God kväll,

Här kommer ett dilemma; jag har införskaffat en ny kamin av märket Panadero

https://panadero.com/product/allegro/

Kaminen köptes in från Bygghemma. Då vi skulle installera kaminen så konstaterar vi att manualen endast anger mått "till brännbart material", inte till vägg av olika material eller dylikt som konkurrenterna gör. Måttet till "brännbart material" anges till 60cm, således behöver vi, om vi följer anvisningarna, montera kaminen 60cm från gipsväggen. Vi har tänkt at använda en brandskyddsskiva av silikat av följande modell (lr liknande):

http://www.nordicheating.se/produkt...andskyddsskiva-silikat-5-cm,-1000x610-mm.aspx

Problemet är att inga måttangivelser till kaminen anges. Då jag haft direktkontakt med tillverkaren i Spanien så anger de (vid instalation av silikatskiva) "i princip hur nära som helst". Detta vägrar dock sotaren, som ska besiktiga installationen, att godta då ingen "exakt måttangivelse" kan anges. Jag har hört med två olika sotare angående detta.

Så vad göra? Det är ju precs samma konstruktion på motsvarande kaminer i handeln med dessa angivelser och den är EU godkänd så det känns mkt surt att behöva bråka med leverantören om att skicka tillbaka den...

Tacksam för all hjälp och input från alla er kunniga på forumet.

//Adde
 
Det är ju samma inlägg där du tyckte Bygghemma var scam.
Varför startar du en ny tråd med samma frågor?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Håller inte med om det, nu handlar min fråga om det går att lösa installationen närmare väggen än de 60cm som anges.

S s97danl skrev:
Det är ju samma inlägg där du tyckte Bygghemma var scam.
Varför startar du en ny tråd med samma frågor?
 
Kan detta vara något du kan hänvisa till
 
  • Diagram visar avståndskrav för kaminer med brandmursskiva och olika luftspalter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erjo1979 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, tackar!! Var hittar jag original texten/produktbeskrivningen? Stort tack!

MVH Adde
 
A Adde2010 skrev:
Snyggt, tackar!! Var hittar jag original texten/produktbeskrivningen? Stort tack!

MVH Adde
Hej .
Funderar på att köpa en av deras modeller, hur fungerar de,är du nöjd,tacksam för information.
Mvh
Margaretha
 
  • Gilla
Erjo1979
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.