Jag har sedan vi flyttade in 2017 haft Moderna Large som villahemförsäkring. Nu kikar jag på att byta till Folksam Stor då priset gått ned och blivit likvärdigt sedan mitt första val samt att Folksam Stor fått bäst betyg i:
Jämför villaförsäkring - Oberoende analys | Konsumenternas

Hur som helst, de erbjuder ju Trygghetsbesiktning via Anticimex som spontant låter bra men sedan funderar jag hur bra det egentligen är ifall deras incitament är att anmärka på alla möjliga småsaker/brister för att Folksam sedan ska ha ryggen fri i eventuella skadeärenden. En del av anmärkningarna är ju säkert också sådant Anticimex sedan kan sälja in t ex krypgrundsavfuktare etc.

Detta ska då jämföras med att inte ha någon besiktning överhuvudtaget som jag inte haft med nuvarande försäkringsbolag (men självklart vid inflyttning till huset).

Är jag ute och cyklar eller ligger det något i det jag skriver ?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
C
S Saintus skrev:
Är jag ute och cyklar eller ligger det något i det jag skriver ?
När de gjorde "trygghetsbesiktning" hos oss gjorde de några anmärkningar som jag mycket väl skulle kunna tänka mig kan ligga oss i fatet om det skulle uppstå en skada, utöver att det så klart inte blir någon självriskreduktion. Nu har det förvisso inte uppstått någon skada, så det är ren spekulation.

Å andra sidan så var det inget konstigt med de anmärkningar som gjordes, utan det var uppenbara brister i skicket som vi var rörande överens om. Besiktningen var ganska svepande och på gott och ont inte på någon detaljnivå. De försökte inte heller sälja in sig på något sätt, så på det viset var det seriöst.
 
Redigerat:
Jag skulle personligen inte ta i den försäkringen från Folksam med tång ens.
Besiktningar & Anticimex hör inte ihop.

Och precis som du , så frågan är om inte Folksam sen friskriver sig från alla saker som Anticimex hittar och du inte åtgärdat via hantverkare så du kan visa upp kvitton på att det blitt åtgärdat. Jag skulle inte chansa med att i framtiden ev sitta med svarte petter om det händer något även om det inte är så just idag.
Det går ett två tre år ... några chefer byts ut ... lite policy ändringar och sen har du oturen att något händer och du sitter där i smeten med en försäkring om inte täcker ett skit
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Vi har länsförsäkringar och de skickade Anticimex för en sådan besiktning. Mitt intryck är att det snarare handlade om ett försök av länsförsäkringar att minska antalet skador genom att göra okunniga villaägare medvetna om risker. Jag tror inte att besiktningsmannen ens skrev något protokoll att förmedla till länsförsäkringar.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Länsförsäkringar har väl slutat med Anticimex vid nytecknade av försäkring men för mig som har haft en försäkring över längre tid vill de fortfarande skicka ut någon.

Lusläser man villkoren ska besiktningen vara ”godkänd” för att den självriskeliminering som det egentligen handlar om falla ut och i mitt fall (LF stockholm) så ersätter Anticimex i princip bara självrisken på saker som LF ersätter i det fallen besiktningen ”godkänd”. Vad det exakt innebär vägra Anticimex svara på i mitt fall, eller i all fall är inte kapabla att svara på. Om tex deras vanligaste besiktningsnmärkning om läckageskydd under vitvara, rostig gjutjärnsbrunn eller ”uppnått sin tekniska livslängd” innebär en att man ej är godkänd vägrade de svara på i mitt fall.

Någonstans långt inne tror jag på ett gott syfte att proaktivt minska vattenskador men så fort Anticimex kommer in och det dessutom är luddiga villkor och subjektiva kriterier kring vad som är okay eller ej gör det att jag tror mer på att detta är en nackdel om man är skapligt händig än något man tjänar på
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Ifall du söker på Anticimex på nätet så borde du inse att det är ett bolag man inte ska ha något att göra med. Jag skulle även vara tveksam till bolag som väljer att samarbeta med Anticimex.
 
