Diskmaskinen visar felkod F7, pumpen fungerar ua, lämnar inte kvar vatten. Avloppsslangen ok. Vatten rinner obehindrat till vingarna. Vid start pumpar den ut som vanligt ibland blir det sedan F7, ibland fylla den med vatten och börjat diska, pumpar ut efter fördisken men visar sedan F 7. Tips på vad kan jag göra? Tack.
 
A
Ja det är den troligaste orsaken
 
electroluxaren skrev:
Ja det är den troligaste orsaken[/QUOTE
Om det är hålet till hö om pumpen du menar så har jag gjort rent där. Var förut en del "gojs". Häller jag vatten från öppningarna där vingarna sitter rinner det ut i hålet. Här jämnt efter i "hålet till hö", kan känna två rena hål men inget annat. Tryckvakt?
 
A
Lingan1 Lingan1 skrev:
Om det är hålet till hö om pumpen du menar så har jag gjort rent där. Var förut en del "gojs". Häller jag vatten från öppningarna där vingarna sitter rinner det ut i hålet. Här jämnt efter i "hålet till hö", kan känna två rena hål men inget annat. Tryckvakt?
utrymmet är svårt att få rent och där går ut en liten tunn kanal till tryckvakten. det är mycket jobb men om man tar bort tryckvakten från baksidan kan man kolla att kanalen är ren och inloppet på tryckvakten
 
electroluxaren skrev:
utrymmet är svårt att få rent och där går ut en liten tunn kanal till tryckvakten. det är mycket jobb men om man tar bort tryckvakten från baksidan kan man kolla att kanalen är ren och inloppet på tryckvakten
Menar du att det går en kanal ifrån ett av de 2 små öppningar jag känner i "hålet till hö om avloppsspumpen". Om en öppning är till tryckvakten vad är den andra öppningen till. Du få ursäkta mina bristande diskmaskinskunsksper men är helt ny på området.
 
A
Lingan1 Lingan1 skrev:
Menar du att det går en kanal ifrån ett av de 2 små öppningar jag känner i "hålet till hö om avloppsspumpen". Om en öppning är till tryckvakten vad är den andra öppningen till. Du få ursäkta mina bristande diskmaskinskunsksper men är helt ny på området.
det är bara en kammare
 
electroluxaren skrev:
det är bara en kammare
Bara en kammare, nu fattar jag mindre och mindre.
 
Insida av brunnslock med markerade positioner för pump och tryckvakt: gröna pilen och röda pilen och ringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen mm sitter där gröna pålen pekar åt.
Tryckvakten sitter där röda pilen pekar åt, sitter höjdmässigt ungefär där röda ringen är.

Det är väldigt svårt att känna i hela utrymmet där tryckvakten sitter, man når inte upp till tryckvakten.

Maskindelar med pilmarkeringar: grön pil till pumpanslutning; blå till röd tryckvakt ovanför vit anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckvakten är den röda enheten som den blå pilen pekar på.
Anslutningen till pumpen är där gröna pilen pekar på

Att spola bakvägen genom spolarmarna hjälper inget om det är gojs som täppt igen kammaren för tryckvakten.
 
  • Gilla
Lars Lindgren4
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Pumpen mm sitter där gröna pålen pekar åt.
Tryckvakten sitter där röda pilen pekar åt, sitter höjdmässigt ungefär där röda ringen är.

Det är väldigt svårt att känna i hela utrymmet där tryckvakten sitter, man når inte upp till tryckvakten.

[bild]
Tryckvakten är den röda enheten som den blå pilen pekar på.
Anslutningen till pumpen är där gröna pilen pekar på

Att spola bakvägen genom spolarmarna hjälper inget om det är gojs som täppt igen kammaren för tryckvakten.
Har försökt att spola upp där jag nu förstår att tryckvakten sitter flera ggr under dagen. Gojsigt från början men helt rent därefter. Haft en stor spruta kopplad till en liten slang. Nu får vi ta ut maskinen och titta från baksidan. Tack för tydliga bilder och förklaring.
 
Lingan1 Lingan1 skrev:
Har försökt att spola upp där jag nu förstår att tryckvakten sitter flera ggr under dagen. Gojsigt från början men helt rent därefter. Haft en stor spruta kopplad till en liten slang. Nu får vi ta ut maskinen och titta från baksidan. Tack för tydliga bilder och förklaring.
Nu har vi tagit ut diskmaskinen men hur får man lös tryckvakten?
 
H hemmafixaren98 skrev:
Fick du ordning på det? Jag fick först F2 men efter att ha bytt spolarmsväxlare samt packningar får jag nu F7 som jag skriver om här:
[länk]

Intresserad om du lyckades lösa problemet eller inte - hoppat det gick bra :)
Nej, köpte en ny diskmaskin.
 
Stort tack för feedbacken men trist att det inte funkade för dig…

Fick rensat vår maskin - dammsög upp vattnet ett par gånger, och körde två olika ”rengöringsprogram” (det ena med någon rengörningstablett vi hade liggande, det andra med 2 msk citronsyra). Nu funkar den igen - håller nu på att ta fredagsdisken…

(Kan inte riktigt välja att gilla ditt inlägg då du fick köpa nytt…)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.