura där det står att de förhandlat fram en ”bra” försäkringar för mig. Att jag överhuvudet taget inte vill befatta mig med försäkringsbolaget i fråga skiter de i. Efter 3 påminnelsefakturor så fick jag iaf att brev där det stod att försäkringen jag inte tecknat och inte ville ha hade ”sags upp”…

Jag är inte emot facken i sig, men det känns som de ibland håller på med helt fel saker…
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet av kollektivavtal är tyvärr att det håller tillbaka lönen. Chefen/företaget får ett bra argument att hålla tillbaka lönen då de kan hänvisa till ”det är avtalet”. Det blir med andra ord inget värt att ställa upp och göra det där lilla extra för man får ändå bara enligt ”avtalet”.

Nu har jag som tur är en chef som förstår att lön ska följa prestation och inte avtalet. I våra lönesamtal så nämns inget vad något avtal säger utan vi går på vad det jag gör är värt för företaget. Detta har inneburit snitthöjningar på över det dubbla vad avtalet ger under de senaste 10-åren samt en grym motivation och ambition i arbetet.

Sedan har vi maffiametoderna som fack ibland använder sig mot mindre företagare, t.ex;

[länk]

[länk]

[länk]
[länk]

För att inte tala om när de försöker tvinga på en försäkringar. De bara skickar hem en faktura där det står att de förhandlat fram en ”bra” försäkringar för mig. Att jag överhuvudet taget inte vill befatta mig med försäkringsbolaget i fråga skiter de i. Efter 3 påminnelsefakturor så fick jag iaf att brev där det stod att försäkringen jag inte tecknat och inte ville ha hade ”sags upp”…

Jag är inte emot facken i sig, men det känns som de ibland håller på med helt fel saker…

Vad bra att du har bra lön! Självklart kan det vara så. Men sett till hela branscher så är det rätt tydligt att i branscher där de anställda är relativt lättutbytbara så blir det bättre löner och villkor i genomsnitt om många har kollektivavtal jämfört med om arbetsgivarna alltid kan pressa ner löner genom att välja någon som går med på lägre lön. Men krävs ju också stridbara fack till det förstås.

Ang lönen så ska man tänka på att räkna in ifall man har bra semester, bra pension, bra ersättning om man skadar sig på jobbet, osv som många utan kollektivavtal missar. Men förstås inte alla.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet av kollektivavtal är tyvärr att det håller tillbaka lönen. Chefen/företaget får ett bra argument att hålla tillbaka lönen då de kan hänvisa till ”det är avtalet”. Det blir med andra ord inget värt att ställa upp och göra det där lilla extra för man får ändå bara enligt ”avtalet”.

Nu har jag som tur är en chef som förstår att lön ska följa prestation och inte avtalet. I våra lönesamtal så nämns inget vad något avtal säger utan vi går på vad det jag gör är värt för företaget. Detta har inneburit snitthöjningar på över det dubbla vad avtalet ger under de senaste 10-åren samt en grym motivation och ambition i arbetet.

Sedan har vi maffiametoderna som fack ibland använder sig mot mindre företagare, t.ex;

[länk]

[länk]

[länk]
[länk]

För att inte tala om när de försöker tvinga på en försäkringar. De bara skickar hem en faktura där det står att de förhandlat fram en ”bra” försäkringar för mig. Att jag överhuvudet taget inte vill befatta mig med försäkringsbolaget i fråga skiter de i. Efter 3 påminnelsefakturor så fick jag iaf att brev där det stod att försäkringen jag inte tecknat och inte ville ha hade ”sags upp”…

Jag är inte emot facken i sig, men det känns som de ibland håller på med helt fel saker…
Det är inget som hindrar ett företag att betala mer än vad kollektivavtalet säger. Däremot om man vill betala mindre lön så blir det problem.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Det är inget som hindrar ett företag att betala mer än vad kollektivavtalet säger. Däremot om man vill betala mindre lön så blir det problem.
Fast det blir ett problem när arbetsgivaren använder avtalet som argument för att inte ge lön motsvarande insats.

