Hej!

I April så kom jag fram till att jag vill bli av med detta hemska kallras som mina kopplade 2-glasfönster från 60-talet ger oss.
Entreprenör var hit och mätte och gav mig följande offert som jag vill ha er syn på;

Samtliga Fönster och Altandörr är från SP-fönster, Alubeklädda träfönster

4 Enheter 1230x1320 inkl. Spaltventil samt inbyggnadsfönsterbräda
1 Enhet 1160x760 Vrid inkl. spaltventil samt inbyggnadsbräda
2 Enheter 1160x720 Vrid inkl. spaltventil
1 Enhet 970x1070 Vrid inkl. spaltventil
3 Enheter 600x1020 Vrid inkl. spaltventil
2 St 1200x1260 Vrid inkl. spaltventil + inbyggnadsbräda
1 enhet 1200x1200 Vrid inkl. spaltventil + bräda
1 enhet 1200x2060 pardörr helglas
2 enheter 1100x1500 Fast (Garaget)

U-värde 0.9, mina nuvarande fönster sägs har 3,0 i u-värde.

Allt som allt 175.000:- efter ROT. Är detta ett bra pris?

Den fundering som gäckat mig kring det hela; Jag läser överallt att man sparar pengar (utöver utseende, komfort) på elräkningen, då man kan sänka värmen (jag har bergvärme) är inte detta förutsatt att man har en inomhusgivare? Det har inte jag. Står pumpen på 20 grader så är det ju 20 grader oavsett vilket u-värde jag har på mina fönster? Jag gör säkerligen en grov tankevurpa här.. Förklara för mig hur denna energibesparing går till, så att jag får ro. :)

Tack!
 
Ett bra pris är 10-12.000:- per enhet monterat och klart både inne och ute med foder och plåt. Vilket du uppnår.

Ditt värmesystem styrs av någonting, antingen endast en shunt eller så har du termostater på element eller golvvärmeslingor. Har du termostater kommer värmen minska automatiskt då termostaterna kommer öppnas mindre frekvent då det blir mindre förluster genom fönsterna. Har du endast en shunt kommer effekten bli att temperaturen ökar i huset, varav den måste justeras om den inte är automatisk. Dock oavsett kommer värmeförlusterna minska.
 
H huggan skrev:
Ett bra pris är 10-12.000:- per enhet monterat och klart både inne och ute med foder och plåt. Vilket du uppnår.

Ditt värmesystem styrs av någonting, antingen endast en shunt eller så har du termostater på element eller golvvärmeslingor. Har du termostater kommer värmen minska automatiskt då termostaterna kommer öppnas mindre frekvent då det blir mindre förluster genom fönsterna. Har du endast en shunt kommer effekten bli att temperaturen ökar i huset, varav den måste justeras om den inte är automatisk. Dock oavsett kommer värmeförlusterna minska.
Jaha, så vreden på radiatorerna känner alltså av temperaturen kring fönsterna (radiatorerna sitter under de gamla fönstren med kallras) och reglerar temperaturen och pumpen känner av att "nu måste det produceras varmvatten till kretsen"? Så med nya fönster KANSKE dessa termostater inte säger till pumpen lika ofta? Är det så det fungerar enkelt?
 
Ja.
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.