Hej,

För 2 år sedan flyttade vi in i en villa. Vi anmärkte att tidigare ägare hade många doftprodukter i toaletten på källarplan, men reagerade inte på det. Efter vi flyttat in märkte vi att det ofta bildades dålig lukt i källaren om vi använde toaletten. Nu efter ett tag (2 småbarn gör att man prokrastinerar en del), så öppnade jag upp den lucka som finns innan avloppet ut från huset och upptäckte att papper (och avföring) fastnar i den gummidel som ni ser på bilden och täpper sedan igen upp i röret. Det som blev för mycket var att det började komma upp vatten på andra ställen.
Jag undrar,
Går det att fixa?
Finns det någon risk att det släppt och inte är tätt?
Om det är allvarligt då rören sitter härligt ingjutna i betonggrunden, kan det ses som dolt fel? Förra ägaren hade stambytt hela källaren.

Tacksam för alla svar då jag känner mig vilsen i det här. En del av mig vill bara knipsa av gummidelarna, men intelligensen i mig säger att det är fel väg att gå...

FK: Så är det en sådan här jag öppnat och tittar in igenom:
https://www.fruugo.se/110-200mm-pol...YQRAUCLGdoMB-0mfTkXtGoOYUFaOYGkkaAvRiEALw_wcB

Med vänliga hälsningar,
David
 
  • Tittar ned i en avloppslucka med synligt igentäppt gummidel och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Oj ingjutet... Då är det bara skära bort gummit som sticker ut och låta det som läcker läcka. Eller kanske täta med någon massa om möjligt så det inte läcker ut så mycket i springan som uppstår mellan gummit.

Försök att inte spola i avloppet (nattjobb med andra ord), proppa så gått det går med trasa eller annat dyligt som går att ta bort efteråt. Torka torrt och rent, applicera lämplig massa, tex tec7. Denna fungerar tydligen även på våta ytor läser jag nu.

https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2683&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501

Det är tråkigt nog själva gummiringen som glidit med. Antagligen för det gråa röret inte är avgradat efter kapning, säkert i kombination med dålig applicering av glidex.

Dolt fel är det ju inte eftersom du har hittat det nu, således synligt men du utförde inte din undersökningsplikt som köpare tillräckligt noga innan köp.
Avloppsrörskoppling med synligt gummi som sticker ut markerat med rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det kan eventuellt gå att ”putta tillbaka” packningen in mellan rören så att inget sticker ut samt att det tätar hyfsat.
Kan gå att använda en spårmejsel eller liknande.
 
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan eventuellt gå att ”putta tillbaka” packningen in mellan rören så att inget sticker ut samt att det tätar hyfsat.
Kan gå att använda en spårmejsel eller liknande.
Nja, gummiringen ska ju normalt inte ligga på den positionen, se mina markeringar där röret deformerats och dessutom visar spår av slitage i form av vita "åsar" som buktar ut.

Rör med deformation och slitage markerat med gröna linjer, vit beläggning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Tack alla för svaren hittills.

Vad är värsta risken gällande läckage, kan det sippra igenom vatten in i grunden om jag klipper av och lägger någon fog?
 
Krilleman
Gummiringen är ju redan idag ur sitt läge, det läcker redan idag som det är nu.
Så det blir inte sämre av att skära bort den och täta med annan massa mellan dom två kapade gummiändarna.

Se min illustration hur gummit är klämt idag. Det är den gula delen som du ser synligt.

Rördel med illustrerad gummiring ur läge markerat i gult och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla illustrationer, hjälper mycket för en novis som mig att förstå vad det är som hänt och planera någon form av reparation. Nu för att hitta den mest lämpliga isoleringen/fogen för arbetet.
 
Jag tror att de vita märkena och deformeringen av röret tyder på att man har pressat i röret snett med våld. Då är det lätt hänt att packningen åker med. Framför allt om röret inte är gradat.
 
Någon som har en bra idé över vad jag skulle kunna isolera med efter jag klippt bort lite av gummit ringen som sticker ut?
 
David G David G skrev:
Någon som har en bra idé över vad jag skulle kunna isolera med efter jag klippt bort lite av gummit ringen som sticker ut?
Se @KrillemanS inlägg #2
 
  • Gilla
David G
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Se @KrillemanS inlägg #2
Tack för du påminde mig om att jag redan fått svaret! Känner mig smått trög :)
 
  • Haha
tttomten
  • Laddar…
kulle
Hur pass mycket sitter det fastgjutet ?
En bild hade underlättat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.