Jag är ny husägare och har tänkt byta ut min befintliga värmepanna från 1958 till något smidigare och billigare, luft/vatten måste det vara. Har ett stort muskedunder med elpatroner som värmer huset med vattenburna element. Har fått några offerter men vet inte riktigt vad jag ska välja och vad som är bäst för mitt hus.

Jag har ett stenhus boyta 116kvm + källare på ca 80kvm. Bor i Skåne. Självdrag.

Har fått offerter på följande värmepannor, priserna är innan rot-avdrag för både inne & utedelen, total montering och nedmontering av den gamla pannan.

* IVT Airx 409 med Airmodule E9 118.500kr
* Mitsubishi PUD-SWM80YAA 128.500kr
* Bosch (inget märke) 134.000kr
* Nibe 2040-8 144.500kr (men för lång leveranstid)

Vilken är bäst av dessa? Mest prisvärd? Fördelar och nackdelar med dom? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag kräva?
 
Jämför först vad de har för värmekapacitet. Är de av samma storlek?
Sedan kan du titta på ljudnivå, det är rätt störande om de låter för mycket.
Om du googlar pannans namn med tillägget "problem" så kanske du hittar kvalitetsindex.
 
Jag skulle välja IVT eller Mitsubishi. Borde vara bra grejer för ett rimligt pris. En svårighet är att veta hur mycket värme ett stenhus i Skåne behöver när det blir kallt och vilken framledningstemperatur som då krävs? Kanske den gamla värmepannan kan säga något?
 
Vad har du för element, är det tunna element som varit till en ved/oljepanna, så räkna med att byta ut dom också, om du ska ha en pump som går billigt.
 
J Josth skrev:
Jag skulle välja IVT eller Mitsubishi. Borde vara bra grejer för ett rimligt pris. En svårighet är att veta hur mycket värme ett stenhus i Skåne behöver när det blir kallt och vilken framledningstemperatur som då krävs? Kanske den gamla värmepannan kan säga något?
Jag vet inget om den gamla pannan då vi knappt kört den, ägt huset 1 månad. Det blir oftast inte så kalla vintrar här, -10 som max är väl vanligast.
 
DonPablo R134a skrev:
Vad har du för element, är det tunna element som varit till en ved/oljepanna, så räkna med att byta ut dom också, om du ska ha en pump som går billigt.
Det är rejäla tjocka gjutjärnselement, företaget som gav offerten sa att det är riktigt bra element, så dom behåller jag.
 
Låter som radiatorerna kommer att fungera bra med värmepump. Sedan får man hoppas effekten räcker till vid DVUT som är runt -10 °C i södra Skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.