Får man installera solcellspaneler på taket själv?
Jag misstänker att det är väl bara elkablarna som ska kopplas in till elcentralen som behöver utföras av behörig installatör? Eller någon vet vad som gäller?

Om man nu får göra installationen själv, lönar det sig då jämfört med installatör som har totalentreprenad (med tanke på att man då får 50% statligt stöd? )

Om man köper solcellerna själv, och monterar dessa själv, men överlåter till elinstallatören att koppla in elkablarna, får man fortfarande något statligt stöd på sin investering?


Solceller är ju extremt billiga att köpa från Kina. Har hittat kinesiska paneler på 120W som skickas från Polen, storlek 116*55 cm, de kostar drygt 800 kr styck inkl moms, DHL frakt osv. Jag behöver ca 17 st, kostar totalt ca 15.000 kr för mitt tak. Till detta tillkommer fästen, elutrustning, kablar osv , har inte grottat ner mig ännu vad detta kostar.

Sedan tidigare har jag fått en offert från en Svensk solcellsinstallatör på 80.000 kr efter statligt stöd på 50%, vilket betyder att de tar ut ca 160.000 kr, det känns som de lever rätt gott på statligt stöd....
 
Det är förenklat bara ”behöriga” elektriker som får utföra den elektriska installationen. Dock tror jag inte det är några problem att sätta skenor och montera dit själva panelerna själv.
 
M miks62gbg skrev:
Får man installera solcellspaneler på taket själv?
Jag misstänker att det är väl bara elkablarna som ska kopplas in till elcentralen som behöver utföras av behörig installatör? Eller någon vet vad som gäller?

Om man nu får göra installationen själv, lönar det sig då jämfört med installatör som har totalentreprenad (med tanke på att man då får 50% statligt stöd? )

Om man köper solcellerna själv, och monterar dessa själv, men överlåter till elinstallatören att koppla in elkablarna, får man fortfarande något statligt stöd på sin investering?


Solceller är ju extremt billiga att köpa från Kina. Har hittat kinesiska paneler på 120W som skickas från Polen, storlek 116*55 cm, de kostar drygt 800 kr styck inkl moms, DHL frakt osv. Jag behöver ca 17 st, kostar totalt ca 15.000 kr för mitt tak. Till detta tillkommer fästen, elutrustning, kablar osv , har inte grottat ner mig ännu vad detta kostar.

Sedan tidigare har jag fått en offert från en Svensk solcellsinstallatör på 80.000 kr efter statligt stöd på 50%, vilket betyder att de tar ut ca 160.000 kr, det känns som de lever rätt gott på statligt stöd....
nej, ta in fler offerter och gör de inte själv.
 
  • Gilla
Kipa
  • Laddar…
B
Vart hittar du möjligheten till 50% stöd?

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
15% nuförtiden.

Men för att få 15% på allt, så måste firman som installerar köpa solcellerna och allt annat. Annars får du 15% på det material som firman köper.

800kr/för 120W = 6.6kr. Tror inte priset är uppseendeväckande billigt. 120W är väldigt små paneler, blir mycket kablar och montagematerial. Blir billigare att köpa solceller med högre W eftersom det blir mindre montagematerial per solcell då.

https://www.wechselrichter-online.de/en/longi-solar/545430-longi-solar-lr4-60hih-370m.html

Runt 4kr/W, exkl frakt. Tror min frakt motsvarade runt 0.3kr/W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.