  • Gilla
ullak40 och 7 till
  • Laddar…
Anticimex hotade med att komma och besiktiga huset förra året, då de redan gjort det året innan mailade jag anticimex för att avboka, detta ville inte deras kundtjänst. Jag kontaktade därför Folksam som tydligt gjorde klart att besiktningen är en tjänst som erbjuds av Anticimex och som inte har med Folksams verksamhet att göra. Det är därför helt upp till kunden ifall de vill ha besöket eller ej. Efter långt utbyte med Anticimex nödgades även deras kundjänst medge att besiktningen inte har med försäkringen att göra.

Besiktningen utförs heller inte av någon besiktningsman, den har egentligen inget värde. Vad du får hem är en säljare som kommer vilja pracka på dig sorptionsavfuktare, hemlarm och moderna fönster med lås.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
A
S Saintus skrev:
Jag har sedan vi flyttade in 2017 haft Moderna Large som villahemförsäkring. Nu kikar jag på att byta till Folksam Stor då priset gått ned och blivit likvärdigt sedan mitt första val samt att Folksam Stor fått bäst betyg i:
Jämför villaförsäkring - Oberoende analys | Konsumenternas

Hur som helst, de erbjuder ju Trygghetsbesiktning via Anticimex som spontant låter bra men sedan funderar jag hur bra det egentligen är ifall deras incitament är att anmärka på alla möjliga småsaker/brister för att Folksam sedan ska ha ryggen fri i eventuella skadeärenden. En del av anmärkningarna är ju säkert också sådant Anticimex sedan kan sälja in t ex krypgrundsavfuktare etc.

Detta ska då jämföras med att inte ha någon besiktning överhuvudtaget som jag inte haft med nuvarande försäkringsbolag (men självklart vid inflyttning till huset).

Är jag ute och cyklar eller ligger det något i det jag skriver ?
Enligt killen från Anticimex så får inte Folksam veta något om besiktningen.
När han gjorde vårt hus så fick vi ett formulär utan anmärkningar, trodde också att Folksam skulle informeras men tydligen inte.
 
Har haft dem hemma två gånger och det prackade inte på något utan gav lite tips och påpekade för mig uppenbara fel.
Sen kan jag ju inte påstå att det var de smartaste besiktningsmän jag träffat på dock...
 
Fadai
Jag bytte nyligen husförsäkring till IF, och då fick jag tusen kr lägre årsavgift mot att jag släpper in Anticimex för besiktning. Men var mkt tydligt att utfallet inte kan påverka mig negativt oavsett husets skick. Däremot skulle de skriva en plan för underhåll, som jag kan använda el inte, som jag vill. Jag litar inte heller på Anticimex, men behöver bara stå ut med ett besök, that’s it.
 
Don't get me started gällande Anticimex. Jag avskyr de passionerat, skulle inte pissa på de om de brann. Bakgrundshistorien till detta är för långt för att dra här, men nu till saken.
När vi flyttade till hus 2018 visste jag att huset inte var i toppskick och ville därför ha en bred försäkring som täckte äkta hussvamp, då jag hade läst att det är det värsta som kan drabba husägare.
Med villaförsäkring stor ingick då besiktning från Anticimex. Så fort han såg vår krypgrund och att fuktvärdet var lite förhöjt och att trossbotten ramlat ner på ett ställe (detta visste vi redan) beskrev han i princip hela huset som ett sjunkande skepp. Hans protokoll ledde till att hussvamp-skyddet togs bort i försäkringen! Snacka om moment 22. Har i dagarna tänkt att höra av mig till Folksam för att kolla om jag A: kan byta till en billigare försäkring eftersom jag ändå inte är skyddad mot hussvamp eller B: ha kvar samma försäkring men "tacka nej" till besiktningsmannens besök. Min uppfattning är att det bara genererar stress för mig. Jag vet redan att jag har en krypgrund, en råspont med vitmögel och eternittak från 1975, det behöver ingen råttjägare berätta för mig.
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Enligt killen från Anticimex så får inte Folksam veta något om besiktningen.
När han gjorde vårt hus så fick vi ett formulär utan anmärkningar, trodde också att Folksam skulle informeras men tydligen inte.
Hur kan det vara så olika? Min besiktningsman skvallrade ju till Folksam så det påverkade mitt försäkringsskydd negativt. :mad:
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Anticimex ska hållla sig till skadedjursbekämpning
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag har sedan vi flyttade in 2017 haft Moderna Large som villahemförsäkring. Nu kikar jag på att byta till Folksam Stor då priset gått ned och blivit likvärdigt sedan mitt första val samt att Folksam Stor fått bäst betyg i:
Jämför villaförsäkring - Oberoende analys | Konsumenternas

