Hej,

jag har tröttnat på att slipa för hand med sandpapper och har börjat fundera på att skaffa en slipmaskin. Jag vill helst inte ha för många maskiner så gärna en som jag kan göra lite av varje med. Huvudsakliga behov blir mindre slipytor såsom slipa spackel, lite snickerier såsom sängar, stolar och fönsterbrädor m.m.

Jag arbetar inte så mycket med detta men en del kan det väl bli så det gör inget om maskinen inte är den allra snabbaste men gärna med bra kvalitet och lättarbetad. Dammsugning är väl också bra att ha.

Någon som har tips på vad jag bör köpa?

Yamma
 
Det låter som att en slipmus vore något för dig. En sådan som ser ut som ett litet strykjärn.
 
Själv har jag ju hörnslip, bandslip, planslip, orcillerande slip och en specialmaskin med tre roterande småskivor för icke-plana ytor...

Men eftersom du bara vill ha en maskin så antingen en "mus" som är smidig, (påminner närmast om en motoriserad slipkloss) eller ett "strykjärn" som även planar ut lite större ytor.

Black&Decker Elverktyg
 
Jag har sett de där slipmusarna och de verkar faktiskt ganska smidiga för mindre jobb. Har ni bra erfarenhet av någon maskin? Jag har lite sisådär erfarenhet av B&D i övrigt men de kanske är bäst på sådana? (det är i alla fall nästan bara deras märke jag sett men då har jag i och för sig inte kollat dessa i detalj utan bara råkat se i reklamblad etc.)

3-meters sladd till den som robsarve länkade till är ju rätt ok så jag får kanske ta och inhandla den.../Yamma
 
Makita BO3700!!! Kostar lite mer än en B&D men är sannolikt mycket bättre.
Lägre vibrationer och ljudnivå, riktigt bra dammutblås, trevligare att arbeta med helt enkelt.
 
R
Yamma skrev:
Hej,

jag har tröttnat på att slipa för hand med sandpapper och har börjat fundera på att skaffa en slipmaskin. Jag vill helst inte ha för många maskiner så gärna en som jag kan göra lite av varje med. Huvudsakliga behov blir mindre slipytor såsom slipa spackel, lite snickerier såsom sängar, stolar och fönsterbrädor m.m.

Jag arbetar inte så mycket med detta men en del kan det väl bli så det gör inget om maskinen inte är den allra snabbaste men gärna med bra kvalitet och lättarbetad. Dammsugning är väl också bra att ha.

Någon som har tips på vad jag bör köpa?

Yamma
Nu är jag väldigt mycket för proffsmaskiner men när du förklarar vad det egentligen är du vill ha så flyger det genast fram en multimaster från fein i huvudet :)

Allt-i-ett maskinen helt enkelt..

MultiMaster
 
Beträffande slipmus så köpte jag en Best tools-mus för ca 100-125 kr på Överskottsbolaget. Det finns möjlighet att ansluta en dammsugare till den och den har hål under för sugfunktionen men har inte provat detta. Den vibrerar och låter säkert mer än vad dyrare varianter gör, men jag har kört rätt hårt med denna på spackel och annat och den gör vad den skall.

Annars brukar jag vara vän av kvalitet och rejäla grejer, men för just slipmusen gjorde jag ett undantag. Visst, den är nog inte värd att nämna i samma mening som Makita, men kostnaden gjorde att jag köpte en för att se om den kunde vara bra till nåt - och användning har jag haft för den.
 
Skils octo slipsats verkar vara ett bra alternativ mkt mångsidig och kostar inte så hemskt mkt. Har ingen själv men jag har en vanlig deltaslip från skil och den fungerar mkt bra.
 
Om du nu inte ska jobba så mycket och du kan stå ut med att ha dammsugar munstycke uppkört bak! på slipmaskinen. Köp en billig slipmus. När jag skulle slipa skarvarna på väggarna i mitt sovrum, köpte jag på skoj en mus för 59kr på jula (med noname papper) fungera oklanderlig, byggde senare en kakelugn och lika så när det skulle slipas, inga problem. Hög ljudnivå?, jag har proppar till öronen.
 
Låter som att det får bli en slipmus av något slag, kanske Skil eller B&D, till att börja med. Accelerar mitt intresse och tidsmöjlighet så får jag väl komplettera slipmusen med lite mer avancerade maskiner i framtiden.

Tack för era åsikter så här långt!

Yamma
 
jag har en mus från biltema, funkar perfekt att slipa spackel med, 149kr kostade den.
Extra slippapper kostar 29kr/10st, finns i grovlek 80-240.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.