hej jag ska köpa dörr till mitt badrum. ska sätta upp gipsväggar där dörren ska sitta i. hur gör man med tröskeln? golvet ska ju flytas sedan. köper jag en hög trätröskel som jag målar upp tätskicktet på innan flytning? eller ska jag låta stålskenan för gipsväggen gå hela vägen längst golvet under dörren på något sätt?

sedan, räcker det med vanlig billig vit dörr (icke massiv) som man hittar på byggvaruhus? eller kommer det plumsa för mycket i lägenheten med sådan?
 
Det bästa är om man kan montera tröskeln innan flytspackling, och sätta den så högt att man kan dra upp tätskiktet 20 mm på tröskeln. Eller så monterar man tröskeln ovanpå flytspacklet sedan och drar upp tätskiktet på tröskeln.

Du nämner någonting om att tätskikta före flytspackling, men det gör man ju inte.
 
nej precis. så jag monterar en träregel under tröskeln så överkant tröskel kommer hamna minst 20mm övanför flytspackling?

vad tror du om dörr?
 
Precis, det blir bra.

Jag vet inte om den typen av dörr ger tillräckligt bra ljudisolering. Det beror ju på hur badrummet ligger i lägenheten och hur känslig man är. Men antagligen inte.
 
då räcker den inte för den ligger dåligt till i lägenheten och det är inte så roligt för folk om de inte kan gå och..

finns det något tips på wc-dörr isåfall? väggarna är E 70/70 202 M0 så de är tillräcklig ljudklass på.
 
Tips på dämpad skithusdörr har jag inte, däremot på tröskeln ;) Jag fick tillverka en egen lite högre tröskel med ventilation till mitt badrum. Lade dit den efter att jag byggt fallet. I den lilla springan mellan golvet och tröskeln körde jag ner en tunn sträng latexfog så att det blir enkelt att få ett helt tätskikt upp på tröskeln.
 
En brandklassad dörr funkar bra till toaletter, de hindrar inte bara brand... :)
 
Men mycket av plumset smiter ut under dörren via springan för ventilationsluften... Hur kan man ljudisolera där utan att hindra luften att passera?
 
ingen som har någon erfarenhet av dörr till WC? behöver köpa en omgående. och så behövs en liten öppning för ventilation i dörren också. så jag behöver hjälp med två saker alltså:

1. tips på WC-dörr? fungerar vanlig enkel oklassad dörr som finns på bygghandeln eller går ljud igenom alldeles för mkt?

2. hur ska jag lösa ventilation? tröskel, dörrfoder alt dörrkarm eller finns det dörrar med färdig springa?
 
Jag kör med vanlig innerdörr. Beroende på hur mycket man känner för att pynta kan man ju antingen ta en som känns som en wellpappskiva eller som en kassaskåpsdörr.

Jag tittade på lite olika lösningar för ventilation. Helst hade jag velat ha en infräst springa i överstycket precis som det var på den gamla karmen jag rev ut. Dock hittade jag inget sådant överstycke och jag kunde heller inte fräsa ur springan själv eftersom jag var tvungen att tunna ner överstycken för att få in dörren i dörrhålet i väggen =/

Jag löste det hela genom att bygga en egen tröskel med springa i så att luft kan passera där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.