Vad jag förstår kopplar man solceller till ett batteri om man vill ha ett 12 voltssystem t ex i en husvagn. Går det att ha ett sådant system utan batteri. Jag vill koppla en solcell till en fläkt som då går när solen skiner och elen avstängd. Eller blir det problem med spänning eller annat?
 
Så är det kopplat i t.ex. Solarventis produkter. Fungerar ju utmärkt om man bara vill ha fläkten igång när solen skiner och att fläkten har lite förmåga att tåla varierande inspänning. I annat fall kan man sätta en spänningsregulator emellan.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Tack för svar. Solarventi var ju ett intressant koncept. Kanske hade varit något man kunde använda till krypgrunden istället för avfuktning? Nu tänker jag ju lite mindre och enklare. En solcell och en Paxfläkt med 12 volts drift. En elmotor bör väl vara relativt okänslig för spänningsskillnader?
 
Jo inom rimliga gränser ( +/- 10% ? ) klarar väl de flesta motorer att gå. Blir lite varierande varvtal och ljudet varierar ju lite. Mina erfarenheter av direkt kopplat är just mina Solarventi- paneler, där man satt en 6W solcell, som driver en 4W fläkt ( typ datorfläkt).
Ska du bara blåsa luft eller vad är funktionen i tillämpningen?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo inom rimliga gränser ( +/- 10% ? ) klarar väl de flesta motorer att gå. Blir lite varierande varvtal och ljudet varierar ju lite. Mina erfarenheter av direkt kopplat är just mina Solarventi- paneler, där man satt en 6W solcell, som driver en 4W fläkt ( typ datorfläkt).
Ska du bara blåsa luft eller vad är funktionen i tillämpningen?
Jag skall ventilera ett rum i källarplanet och har inte tillgång till el. Har hittat en Pax (Calima) som går att köra på 12 Volt. Talat med teknisk support på Pax och de var tveksamma på om fläkten tål högre spänning, är en hel del elektronik i fläkten, (som jag inte behöver). Borde då gå att köra med en spänningsregulator men den är ju avsedd att kopplas till ett batteri, för sen ta ut strömmen från batteriet. Går det att koppla fläkten direkt till en spänningsregulator?
 
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo det borde gå. Det gäller bara att regulatorn har rätt data och kan kyla bort ev. "överbliven" effekt ( = typiskt för en enkel IC-serieregulator exempelvis 7812 ) . Borde ju gå fint med en switchad variant också t.ex. [länk]
Vilken effekt tar fläkten ? Har du typbeteckning ?
4 watt. Pax Calima art nr: 1550-1
 
D Dr Jumping Jack skrev:
4 watt. Pax Calima art nr: 1550-1
4W är ju bara c:a 330mA i strömförbrukning, så då borde ju det enklaste vara att köpa en färdig modul hos Kjell&Co eller likvärdig leverantör.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
4W är ju bara c:a 330mA i strömförbrukning, så då borde ju det enklaste vara att köpa en färdig modul hos Kjell&Co eller likvärdig leverantör.
En sån här menar du?
Skärmdump av en batteriregulator för solpanel på Clas Ohlsons webbplats med pris och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dr Jumping Jack skrev:
En sån här menar du?
[bild]
Nej, mera likt de i inlägg 6 eller 11.
 
E etompau skrev:
Ett exempel:
[länk]

Hur många m2 ska du ventilera med pax-fläkten?
Tänk på att dessa små fläktar funkar bäst i små utrymme, typ en liten toalett/dusch.
Vore bra om spänningsregulatorn sitter i en låda. Ca 15 m2. Nu är det självdrag och det funkar dåligt. Jag tänker att lit cirkulation är bättre än ingen. Pax fläkten suger 10 lit/sek, 1m2 på 100 sek. Utrymmet är väl 30 m2 kanske, det blir 3000 sek = 50 min. Borde väl ändå funka hyggligt
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, mera likt de i inlägg 6 eller 11.
Ok
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag skall ventilera ett rum i källarplanet och har inte tillgång till el. Har hittat en Pax (Calima) som går att köra på 12 Volt. Talat med teknisk support på Pax och de var tveksamma på om fläkten tål högre spänning, är en hel del elektronik i fläkten, (som jag inte behöver). Borde då gå att köra med en spänningsregulator men den är ju avsedd att kopplas till ett batteri, för sen ta ut strömmen från batteriet. Går det att koppla fläkten direkt till en spänningsregulator?
Finns väll solpaneler med inbyggd fläckt som även värmer, panelen fästs direkt på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.