Har precis beställt fönster och dörrar från nordiska fönster, för tredje gången. Det är fortfarande mycket pengar och man installerar själv/tar in firma för att installera, men det är prisvärt och många varianter.

I den senaste beställningen är det 2 st ytterdörrar som är helglasade, både med ”krossäker” inbrottsklassat glas.

En helglasad ytterdörr med värmereducerande glas samt 5 träfönster (ur minnet 1 st 2,3x1,35 samt resterande 1,85x1,35) även dessa med värmereducerande glas.

Dessutom ytterligare 2 fönster i storlek som jag inte minns. 2 fönster och 2 dörrar målade i specialkulör.

Dörrarna äter upp en stor del av kostnaden som landade på 80k för allting, inkl leverans.
 
Många fönsterleverantörer tar 50% mer om man vill ha ett träfönster med två olika kulörer, och lasyr är dyrare än att täckmåla.
Att ta vit insida och alu på utsidan i en annan kulör blir en helt annan kostnad, men då blir det ju inte lasyr :)
Jag jobbar med att sälja fönster och sitter och gör offerter hela dagarna, har många märken tex Traryd, SP, Elitfönster, Outline, Tanum, Ntech så hojta om du vill ha hjälp att kolla :)
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?

Man kan byta själv, svårt med de första, sen lär man sig knepen. Sparfönster är bra och med bra pris. Dessutom kan du måttbeställa utan extra kostnad.
Thomas
 
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?

Jag och några andra jag känner har köpt fönsterbyte från termoplus.se,
polska fönster och arbetare som monterar. Vi alla är nöjda.
De skickar en säljare som specar upp vad du vill ha och mäter upp alla fönster i förväg.
Sen betalar du en del av totalkonstnaden vid leverans och nästa del efter installation.

20 fönster (3 glas) = 79 000 SEK lister fick jag köpa till själv, de följde med mig till Optimera
och handlade rätt saker när jag valt vilken färg osv, jag ville ha och sen så monterade de, det gick väl på nån tusenlapp till. Tror totalt jag gav 83 000-84 000 SEK i runda slängar.
monterat, listat och klart. De gamla fönstrerna lade de på gräsmattan och sen gjorde de en grovstädning utvändigt, jag fick plocka lite skräp själv i en soppåse efter de lämnat.

8 fönster på entreplan (5 öppningsbara, ventiler i alla sovrum)
9 källarfönster.
3 öppningsbara med ventiler på övervåning.

Fönstrerna är precis lika bra som vilka andra fönster, PVC.
Ventilerna är sådär, de är inte tipp-topp kvalitet.

Jag hade ett par problem under processen. Säljaren hade mätt ett fönster fel så det passade inte, de kom några veckor senare och monterade även det. Sen hade det blivit spänningar i ett källarfönster som hade spruckit, jag fick påminna ett par gånger och sen kom de och bytte även det.

Jag hade definitivt köpt av samma igen om jag behövde byta. Ska faktiskt beställa lite fönster till
garaget från samma leverantör till sommaren.
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
M
Kan man inte köpa endast grundmålade fönster/altandörrar som inte är i förråds-standard?

Man blir ju ändå tvungen att måla dem för att det inte skall se helt knas ut med fodret både på in och utsidan.

Köpte ett vitmålat från Skånska byggvaror för några år sedan och laserade det brunt på utsidan, blev bra förutom att de snålrövarna satt glaslist av plast på utsidan som det inte gick att slipa bort den vita färgen från då den var genomfärgad.:mad:
 
L Lellemars skrev:
Älvdalsfönster gör otroligt bra träfönster billigt!
Jag har köpt därifrån i över 20år, alltid kanon.

[länk]
Jag var sugen på dem men de gör bara med äldre profil och inte tvåfärgs tyvärr.
 
Låter som en offert från Mockfjärds. Det är säkert bra fönster, men det finns andra som är lika bra och hälften så dyra. Även andra företag har helhetslösningar där de sköter allt, så det finns ingen anledning att betala extra för Mockfjärds.
 
Rekommenderar https://www.bygglagret.se/?gclid=EAIaIQobChMI9OW4o47-8wIVkZGyCh3X9gqwEAAYASAAEgKuDfD_BwE
Bra pris, tar fram offert. Vi köpte SP fönster förra året. 10 enheter. Ljud dämpat glas och soldämpat mao ganska special. 2 fasta 16x14, 2 fasta 16x11, 2 st vrid 11x16. 2st 12x14 vrid, 2st 10x14. Vita aluklädda 3 glas U 1,2. Gav 63k inkl frakt &l moms. Detta var ca 50% av listpris.
SP tog inget extra för specialmått, de debiterade för närmsta mått över. Modulmått anger håltagningen, dvs fönstret du får är något mindre för att gå in i hålet. MAO 10x10 innebär att hålet skall vara 1x1m.
Någon nämnde ventil. Jag har både och. Fördela tt mans lipepr väggventiler. Nackdel att de släpper igenom mer Ljud. Så om du ahr lite bullrig ute miljö som väg elelr järnväg, så rekommenderar jag att inte använda ventilerad, utan istället använda väggventil. (detsamma om du redan ahr väggventiler, elelr mekanisk tilluft).
Vi ligger inom bullerutsatt område. Jag hade inte klarat bygglovet med fönster ventil, utan satte in buller dämpade vägg ventiler istället.
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
G
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?

