Hej jag har en gammal rackare till kökspanna från 64 som värmer upp huset med ett självcirkulationssystem. Går i tankarna att skaffa en ackumulatortank för att kunna lagra värmen så jag har varmt i alla fall ett dygn och även kunna reglera temperaturen ut i huset. Är det möjligt med en sån här panna och system? Någon som vet vilken modell det är som kan ge lite information så som vilken effekt den har. Google kan inte ge mig några svar här.
Ser ut som det står Norrhults kombination på den över dragluckan. Tacksam för svar!
Gammal vit kökspanna med texten "Norrhults kombination" och reglage, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en gammal panna från Norrhults Gjuteri, årsmodell 1964, med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shit vad frän :love:! Trodde bara de gjorde pannor i Klavreström (grannsamhället, som i princip sitter ihop med Norrhult, fast det får man nog inte säga till de infödda).
Det står ingen effekt, även om eldstadsarean inte är så pjåkig, men jag tvivlar på att den klarar att värma en ackumulatortank också. Kanske en liten? Beror på hur stort ditt hus är, om du har varmvattenberedare i systemet och isf hur stor? Behövs mer info!
 
Varmvattnet för sig i en elberedare. Denna går bara ut i radiatorerna ( feta jävlar :D ). Huset är på 90 kvm rätt bra isolerat. Tittar man på liknande gamla pannor exempelvis Norah 300 med en eldyta på 1,4 som har en effekt på 16.8kw borde väl denna ha ungefär samma tänker jag och kunna klara i alla fall en 750liters tank?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B
Har ingen aning om effekten från pannan, även om jag skulle gissa 10-15kW området.

Spelar ju ingen roll hur lite effekt man får från pannan, så länge som effekten är högre än husets förbrukning så kommer ju tanken laddas. Och jag vet ingen vedeldare som tycker tanken är för stor. Acktankar brukar vara billiga på blocket. Köp så stor som du får plats med.

Du lär ju få bygga om så självcirkulationen upphör, i alla fall är det över min förmåga att klura ut hur laddning och urladdning ska ske med självcirkulation på ett kontrollerat sätt.

En panna från 64 kanske är frän, men miljöprestanda som en Volvo amazon. Om du har grannar eller bor i detaljplanelagt område kan jag väl avråda från att ha detta som huvudsaklig värmekälla av miljöskäl (luftkvalitet närområde).
 
Redigerat:
M Mukensson skrev:
Varmvattnet för sig i en elberedare. Denna går bara ut i radiatorerna ( feta jävlar :D ). Huset är på 90 kvm rätt bra isolerat. Tittar man på liknande gamla pannor exempelvis Norah 300 med en eldyta på 1,4 som har en effekt på 16.8kw borde väl denna ha ungefär samma tänker jag och kunna klara i alla fall en 750liters tank?
Du köper vad tank du får plats med, oavsett om det blir en 500l med inbyggd beredare eller en 1500l blir det ju en förbättring
 
M Mukensson skrev:
Varmvattnet för sig i en elberedare. Denna går bara ut i radiatorerna ( feta jävlar :D ). Huset är på 90 kvm rätt bra isolerat. Tittar man på liknande gamla pannor exempelvis Norah 300 med en eldyta på 1,4 som har en effekt på 16.8kw borde väl denna ha ungefär samma tänker jag och kunna klara i alla fall en 750liters tank?
Du får väl testa! Det kan också vara idé när du ändå är igång och koppla in en varmvattenberedare till systemet för att få billigt varmvatten. Du kan behålla den elektriska vvb så kan du duscha även när du inte eldar.
 
B BSOD skrev:
En panna från 64 kanske är frän, men miljöprestanda som en Volvo amazon. Om du har grannar eller bor i detaljplanelagt område kan jag väl avråda från att ha detta som huvudsaklig värmekälla av miljöskäl (luftkvalitet närområde).
Tror inte det är någon fara för grannarnas hälsa om TS eldar med torr ved och har bra lufttillförsel. Då blir det god förbränning även om pannan är modell ä.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har ingen aning om effekten från pannan, även om jag skulle gissa 10-15kW området.

Spelar ju ingen roll hur lite effekt man får från pannan, så länge som effekten är högre än husets förbrukning så kommer ju tanken laddas. Och jag vet ingen vedeldare som tycker tanken är för stor. Acktankar brukar vara billiga på blocket. Köp så stor som du får plats med.

