Jag har snart bott i mitt Hjältevadshus i 2 år. Nu undrar jag vad som gäller om jag väljer att inte betala dyra pengar för en 2 års besiktning. Jag tror knappt felen i mitt hus överstiger summan av vad en besiktningsman tar. Samtidigt vill jag ha dessa mindre fel åtgärdade.Hjältevad har hela tiden hävdat att vi väntar med att åtgärda tills vi haft 2 års bes. Har man samma rätt att få felen fixade utan en besiktning?
 
Du har full rätt till garantiåtgärder även om du inte gör en 2-års bes. Vi anmälde de fel vi ville ha rättade innan 2-års dagen och då var det ingen tvekan ifrån Hj-vad att dom skulle åtgärda. Däremot så tog det nästan 3 månader innan ngt hände, så du bör nog vara på dom för att dom skall ta tag i det!
 
Hej ego,

Det smidigaste sättet är att du skriver ned det du vill ha åtgärdat och skickar till Entreprenadavdelning på Hjältevadshus. Det är viktigt att du benämner ditt order-nummer samt personliga uppgifter. Därefter tar Entreprenadavd. kontakt med dig så att ni kan komma överens om ett åtgärdspaket.

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd-Hjältevad
 
Hej Patrik
Är det viktigt att detta görs före 2 års dagen, löper inte garantin längre än så?
 
Hej ego,

Den riktiga benämningen är "reklammationsrätt" och är enligt konsumentköplagen.

Det innebär att vi vill ha in påpekande innan 2-årsdagen för att det ska falla under reklammationsrätten.

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd-Hjältevad
 
Vilka är entr. avdelningen? Sitter dessa på fabriken. Har bara tidigare varit i kontakt med en nitisk herre med namnet Gabriellsson och en annan med dubbelnamn på reklamationsavdelningen i fabriken.....Du skriver att jag ska skicka en lista med felen, kan jag maila och få något svar som bevis att jag reklamerat vissa saker inom 2 års gränsen?
ego
 
Hej ego,

Det bästa är att du skickar dina synpunkter via vanliga postgången och där benämner dina adressuppgifter samt e-mailadress så att vi kan bekräfta registrering av inkommet dokument.

Därefter blir du kontaktad av vår serviceavdelning för överenskommelse av åtgärdspaket.

Skicka brev till:

Finndomo/Hjältevadshus AB
Att: Serviceavdelning

Box 14
570 32 Hjältevad

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd-Hjältevadshus
 
Hej igen

Jag har gjort precis som du sa men har inte fått någon bekräftelse. Trots att det har gått ca: 4 veckor. Jag skrev inte ner min mailadress, men den vanliga postgången borde väl även ni ha tillgång till?
Stefan
 
Hej Stefan,

Vill du vara vänlig att ringa mig.

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd-Hjältevad
 
Hej Patrik
Jag ringer dig gärna, men vill du ge mig ditt nummer, eller kan jag ringa växeln på fabriken och få det där?
Stefan
 
Hej Stefan,

Det går bra att ringa Hjältevadshus och söka mig.

Mvh
Patrik Bergman
Säljstöd-Hjältevadshus
 
ego skrev:
Hej Patrik
Är det viktigt att detta görs före 2 års dagen, löper inte garantin längre än så?
OBS! Tänk på att din garanti sträcker sig längre än 2 år! Anledningen till denna 2 årsgräns är att du inte har bevisbördan på att det redan var fel vid inflyttning.

Med andra ord så måste husleverantören bevisa att detta var faktiskt helt när du fick det.

Ex.
Spricka i toalettstol. Du såg inte detta vid första besiktningen, men upptäckte sprickan efter 1 år och 11 månader. Då innebär det att Husleverantören måste bevisa att den verkligen gått sönder undertiden du bott i huset, vilket i princip är omöjligt och därmed är husleverantören tvungen att byta den. Ser du detta efter 2 år och 1 dag så måste DU bevisa att den var där från början, vilket är så gott som omöjligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.