N
Hej.
Har av nån outgrundlig anledning köpt 2 balar med 195 isolering.(kan inte lämna tillbaka, för lång tid)
Ska ha 170 i väggarna. Kan jag sätta dit 195 utan att det blir sämre på nåt sätt ? 25mm för tjockt låter lite mycket ?
Det ska vara plast på sen och sen 45mm isolering till.
 
Det är inget problem. Jag har sett något test på det och jag är inte ens säker på att det blev sämre, jag har nästan för mig att det blev bättre.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B
Inga problem, har gjort liknande misstag....
Men det är glas eller mineralull va? Finns andra sortera isolering med högre densitet, och då kan man få lite problem att det spänner lite.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nej, hur mycket sämre vet jag inte men det blir lite sämre.
B BSOD skrev:
Inga problem, har gjort liknande misstag....
Men det är glas eller mineralull va? Finns andra sortera isolering med högre densitet, och då kan man få lite problem att det spänner lite.
Det är glasull, men jag köper nya istället, Är ju bara 2 balar, kanske kan sälja dom...
tänkte först att dra av lite för hand, men dom brukar inte dela sig så bra på den ledden + jag ska inte hålla på med det där egentligen, tål det inte riktigt---
 
Rickard.
Jag lyckades skicka för tidigt så jag missade en mening så jag provar igen.

Jag har fått lära mig att det blir lite sämre.

Men om det är mjukt nog så det inte ställer till med något är det nog bara att köra. Isoleringstjockleken är klart viktigare än själva isoleringen.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
Vad jag har förstått (och det stämmer ju lite om man läser ovan och tänker till) så innebär en mer komprimerad isolering bättre isolerförmåga för en given tjocklek!

Men komprimerar man så att luftspalter/rum bildas så inträffar det omvända.

Så jag vågar påstå att du med fördel kan trycka i 195mm i ett fack som är 170mm.

Det gäller bara att den inte veckar sig. Men det inträffar nog bara om man skär tex glasfiberskivor för breda för de fack de ska in i. Knappast om man stoppar in för tjock isolering.
 
  • Gilla
nova383 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.