Hej.
Jag har en bergvägg i min jordkällare och vill fräsa ut hål som är 70 mm i diam och 100 mm djupa.
Tacksam för tips om hållbart passande verktyg och tillvägagångssätt.
 
För en sådan sak och så stora dimensioner skulle jag kontakta närmaste håltagningsfirma (betonghåltagare)
Alternativt hyrt proffsutrustning med diamantbelagda hålsågar och maskiner med vattenkylning om det går. Att borra i granit är tufft jobb...
(Vinställ?)
 
Jag mätte precis på en flaska. 70 mm i diameter är för litet, så jag tror inte på vinställ. I alla händelser är det vattenkylda diamantkronor som gäller, och jag skulle inte göra det handhållet, utan med någon typ av borr-rigg med möjlighet till förstärkt matningskraft
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
För en sådan sak och så stora dimensioner skulle jag kontakta närmaste håltagningsfirma (betonghåltagare)
Alternativt hyrt proffsutrustning med diamantbelagda hålsågar och maskiner med vattenkylning om det går. Att borra i granit är tufft jobb...
(Vinställ?)
Ölställ. ;-)
 
  • Haha
Ingenjören
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag mätte precis på en flaska. 70 mm i diameter är för litet, så jag tror inte på vinställ. I alla händelser är det vattenkylda diamantkronor som gäller, och jag skulle inte göra det handhållet, utan med någon typ av borr-rigg med möjlighet till förstärkt matningskraft
Inte granitberg. Avsevärt mjukare. Skall göra ölvägg
 
  • Haha
Ingenjören
  • Laddar…
Tror @stigen brukar köra med pelarborr?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H
Hilti dd130 eller större med diamantborr och stativ.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.