Riktigt sjukt. Nej vi Svenskar blir nog lurade rätt ofta när det gäller hantverkeri. Man lånar på huset så får det kosta vad det vill.. och det vet ju hantverkaren.

På tal om fönster så ska du ju köra PVC! Kolla med ex TK GRUPPEN i Göteborgsområdet. Grannarna bytte med dom. Dom betalade 12.000 kr för 2 st 90x120 fönster. Då ingick allt!
Dom kör antingen U värde 1 eller 0.89 på sina fönster!
https://tkfonsterbyte.se/
 
Jag kollade för skojs skull på Bygglagret. SP Fönster Balans 2 luft 13x13 (Dom kan sen måttanpassa det till 130x125 vad jag vet gratis). Jag hade ett par fönster som behövde minskas pga max glasvikt, kostade inget). Klarar men sig med en av SP Standardfärger utvändigt, de hade hade en del att välja på, så kostar det inget extra.

Dyrt om man vill ha en egen Kulör. Det står attd et är en ställkostnad. Vilket normalt är en per beställning om jag fattat det rätt inte per fönster. 17800 om man vill ah en NCS Färg, men 5353:- om man väljer en RAL. RAL finns ju en hel del, så 5300:- för 18 enheter är ju ingenting.

Insida har de också några standardkulörer, Det kostar 1366 per enhet. men de har också Valfri NCS Kulör för 7496/ställkostnad. Så med många fönster, om det nu bara är en ställkostnad blir ju relativt billigt, med drygt 400:-/per fönster.
När man lägger flera fönster i webbs hoppen så lägger den dock full färdkostnad på varje fönster. Men här hade jag frågat, tror det är fel.
Grundpriset på fönstret utan färg tillägg är 9200:- och då vet jag att de kommer rabattera lite till med din volym. Sen kostar ett fast med Alu sida utan färgtillägg tex bara 2600:-
Så jag blir mycket förvånad om du kommer hamna över 100-120 på dina beroende på färg och ev andra tillval. Dessa fönster är absolut likvärdiga med Elitfönster.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
M mojjen skrev:
Jag kollade för skojs skull på Bygglagret. SP Fönster Balans 2 luft 13x13 (Dom kan sen måttanpassa det till 130x125 vad jag vet gratis). Jag hade ett par fönster som behövde minskas pga max glasvikt, kostade inget). Klarar men sig med en av SP Standardfärger utvändigt, de hade hade en del att välja på, så kostar det inget extra.

Dyrt om man vill ha en egen Kulör. Det står attd et är en ställkostnad. Vilket normalt är en per beställning om jag fattat det rätt inte per fönster. 17800 om man vill ah en NCS Färg, men 5353:- om man väljer en RAL. RAL finns ju en hel del, så 5300:- för 18 enheter är ju ingenting.

Insida har de också några standardkulörer, Det kostar 1366 per enhet. men de har också Valfri NCS Kulör för 7496/ställkostnad. Så med många fönster, om det nu bara är en ställkostnad blir ju relativt billigt, med drygt 400:-/per fönster.
När man lägger flera fönster i webbs hoppen så lägger den dock full färdkostnad på varje fönster. Men här hade jag frågat, tror det är fel.
Grundpriset på fönstret utan färg tillägg är 9200:- och då vet jag att de kommer rabattera lite till med din volym. Sen kostar ett fast med Alu sida utan färgtillägg tex bara 2600:-
Så jag blir mycket förvånad om du kommer hamna över 100-120 på dina beroende på färg och ev andra tillval. Dessa fönster är absolut likvärdiga med Elitfönster.
Stämmer bra med färgkostnaden, vi valde RAL och betalade 5 kkr på ordern. Ville man ha en annan kulör invändigt kostade det ytterligare, ganska mycket om jag minns rätt.
Vi valde att ha en färg på hela fönstret :)
 
H Hans G2 skrev:
Jag skulle gissa att faktiskt mått är närmaste tiotal upp, jag har mätt invändigt mellan salningen vilket inte är helt rätt.

Ja är det standardmått är det lätt att jämföra priserna, men avviker man från standard storlekarna blir det lätt att det springer iväg.
 
H Hans G2 skrev:
Nja, inga riktiga speciallmått eller gigantiska fönster. Huset byggt på 40-talet och tillbyggt på 70-talet så inget modernistiskt monster med glasväggar :) Med större fönster är det i stort sett att gå från tvåluftsfönster som är totalt 100x120cm brett med 20cm vädringslucka till ett nytt som är 120x120 cm, i övrigt genererar förstoringen ingen merkostnad/merarbete.

Firman har varit här och tagit mått och det är en av de större aktörerna på marknaden och priset är efter rabatt på listpriset...
Ett tips är att kolla RM-fönster i Vimmerby, mycket fina fönster
 
T Thomas88 skrev:
Man kan byta själv, svårt med de första, sen lär man sig knepen. Sparfönster är bra och med bra pris. Dessutom kan du måttbeställa utan extra kostnad.
Thomas
Vi bytte våra själva, inte det roligaste kanske men tänkte på alla pengar vi sparade medans jag skruvade
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.