Har en brf jag hjälper hiita vilka laddboxar vi ska investera i.

Vi har ca 100 plats totalt och utspritt ute och inne i varm garage.

Jag har lite koll på boxar men ändå dålig koll.

Men något min förening söker är två uttag i en laddbox(dvs ladda två bilar) samt att vi söker en laddbox med sucko så vi kan utnyttja platserna till motorvärmare också.

Vad finns det då för alternativ?
 
Finns bara två vad jag sett med Schuko. Charge-Amps Halo och Ensto One. Halo finns bara med fast sladd. One finns i lite olika varianter.
 
Med så många platser behöver ni nog fundera på annat än bara vilka boxar ni ska ha.

Hur många laddplatser behöver ni nu. Om ni lastbalanserar platserna, behöver ni då även lastbalansera motorvärmarna – och hur många laddhybrider har ni (och hur länge) som både behöver laddning och motorvärmare?

Det skulle förvåna mig om särskilt många brf:er har behov av att installera laddare på mer än 10–15 % av platserna idag. Att då sätta upp laddare överallt som dessutom alla ska vara anpassade för laddhybrider (eller andra avgasbilar) också, verkar vara rejält resursslöseri.

Tillbaka till ritbordet!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Tack robert för utmärkt svar.

Nötgubbe: Vi har bra koll på intresset och har redan haft hit 3 elfirmor hittills som lämnat priser så vi har koll på mycket förutom att välja laddbox eller laddlösning. Just nu är deras lösningar inte perfekt.

Det är just vilken lösning dvs laddbox som jag önskar få tips på och vi önskar helst helt dynamisk lastbalansering likt easee men vill också ha sucko uttag till motorvärmare.
 
Redigerat:
Hej. Förstår jag det rätt att ni vill ha en laddbox som även går att köra motorväraren via?

Både Defa eRange (max 3.7kw), Schneider EVlink (max 22kw) finns med schuko uttag. Sen verkar inte dessa finnas som dubbelladdare dock.

Mvh
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för tipsen.

Jag vet idag att qt system har laddbox med sucko uttag men deras recensioner på playstore är inte goda.
 
  • Gilla
Tonka75
  • Laddar…
PluLine QT från EpSpot är det närmaste jag hittat vad du söker efter. Jag gillar deras mekanik starkt och de har har en insats med schuko. Tyvärr så saknar insatsen med 3-fas möjlighet till schuko. Sen så hittar jag inte så mycket gällande gällande att integrera mot andra system.
 
Fick tips från en kollega att även CTEK har en box med både T2 och Schuko. Trådad lastbalansering.
 
Gällande CTEK och schuko så står det:

**Tillval, kan enbart kombineras med en laddbox med två typ 2-uttag. Schukouttaget ersätter ett typ 2-uttag.

Så en komplett lösning kan jag inte säga att det är.
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
sunnis
En variant om man inte vill göra sin kravspec extremt snäv för upphandling av boxar så kan man även sätta i en Typ2 till Schuko adapter i valfri laddbox för att ha som motorvärmaruttag så blir det en helt transparent lösning med lastbalansering, "motorvärmarfunktionen" programmeras lika som schema som EV laddning, debiteringen av kWh kan göras på exakt samma sätt osv.

Det går ju även att göra så man upphandlar att BRF står för laddboxar med Typ 2 uttag där respektive brukare får helt enkelt lösa med en egen laddkabel, de som har motorvärmare köper en schuko till Typ 2 och de med elbilar köper en vanlig Typ 2 laddkabel i valfri längd och alla ansvarar för sin egna kablar.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Min förenings problem är att elen för motorvärmning ingår och den styrs via temperaturen. Det gör det lite svårt med en adapterlösning. Saken är ju att föreningen redan har en fungerande lösning och att betala dyrt för en adapter kommer inte bli populärt. Det riktiga problemet är ju dom med laddhybrid, de behöver koppla in sig via 2 uttag.

Den bästa lösningen jag kommit på är att förgrena stolpen och sätta upp en laddbox med dubbeluttag på förgreningen. Mycket elsaker blir det men väldigt flexibelt.
 
Med högre elpriser och rimliga lösningar för mätning och debitering är det nog rimligt att debitera för elen. Det är ju det mest rättvisa.
Adaptrarna är dock smaklöst dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.