Nu för tiden ger inte Movehome isolerade innerväggar och de har tagit bort spånskiva bakom gips i innerväggar, det är numera bara 13mm gips bortsett från rum där värmepump ställs där alla angränsande väggar är isolerade.

De säger att mätningar har gjorts såklart och ljudnivån i huset är inte förändrad och uppnår fortfarande klass A i någon relaterad skala. I min värld är det orealistiskt att man tar bort spånskiva+isolering och lämnar endast gipset kvar utan förändrad ljudbild, att det blir lyhört helt enkelt? Någon som kan området och kan ge ett kvalificerat svar så jag slipper gissa :) Inte sett hus med endast singelgips i väggen tidigare så blir lite orolig som sagt, även för upphängningar av tv osv..
 
  • Gilla
Söker kunskap
  • Laddar…
Har du köpt hus av dem?

Annars är det ju ett sånt tecken på besparingar där man bör välja en annan leverantör om det är viktigt.

Det är ju budgetleverantörerna som hållt på med "bongoväggar" innan.
I ett hus med barn ska man undvika den lösningen.
 
  • Gilla
ProLeif och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har inga studier att hänvisa till, men tegelvägg med enkelgips ger definitivt inte samma ljudnivå som en vägg med isolering och skivmaterial bakom gipset. En enkelgips ger en burkig vägg och man hör samtal igenom, det gör man inte med en tvålagersvägg med isolering.

Kanske kan man hitta något matnyttigt i den här, men ärligt talat orkade jag inte läsa hela. https://www.ljudskolan.se/wp-content/uploads/2019/04/Gyprocs-Handbok-9.pdf
 
Gyproc bör ha data för detta..
 
Jag byggde ett av Myresjöhus "budgethus" för några år sen, där var det enbart gips i innerväggarna enligt utgångsläget.
Den lokala säljaren kryssade dock i tillvalet att lägga isolering i alla innerväggar utan att ens fråga, när vi behandlade frågan på nått möte så sa han bara att han säljer inte ett hus utan isolering i innerväggarna, det vore pinsamt...
Det var nått pris per löpmeter vägg, om jag minns rätt så blev det ett prispåslag runt 4000:- för hela huset.

Vi gjorde även så då att vi tänkte till vart det var mest troligt att man ville hänga upp tyngre saker på väggarna och la till spån bakom enbart dessa väggar. Där vi visste att det skulle monteras typ tv och liknande på väggarna monterades extra reglar så man kunde skruva rakt i dessa.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Även om vi väl har tjockare gipsskivor i Sverige känns det väldigt amerikanskt McMansion att enbart ha gips på väggarna. Vi totalrenoverade ett våningsplan och det kändes självklart att sätta spånskiva bakom, tänker att något extra ger det väl i ljudisolering, sen lättare att sätta upp saker på väggarna utan oro och slutligen på något vis känns det bara mer stabilt, tryggt.
 
coconut
När vi byggde med annan tillverkare som också kör standard med enkelgips och utan isolering i innerväggar, så fanns valen att både köpa med OSB bakom gipsen och isolering.

Kan det vara dagens priser på skivmaterial/trävaror som gjort att man gjort denna ändring dvs man klarar inte längre av att hålla nere priset med dessa saker inkluderade?

Sen är det väl bara att begära ut protokoll från deras mätningar både från isolering+skiva+gips till bara med gips? Då borde du kunna se vad siffrorna säger enligt deras mätningar. Det kan ju vara en skala från X till Y för att nå klass A men skillnaden kan vara markant i antalet dB.
 
Vi har inte skrivit på med dom än men dom äger tomten vi vill ha. Troligen bidrog prisuppgången till valet att göra så men de har gjort en hel del förändringar, alufönster som standard, 2,50 i takhöjd etc. Vi bor i ett hus utan gips så bara spån och det känns lite b men tror jag skulle föredra det framför bara gips eller?
 
coconut
En annan sak som säkert spelar in i deras förändringar är att de numera ägs av Svensk Husproduktion, som egentligen konkurerar med sig själva genom Movehome då de också äger varumäket LB Hus.

Låter som de försökt samordna processerna med hur LB Hus bygger sina hus, då de kör med enkelgips, oisolerade väggar och 2,50 som takhöjd som standard.

Men jag hade tittat på om det hade gått att göra eventuella tillval, om det inte är möjligt hade jag diskuterat om det gått att uppföra ett Trivselhus eller LB Hus på platsen istället då stannar ändå pengarna inom samma koncern.
 
Är det någon som byggt/beställt ett MoveHome nyligen med denna nya standard?
Finns valet att lägga till osb/spån i samtliga väggar?
Borde om inte annat gå att lösa lokalt med snickaren?
 
P Patrik_N skrev:
Är det någon som byggt/beställt ett MoveHome nyligen med denna nya standard?
Finns valet att lägga till osb/spån i samtliga väggar?
Borde om inte annat gå att lösa lokalt med snickaren?
Det går inte att välja som tillval. Får inte heller lösa det med snickare fick vi höra för det är Movehome som tvingas stå för ev misstag vid slutbes. Vi valde att inte gå vidare med Movehome till stor del pga detta och ska istället bygga med Trivselhus på samma tomt
 
J JLAINE skrev:
Det går inte att välja som tillval. Får inte heller lösa det med snickare fick vi höra för det är Movehome som tvingas stå för ev misstag vid slutbes. Vi valde att inte gå vidare med Movehome till stor del pga detta och ska istället bygga med Trivselhus på samma tomt
Oj, det känns ju lite som en deal breaker. Tack för info.
 
J JLAINE skrev:
Det går inte att välja som tillval. Får inte heller lösa det med snickare fick vi höra för det är Movehome som tvingas stå för ev misstag vid slutbes. Vi valde att inte gå vidare med Movehome till stor del pga detta och ska istället bygga med Trivselhus på samma tomt
Movehome är väldigt strikta med att man inte får göra anpassningar utöver tillvalen som finns på webbsidan. Syftet med det är att det ska finnas incitament att välja trivselhus istället där anpassningar är fritt.

Lycka till med bygget och hoppas ni har tur och blir tilldelade duktiga hantverkare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.