Hej,
Behöver lägga ca 60m2 parkett golv. Golvet är ifrån Berg o Berg och är ej ett klick golv i vanlig mening utan skall limmas i not och slås ihop. Underlaget är helt nytt i form av golvspån. Två rum i fil. Två dörröppningar.
Jag har fått en offert på 580 sek per m2.

Är detta ett pris som verkar rimligt?
Med vänlig hälsning
Jörgen
 
Redigerat:
Är det bara för material eller även med arbete?
 
oobum oobum skrev:
Är det bara för material eller även med arbete?
Enbart arbete
 
U
Hur brett är planket?

Jag försöker översätta det till arbetstid och 580kr/h låtet fullt normalt för en snickare, men jag tror att det läggs snabbare än 1 m2/hon det är ett vanligt parkettgolv.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hur brett är planket?

Jag försöker översätta det till arbetstid och 580kr/h låtet fullt normalt för en snickare, men jag tror att det läggs snabbare än 1 m2/hon det är ett vanligt parkettgolv.
20 cm bredd
Det är ett m2 pris, ej timpris
 
MrJay
Jag tycker du ber din golvläggare att sluta ge kvadratmeterpriser och kör med timpris istället. 60kvm är ca. 3 dagars jobb vilket för dig blir bra billigare, inte för honom ;)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
wildeside
MrJay MrJay skrev:
Jag tycker du ber din golvläggare att sluta ge kvadratmeterpriser och kör med timpris istället. 60kvm är ca. 3 dagars jobb vilket för dig blir bra billigare, inte för honom ;)
Det är väll ändå golvläggaren som bestämmer hur han vill ta betalt?
Sen är det upp till kunden att acceptera priset eller inte.
 
MrJay
wildeside wildeside skrev:
Det är väll ändå golvläggaren som bestämmer hur han vill ta betalt?
Sen är det upp till kunden att acceptera priset eller inte.
Självklart. Inget jag hade betalat en golvläggare dock, räknar man om det till timpris blir det över 1000kr.
 
U
S SWE421 skrev:
20 cm bredd
Det är ett m2 pris, ej timpris
Det hängde jag fullt med på! 570kr/timme låter logiskt. Lägger man 2 m2 per timme och och tar 570kr/kvm låter det dyrt. Då räknar jag med att de kanske lägger 3-4m2/timme när man väl lägger men att det går åt massa tid för att förbereda underlag osv.

Har de gett nån indikation på hur lång tid de kommer ta?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det hängde jag fullt med på! 570kr/timme låter logiskt. Lägger man 2 m2 per timme och och tar 570kr/kvm låter det dyrt. Då räknar jag med att de kanske lägger 3-4m2/timme när man väl lägger men att det går åt massa tid för att förbereda underlag osv.

Har de gett nån indikation på hur lång tid de kommer ta?
Tackar för all input. Kommer att behöva ta in fler offerter.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
jag har lagt berg&berg.....
mina paket hade några år på nacken,(konkursbo/rester i lager).. det var hårt jobb att lägga, mkt banka och slå tidvis..., ca 25kvm... tog mig nog 3 dar ensam... (4h/dag kanske...) (känns gott att jag sparat lite drygt 12K)
 
Ny tillhör jag också skaran som lagt ett berg&berg-golv, det var ett enormt arbete! Jag la 2-3 m2 i timmen. Är man oerfaren, eller bara har erfarenhet från klick-golv, var detta golvet från hel***t att försöka lägga! Men det blev väldigt snyggt i slutändan. 😊
Tomt rum med trägolv, vit vägg, fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett slagjärn från Prinz var helt verkningslöst, jag slog ut den till bli ett plattjärn utan att detta golvet gick ihop... (Men prinz skalkloss för 29 kr passade bra som kloss för profilen på golvet.)

Vi fick följande metod att fungera för att lägga berg och berg golv utan springor:
1) banka i första brädans långsida i föregående bräda.
2) lägg i kortsidan på nästföljande bräda. Lägg långsidan kant i kant, men banka inte i den. Banka i kortsidan. Är det vid en vägg så gick det inte med slagjärn, det böjde sig tillslut. Vi bände i kortsidan med kofot.
3) Banka i långsidan, extremt försiktigt! Slår du i långsidan en hel mm på ena sidan blir kortsidan så pass vinklad att den glider ut. Bryt då loss brädan helt och börja om från punkt 1. Banka en gång på ena sidan brädan, en gång på mitten, en gång på andra sidan. Gör om sådär 5-10 gånger tills långsidan gått ihop helt utan att kortsidan gått upp.
På ställen där det inte fanns något att bända en kofot mot, där vi hade dörrar på båda sidor, kunde man ibland banka (då man hade lite mer slag-utrymme), och på ett ställe fick jag montera ett mot-stöd att ta kofoten mot.

När du ska lägga en ny rad med brädor, var noga med att lägga första brädan på rätt ställe så att du har en vägg att bända mot när du lägger i sista brädan i en rad.

Det tog några brädor innan vi lärde oss att få ihop skarvarna, trots att jag slog mig svettig. Jag var säker på att det kommit smuts i skarven eller var fel på den plankan. Jag hoppas på att kunna laga de skarvarna på något sätt.

Etikett med QR-kod instucken mellan parkettgolv och vägg ovanför vit bubbelfolie. CE-märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta med tydlig textur och mörka ådringar, möjligtvis ett golv eller bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.