Ny på forumet så gjorde en snabb sökning på ämnet men hittade inte det jag sökte.

Barnens skola ska rivas och byggas om och i nuvarande skola finns asbest. I mailet som går ut informeras det om detta och att byggarna kommer ha skyddskläder. Det står dock inget om hur luften i stort påverkas.

Barnen kommer befinna sig i direkt anslutning (skolgården är fortsatt där barnen är under rasterna, på väg till och från skolan) så jag undrar om någon vet om det finns risker för dem?

Är det någon som vet om det finns speciella riktlinjer när det gäller att riva offentliga byggnader där människor fortsatt befinner sig under arbetets gång?.

Förstod att ansökan (och självklart beviljas) ska göras hos Arbetsmiljöverket före något arbete påbörjas. Någon som vet om det är offentliga handlingar? Görs en riskanalys osv?

All hjälp som kan ge mer information är tacksamt.
 
Förr hade man asbest i bromsarna på bilar, lastbilar,bussar mm. Så gick man på en gata fick man asbest i sig. Folk dog inte som flugor.

Jag hade inte varit orolig då en firma gör jobbet
 
Hej,

Tack för ditt svar. Jag väljer att tolka det som att du försöker ta bort någon oro.

Jag förväntar mig såklart inte att alla barnen kommer vara döda en dag när vi hämtar de på grund av att det funnits asbest i luften.

Förr rökte man i bilar när barnen var med och inte sällan stod något barn i mitten mellan sätena obältat. Jag själv har sovit på packning i bagagen på en golf medans mina föräldrar körde. De tyckte det var en jättebra idé att jag fick ligga ner. Då. Idag vet vi bättre.

När barnen var små hyrde vi babyskydd fr NFT och jag passade på att fråga vilken skillnad de sett from det att man lagstadgade om babyskydd/bilstol etc. Svaret jag fick: Vi har en drastisk minskning av dödliga olyckor.

Jag hör ofta äldre människor hänvisa till just ”förr rökte vi i bilen och jag åkte obältad mellan sätena och jag har ju överlevt”.

Min poäng är att bara för vi gjort något tidigare och många har överlevt så innebär det inte att det är bra för det.

Förr blir i detta läget irrelevant. Framförallt sedan de har ändrat på det du hänvisar till.


Jag undrade vilken påverkan det kunde ha. Inte om barnen skulle dö. Det hade ju varit direkt korkat av skolan om de visste om att barnen skulle dö men ändå lät de gå kvar.


Om du har mer konkret info HUR luften och barnen påverkas får du gärna skriva något om det. Gärna med hänvisning till forskning (pros and cons).
 
Man får väl anta att firman sköter sig.

Så länge de bara hanterar hela bitar så räckr det med personlig utustning och det är ingen fara för grannar flera meter bort.
Behöver de såga/bearbeta asbest behövs det mer skydd. med inplastning och luftfilter mm

Du borde kunna söka på arbetsföreskrifter hur arbete ska utföras för att vara säkert.

/ATW
 
S
Om dom följer rådande regelverk så ska det inte utgöra varken någon risk eller fara för folk som vistas i närheten eller jobbar med det. Fläkten som ska skapa undertryck i saneringsområdet ska ha rätt filter, det ska finnas luftsluss etc. Sen finns det allmänna regler kring byggarbetsplatser där allmänheten rör sig. Det finns många fler mer akuta faror i en byggarbetsplats om det inte sköts korrekt
 
Förstår din oro. Försök få en skyddszon mot containern de slänger avfallet i då där är största risken med damm/partiklar.
 
A ArneTW skrev:
Man får väl anta att firman sköter sig.

Så länge de bara hanterar hela bitar så räckr det med personlig utustning och det är ingen fara för grannar flera meter bort.
Behöver de såga/bearbeta asbest behövs det mer skydd. med inplastning och luftfilter mm

Du borde kunna söka på arbetsföreskrifter hur arbete ska utföras för att vara säkert.

/ATW
Tack för konkret svar.
 
B BäverBerra skrev:
Förstår din oro. Försök få en skyddszon mot containern de slänger avfallet i då där är största risken med damm/partiklar.
Tack för konkret svar.

Den biten verkar skolan ha tänkt på då det är ett inhängnad område med stora lås där de ska arbeta. Dock skulle ett stort staket sättas upp där de skulle borra upp fönster så barnen skulle kunna kika in.

Jag är en hängsel- och livrem-person och vill ha fakta presenterat för mig. Hellre ”vi ser att det finns viss påverkan men med tanke på den korta tid de utsätts för asbesten kommer det inte ha någon större inverkan osv osv” än ”byggarna kommer ha skyddskläder på sig”.
 
S Screew skrev:
Om dom följer rådande regelverk så ska det inte utgöra varken någon risk eller fara för folk som vistas i närheten eller jobbar med det. Fläkten som ska skapa undertryck i saneringsområdet ska ha rätt filter, det ska finnas luftsluss etc. Sen finns det allmänna regler kring byggarbetsplatser där allmänheten rör sig. Det finns många fler mer akuta faror i en byggarbetsplats om det inte sköts korrekt
tusen tack för konkret svar! Vilket/vilka regelverk är det du hänvisar till? Jag har försökt googla på rivning vid offentliga byggnader men hamnade bara på Arbetsmiljöverkets hemsida.
 
A Annflo skrev:
Min poäng är att bara för vi gjort något tidigare och många har överlevt så innebär det inte att det är bra för det.
Och du är helt säker på att dagens telefonknappande och söndercurlade ungar går en bättre framtid till mötes än de som på "sjuttiotalet" sov oskyddade liggandes i baksätet på bilar?

Min poäng är att det är lätt att se "dagens normer" som de rätta. Jag gissar att mänskligheten om hundra år kommer att titta tillbaka på tidigt 2000-tal med en skräckblandad förundran över hur vi kunde göra det vi gör idag...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och du är helt säker på att dagens telefonknappande och söndercurlade ungar går en bättre framtid till mötes än de som på "sjuttiotalet" sov oskyddade liggandes i baksätet på bilar?

Min poäng är att det är lätt att se "dagens normer" som de rätta. Jag gissar att mänskligheten om hundra år kommer att titta tillbaka på tidigt 2000-tal med en skräckblandad förundran över hur vi kunde göra det vi gör idag...
Vi är eniga i att det det finns saker som var långt bättre förr. Det ena behöver inte utesluta det andra. Att köra trafikosäkert el att promota rökning tillhör inte de för mig. Jag vet inte riktigt vad du vill tillföra med denna ingång. Men jag är ALL in för att diskutera tillskrivning av det personliga ansvaret och rättvisetänk (o vad som gått galet i en dalande samhällsutveckling) i andra forum. Där fångar du mig helt!
 
Ja jag tog i från tårna ;)

Många går bananas ang asbest men de som blev sjuka var de som jobbade dagligen med asbest i många år
 
Idag kan man dock bli dödligt sjuk av en enda partikel som blir kvar i en vrå...........Att man sen kan få mätbara halter av asbest i helt vanlig luft är det ingen som bryr sig om för det skriver ingen om.
 
A Annflo skrev:
Jag vet inte riktigt vad du vill tillföra med denna ingång.
Ingången öppnade du väl själv när du tog upp "Jag själv har sovit på packning i bagagen på en golf medans mina föräldrar körde". Men du har rätt, detta är en helt annan diskussion än frågan om farligheten hos asbest. :)

Hur som helst finns det väldigt många trådar här liknande denna. Mitt förslag är att du söker lite bland dessa för att se om du hittar något matnyttigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.