Vi ska installera solpaneler och därigenom bli mikroproducenter. Vi har efter en urvalsprocess valt Svea Solar (IKEAs samarbetspartner). Men nu ska vi ju välja om vi ska ligga kvar på nuvarande elbolag eller välja något annat, t.ex. Sveas egna elbolag Svea Energy.

Är det någon som har solcellspaneler, kanske t.o.m. Svea Solars paneler, och har erfarenhet av min situation, eller tankar om vad man bör tänka på.

En kollega, prylgalen och analytisk som bara den, rekommenderade Tibber som i och för sig verkar intressant, men får nog läsa på lite mer där.

Är det någon som har några tips, eller erfarenhet av min frågeställning?
 
Walle85
henlfern henlfern skrev:
Vi ska installera solpaneler och därigenom bli mikroproducenter. Vi har efter en urvalsprocess valt Svea Solar (IKEAs samarbetspartner). Men nu ska vi ju välja om vi ska ligga kvar på nuvarande elbolag eller välja något annat, t.ex. Sveas egna elbolag Svea Energy.

Är det någon som har solcellspaneler, kanske t.o.m. Svea Solars paneler, och har erfarenhet av min situation, eller tankar om vad man bör tänka på.

En kollega, prylgalen och analytisk som bara den, rekommenderade Tibber som i och för sig verkar intressant, men får nog läsa på lite mer där.

Är det någon som har några tips, eller erfarenhet av min frågeställning?
Hej,

Fick du tag på något matnyttigt kring dessa två alternativ, undrar då jag är lite i samma situation. Finns det några fördelar/nackdelar med de olika alterativen, sett till appar, features, besparingar, möjligheter till utbyggnad etc...
 
Jag hade nog börjat med att välja ett fastprisavtal för nåt år eller 2.
Du producerar när priset på el är högt och köper hem till betydligt rimligare peng.
Jag monterade solpaneler i våras och har producerat sedan mitten av mars. Hittills har vi alltid fått mer betalt av vår elleverantör per producerad kWh än vad vi betalar enl avtalet förutom elöverföringskostnader.
Och som det ser ut nu så kommer elpriserna inte gå ner på ett bra tag.
Nya elkabeln mellan Norge och Storbritannien ser till att så inte blir fallet.

Sen när allt är klart och du producerar så får du börja tänka om:
* Tvättmaskin och diskmaskin ska gå på dan när du producerar.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Hej,

Fick du tag på något matnyttigt kring dessa två alternativ, undrar då jag är lite i samma situation. Finns det några fördelar/nackdelar med de olika alterativen, sett till appar, features, besparingar, möjligheter till utbyggnad etc...
Nej Walle85, tyvärr inte. Hade inte tid och energi tidigare att göra några större jämförelser så jag gjorde det enkelt för mig och hoppade på Svea Solars egna avtal. Vid det laget hade de installerat solcellerna och jag var imponerad av hur proffsiga de var så jag tänkte att det blir säkert bra med deras avtal också.

Jag kommer väl få första fakturan inom kort då avtalet började gälla sista september och då kommer jag skriva lite om det på https://enstralandeide.adamevertsson.se/ där jag samlar mina intryck av solceller och den installation vi valde.
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.