Hur som helst, de erbjuder ju Trygghetsbesiktning via Anticimex som spontant låter bra men sedan funderar jag hur bra det egentligen är ifall deras incitament är att anmärka på alla möjliga småsaker/brister för att Folksam sedan ska ha ryggen fri i eventuella skadeärenden. En del av anmärkningarna är ju säkert också sådant Anticimex sedan kan sälja in t ex krypgrundsavfuktare etc.

Detta ska då jämföras med att inte ha någon besiktning överhuvudtaget som jag inte haft med nuvarande försäkringsbolag (men självklart vid inflyttning till huset).

Är jag ute och cyklar eller ligger det något i det jag skriver ?
Den besiktningen skriver de upp om du har larm kopplat till nån central säkerhetsfirma, om du har låsbara fönster, om du har jordfelsbrytare etc... De kollar ALLT så att det finns på papper för att kunna neka dig ev ersättning vid skada. De gör inte det de ska tycker jag iaf...de ska hålla sig till ska de bekämpning. Folksam för min villa?? Aldrig mer!!
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
H
S Saintus skrev:
Jag har sedan vi flyttade in 2017 haft Moderna Large som villahemförsäkring. Nu kikar jag på att byta till Folksam Stor då priset gått ned och blivit likvärdigt sedan mitt första val samt att Folksam Stor fått bäst betyg i:
Jämför villaförsäkring - Oberoende analys | Konsumenternas

Hur som helst, de erbjuder ju Trygghetsbesiktning via Anticimex som spontant låter bra men sedan funderar jag hur bra det egentligen är ifall deras incitament är att anmärka på alla möjliga småsaker/brister för att Folksam sedan ska ha ryggen fri i eventuella skadeärenden. En del av anmärkningarna är ju säkert också sådant Anticimex sedan kan sälja in t ex krypgrundsavfuktare etc.

Detta ska då jämföras med att inte ha någon besiktning överhuvudtaget som jag inte haft med nuvarande försäkringsbolag (men självklart vid inflyttning till huset).

Är jag ute och cyklar eller ligger det något i det jag skriver ?
Har Folksam och är supernöjd! Tycker att det är bra med Anticimex 5 års kontroller, bra med en koll att allt ser bra ut och hittar de något fel kan man åtgärda det innan det blir stora skador.
Hade Länsförsäkringar tidigare, inget försäkringsbolag jag skulle vilja ta i med en tång ens. När vi bytte ringde vi runt till 3-4 utvalda försäkringsbolag vid 3 olika tillfälle och hittade på olika skador, mycket specifica skador som inte kunde misstolkas för att kontrollera vad som gällde vid en skada. Länsförsäkringar hade ett standarsådsvar på samtliga frågor, det beror på, de kunde dock inte redogöra för vad det berodde på. De blev också irriterade eftersom ingen skada hade inträffat och förstod inte att man ville ha reda på när försäkringen gällde. Folksam var det enda försäkringsbolag som kunde svara klart och tydligt på samtliga frågor.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.