Du lär ju få bygga om så självcirkulationen upphör, i alla fall är det över min förmåga att klura ut hur laddning och urladdning ska ske med självcirkulation på ett kontrollerat sätt.

En panna från 64 kanske är frän, men miljöprestanda som en Volvo amazon. Om du har grannar eller bor i detaljplanelagt område kan jag väl avråda från att ha detta som huvudsaklig värmekälla av miljöskäl (luftkvalitet närområde).
Jo men är det lönt att ha större tank än vad pannan klarar att ladda inom rimlig tid då? Vill ju slippa elda hela dagarna och kanske bara kunna elda några timmar per dag och ha värme i ett dygn iaf. Tänker jag fel att man borde matcha tankvolym till pannans effekt?
Jo tyvärr ryker ju självcirkulationen då det nog inte blir speciellt effektivt längre...verkar inte heller möjligt då tanken kommer sättas i källaren.
 
B
Det normala är annars att huset ger ett energibehov på x antal kWh/dygn. Önskad eldtid ger därmed indirekt en hint om pannans effekt. Antalet timmar mellan eldning, i kombination med dyngsbehovet, och radiatorkretsens fram/returtemp ger ju underlag för att dimensionera tanken.

Men nu är ju pannan given (i alla fall nu, den kanske läcker o byts om några år - man acken är då kvar). 1500l och upp tror jag inte är fel, om det får plats. Men även en 500l tank kommer ju ge en viss förbättring mot dagsläget.
 
Min erfarenhet från när jag eldade med kökspanna var att den värmde vattnet lite för effektivt. Många gamla kökspannor är gjorda för kokseldning som inte ger samma intensiva värme som ved och därför blir det lätt att man pyreldar för att inte systemet ska gå i kok.
Blandar man sedan in en laddomat i det hela vilket man behöver till en acktank så blir det ännu värre.
I en föreningslokal som jag har stor erfarenhet av så sköter vi värmen med en gammal kombipanna med laddomat och acktank och min erfarenhet är att gamla pannor och laddomater inte är en optimal kombo.
Så i mitt fall slutade det med ett borrhål och bergvärme och kökspannan ska på sikt bytas mot en smal köksspis istället.
 
  • Gilla
johli1
  • Laddar…
Gamla kokspannor temperaturreglerades med luftspjället. Någon som funkat hyfsat med kol, men inget vidare med ved.

Men jag begriper inte vad du menar. Hur kan den värma vatten väl bra för en tank?
 
Du har, ett numera, ovanligt trevligt system med självcirkulation, det skall du vara rädd om, du slipper mkt teknik med batteribackup mm vid strömavbrott och liknande. Med en tank så hamnar du sannolikt i ett behov av laddpump, cirkulationspump och annat som är beroende av el mm. Det blir alltså en ganska stor ombyggnation och du kommer sannolikt då elda så det står härliga till i den gamla pannan för att hålla tanken varm.
 
  • Gilla
johli1
  • Laddar…
M Mukensson skrev:
Jo men är det lönt att ha större tank än vad pannan klarar att ladda inom rimlig tid då? Vill ju slippa elda hela dagarna och kanske bara kunna elda några timmar per dag och ha värme i ett dygn iaf. Tänker jag fel att man borde matcha tankvolym till pannans effekt?
Jo tyvärr ryker ju självcirkulationen då det nog inte blir speciellt effektivt längre...verkar inte heller möjligt då tanken kommer sättas i källaren.
Hej!
Jag har ett liknande system, kökspanna som värmer 5 radiatorer och tappvarmvattnet.
Funkar kanon med självcirkulation trots tveksamheter från rörmokere och återförsäljare. Jag fick tag på en rörmokare som kunde hämta info från den äldre generationen.
Resulterade i en 300 liters tank med slinga för tappvattnet och den ena om det nu va in eller ut kopplingen sattes där eventuell elpatron skulle kopplas. Detta för att där var det en grövre anslutning vilket främjar självcirkulation. Etikett på en CTC ackumulatortank som används för självcirkulerande värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vit kökspanna med kopparledningar i ett pannrum, använd för värme och tappvarmvatten med självcirkulation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johli1 och 2 till
  • Laddar…
Glömde bild på kökspannan.
 
  • Gilla
johli1
  • Laddar…
Två svarta pannväxlar på en vit panna med en etikett märkt 'CTC Parca AB'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johli1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.