Under min tid som elektriker så fick ingen på firmorna jag jobbade på någonsin mer lön än ”avtalet”. Trots att ett par stycken inkl. mig ofta ställde upp både kvällar och helger, stressad mellan jobb för att hinna med allt som var inbokat, hjälpte till att hitta vilken grossist som gav bäst pris för material för ett jobb m.m fick vi aldrig mer än de som dök upp 07:15 och åkte hem 15:45 och sket i vad det innebar.

På det fick man betala en ”fackavgift” som när man var lärling uppgick till ungefär 10% av inkomsten… tack för det ”avtalet”.

Nu är jag själv ”chef” och vad avtalet säger spelar mindre roll när jag har lönesamtal. Lön sätts efter prestation. Vissa får mindre än avtalet, och får med sig tydliga åtgärder vad de behöver jobba med, och vissa betydligt mer då de visar sig vara viktiga tillgångar för företaget.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M matsro skrev:
Vad bra att du har bra lön! Självklart kan det vara så. Men sett till hela branscher så är det rätt tydligt att i branscher där de anställda är relativt lättutbytbara så blir det bättre löner och villkor i genomsnitt om många har kollektivavtal jämfört med om arbetsgivarna alltid kan pressa ner löner genom att välja någon som går med på lägre lön. Men krävs ju också stridbara fack till det förstås.

Ang lönen så ska man tänka på att räkna in ifall man har bra semester, bra pension, bra ersättning om man skadar sig på jobbet, osv som många utan kollektivavtal missar. Men förstås inte alla.
Om man får låg lön för att man är lätt ”utbytbar” har jag ett tips. Gör dig besvärlig/svår att byta ut genom att tillföra ett större värde för företaget ;)

Ang. stridbara fack så har vi ju exempel på vad det kan innebära i länkarna ovan. Att sätta en firma i konkurs och göra de anställda arbetslösa är tydligen helt ok.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet av kollektivavtal är tyvärr att det håller tillbaka lönen. Chefen/företaget får ett bra argument att hålla tillbaka lönen då de kan hänvisa till ”det är avtalet”. Det blir med andra ord inget värt att ställa upp och göra det där lilla extra för man får ändå bara enligt ”avtalet”.

Nu har jag som tur är en chef som förstår att lön ska följa prestation och inte avtalet. I våra lönesamtal så nämns inget vad något avtal säger utan vi går på vad det jag gör är värt för företaget. Detta har inneburit snitthöjningar på över det dubbla vad avtalet ger under de senaste 10-åren samt en grym motivation och ambition i arbetet.

Sedan har vi maffiametoderna som fack ibland använder sig mot mindre företagare, t.ex;

[länk]

[länk]

[länk]
[länk]

För att inte tala om när de försöker tvinga på en försäkringar. De bara skickar hem en faktura där det står att de förhandlat fram en ”bra” försäkringar för mig. Att jag överhuvudet taget inte vill befatta mig med försäkringsbolaget i fråga skiter de i. Efter 3 påminnelsefakturor så fick jag iaf att brev där det stod att försäkringen jag inte tecknat och inte ville ha hade ”sags upp”…

Jag är inte emot facken i sig, men det känns som de ibland håller på med helt fel saker…
Nu är det ju så att kollektivavtalet anger lägsta nivåer.
Finns inga hinder för o ge mer i lön mer ev förmåner.
Vet du tex vad lägsta lönen är i Sverige?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Kollektivavtal säger inte ett skit om hur anställda behandlas...
Inte ens om man är i en bransch där man jobbar åt det offentliga
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om man får låg lön för att man är lätt ”utbytbar” har jag ett tips. Gör dig besvärlig/svår att byta ut genom att tillföra ett större värde för företaget ;)

Ang. stridbara fack så har vi ju exempel på vad det kan innebära i länkarna ovan. Att sätta en firma i konkurs och göra de anställda arbetslösa är tydligen helt ok.
Så osund konkurrens är ok?
Då skall du få se på konkurser.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Nu är det ju så att kollektivavtalet anger lägsta nivåer.
Finns inga hinder för o ge mer i lön mer ev förmåner.
Vet du tex vad lägsta lönen är i Sverige?
När ett fackförbund använder det argumentet för att få företag att teckna kollektivavtal då säger det mycket...
"Har du kollektivavtal behöver du inte betala mer än enligt avtalet"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.