Det kostar ett par tusenlappar att värdera om huset. har precis gjort det och fick då värderat till lika mycket som vi lånade till renovering när vi köpte huset. tack vare det kunde vi få ner mer i bottenlånet, så ja, man kan knalla in på banken och lägga ner topplånen i bottenlånet, (utan att säga för mycket, för det beror ju ändå på hur mycket man har i lån och vad huset är värderat till såklart...)
 
Själv pröjsade jag noll och ingenting för en värdering utförd av en mäklare.

Det visade sej att jag hade ett värdefullt tips som gjorde att han skulle spara tusenlappar (Jag tipsade bara om att köpa JUNG-strömbrytare från en Tysk webshop). På så vis fick jag en värdering gratis.
 
Fasting65 skrev:
Själv pröjsade jag noll och ingenting för en värdering utförd av en mäklare.

Det visade sej att jag hade ett värdefullt tips som gjorde att han skulle spara tusenlappar (Jag tipsade bara om att köpa JUNG-strömbrytare från en Tysk webshop). På så vis fick jag en värdering gratis.
Säg att värderingen skulle ha kostat 1500, av med moms och du har 1200 kvar. Lite OH-kostnader och du har 900kvar, minus sociala samt.. ja ni fattar... han kanske får 400 i handen netto. Ditt "tips" kanske sparar honom 2000:-. så undervärdera inte din kunskap. Undervärdera inte heller sveriges skattetryck. undervärdera heller inte import.

Det är skillnad mellan uppskattat marknadsvärde för belåning jmf med försäljningspris. En stor anledning till detta beror på att bankerna har som krav, att det uppskattade marknadsvärdet ska gälla för en eventuell försäljning på max 3 månader. Ponera att en tvångsförsäljning ska ske av ett landställe i ytterskärgården i början av november... DET marknadspriset är det som ska stå på värderingen, inte sommarpriset vid en maxad försäljning. STOR skillnad.

Men så är det som ni säger, marknaden går upp, mäklarna vill hålla sig väl med potentiella säljare och banker, bankerna vill låna ut pengar... säger sig självt att det blir glädjekalkyler i vissa fall. Dessa har dock inte upptäckts i större utsträckning och har inte orsakad någon skada iom att det är en uppåtgående marknad, börjar det vända nedåt kommer förutsättningarna för värderingar ändras drastiskt.
 
Hej!
Ï vilken aspekt förutom lånebiten, skulle ett högt värderat hus vara en fördel?
Själv har jag gjort allt för att inte få det uppvärderat, har jag missat ngt?
 
ktm525 skrev:
Hej!
Ï vilken aspekt förutom lånebiten, skulle ett högt värderat hus vara en fördel?
Själv har jag gjort allt för att inte få det uppvärderat, har jag missat ngt?
japp, skillnaden mellan marknadsvärdet gentemot kreditinstitut och marknadsvärdet mot skattemyndigheten.
 
Lånebiten ja....men annars?
 
Inte direkt. Men du måste skilja mellan skattemyndighetens taxeringsvärde och bankens marknadsvärde. Att höja upp värderingen gentemot banken betyder inte att du får ett högre taxeringsvärde.

Högt marknadsvärde är bra (billigare lån)
Högt taxeringsvärde är dåligt (högre skatt)

De har ofta väldigt lite med varandra att göra, tex är mina föräldras hus taxerat som 1planshus med källare när det i själva verket upplevs som ett 2planshus. De har alltså ett taxeringsvärde som är lägre än vad de egentligen skulle ha, och ett högre marknadsvärde.
 
Jag värderade upp mitt hus genom ett telefonsamtal med min långivare (SBAB) som gjorde någon slags datavärdering av hur värdestegringen i området varit. Vår avsikt var att skaffa bottenlån för gjorda investeringar. Om inte datavärderingen hade blivit tillräckligt hög så räckte det med att visa kvittot för gjorda investeringar för att öka lånet med motsvarande summa.
 
Ett år efter köpet:
Lite fix, städning, en runda till ikea så vi fick köpt de här grejjerna vi ändå planerat att köpa (så inte väggarna gapade tomma) och en eld i den insatta baskaminen gjorde över 150K.

topplån 180k->40k
Nu sitter man me tre lån varav lillbottenlånet låstes på två år. (topplånet fortf rörligt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.