Byggytan är utnyttjad till max, men kan man tänka sig en glasveranda 30m2 kallad attefall och som är fristående ca 30cm från huset?
 
Kolla med kommunen.
Min kommun kan i vissa fall tillåta en attefalls glasverada som sitter i hop med huset tom (då jag pratat med handläggare iaf,)
 
M MrDizzy skrev:
Kolla med kommunen.
Min kommun kan i vissa fall tillåta en attefalls glasverada som sitter i hop med huset tom (då jag pratat med handläggare iaf,)
De godkänner 15m2, men det är ju för litet, så därför min fråga. Det står ju att en attefall ska stå i omedelbar närhet av huvudbyggnaden. Någon som har en sådan lösning?
 
Ja, visst ska du kunna bygga ett orangeri/växthus på 30m2 som ni kan vistas i under Attefallsreglerna. Vill ni bygga helt själva, byggsats eller nyckelfärdigt?
En sak att tänka på är att står det på en solig plats blir det nog i princip för varmt att vistas i under dagtid soliga dagar på sommaren.
Hittade detta där du kan läsa lite mer:
https://www.attefallshus.se/vaxthus/
Dom här verkar ha fina, men dyra varianter:
https://vanstatradgard.se/product-category/bygg-ett-attefallshus-i-glas/
 
Det finns inga exakta regler om hur nära man får bygga en fristående bygglovsfri byggnad. En tolkning är att det skall gå att underhålla, alltså plats för en byggnadsställning. Men regeln är formellt lite flummig. Den fristående byggnaden skall ge intryck att vara fristående.
Så lite avstånd som 30cm skall du egentligen inte få igenom. Även om kommunen godkänner det så kan någon anmäla det som svartbygge och tvinga fram rivning, inom 10 år.
 
H hempularen skrev:
Det finns inga exakta regler om hur nära man får bygga en fristående bygglovsfri byggnad. En tolkning är att det skall gå att underhålla, alltså plats för en byggnadsställning. Men regeln är formellt lite flummig. Den fristående byggnaden skall ge intryck att vara fristående.
Så lite avstånd som 30cm skall du egentligen inte få igenom. Även om kommunen godkänner det så kan någon anmäla det som svartbygge och tvinga fram rivning, inom 10 år.
Ja, du har rätt. Mitt svar inkluderar ju inte själva problemet med avståndet alls. Dessutom skulle det ju se lite märkligt ut. Men TS kanske kan bygga ett växthus typ en meter ifrån, sedan ha en markis på huvudbyggnaden som kan vevas ut över växthuset. Kanske även utdragbara skärmväggar. Dock bör nog inte detta finnas med till kommunen, utan eftermonteras.
 
Vi var inne på samma sak också konstaterade att 15m2 tillbyggnad var för litet för vår tilltänkta vinterträdgård. Valde att lägga det projektet på is ett tag då vi också vet att reglerna konstant förändras.
Nu finns ju förslag lagt om att öka attefallstillbyggnad från 15 till 30 m2 i utredningen som ska vara klar 2023.
 
H hempularen skrev:
Även om kommunen godkänner det så kan någon anmäla det som svartbygge och tvinga fram rivning, inom 10 år.
Hur menar du här? Även om ett startbesked för en anmälningspliktig åtgärd inte får laga kraft så är det ju handlagt och godkänt av kommunen. Skulle inte säga att man normalt ska behöva vara orolig för att det ska ses som ett "svartbygge". Visst, beslutet kan överklagas men i allmänhet får man ju tro att kommunen har skäl för sitt beslut.

Håller med om att 30 cm bör vara för litet för det ska uppfattas som fristående.
 
Startbesked är inte ett bygglov. Du som byggherre ansvarar för att ditt bygglovsfria bygge uppfyller reglerna för att få vara bygglovsfritt. Visserligen gör kommunen oftast en kontroll att du följer reglerna. Men strikt lagenligt skulle kommunen i princip kunna ge startbesked för ett attefallshus på 50 kvm. Och dagen efter öppna ett tilsynsärende om svartbygge.
Du ansvarar för att du uppfyller reglerna för attefall.

Eftersom det inte finns något beslut om bygglov så vinner bedömningen aldrig laga kraft.
 
H hempularen skrev:
Startbesked är inte ett bygglov. Du som byggherre ansvarar för att ditt bygglovsfria bygge uppfyller reglerna för att få vara bygglovsfritt. Visserligen gör kommunen oftast en kontroll att du följer reglerna. Men strikt lagenligt skulle kommunen i princip kunna ge startbesked för ett attefallshus på 50 kvm. Och dagen efter öppna ett tilsynsärende om svartbygge.
Du ansvarar för att du uppfyller reglerna för attefall.

Eftersom det inte finns något beslut om bygglov så vinner bedömningen aldrig laga kraft.
Jo jag vet att det är skillnad men det ligger samtidigt i kommunens uppdrag att bedöma om åtgärden antas följa lagstiftningen. Att du som byggherre har ett ansvar för att det du bygger följer regler/startbesked/lov gäller dessutom alla typer av ärenden. Tycker det är att måla fan på väggen om folk ska gå och oroa sig för scenariot du beskriver. Däremot är det i ett gränsfall likt detta rimligt att stämma av med kommunen innan man bestämmer placeringen, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.